כל אחד מאיתנו פגש אותו פעם, את האברך התלמיד חכם, זה שאולי יושב מאחורינו בבית הכנסת, או בטור ליד בכולל, האברך הזה שכל פעם שאתה רוצה למצוא את המקור של מימרא של אחד התנאים או האמוראים בש"ס, אתה פונה אליו, והוא, עוצם את העיניים לעשר שניות, ויורה: "אה, בנדרים סוף פרק שני שם, דף כ', לא?"
בטח שזה בדף כ' – אתה ממהר לבדוק ומוצא שהוא צדק. רק שאתה שוב שואל את עצמך, מתי יבוא מקרא זה לידי?
הכירו גם אתם, את המהפכה התורנית "שינונון". נבהיר מיד: בשיטה הזו אין 'קסם'. עוד לא נולד – וכנראה שגם לא יוולד – הקסם לקנות את ידיעת התורה. ידיעת התורה תדרוש מאיתנו לנצח, עמל, יגיעה והתמסרות, ובעיקר – חזרה. הרבה חזרה ושינון. מה כן? התכנה הזו רק מעניקה לנו את הכלים המיטביים ביותר לזכות לקיים בעצמנו את ציווי התורה "ושננתם", וכמו שדרשו על כך חז"ל בקידושין "שיהיו דברי תורה משוננים בפיך, שאם ישאלך אדם אל תמגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד".
והנסיון מוכיח: אלו שנעזרו בכלי הזה, בשיטה הזו, זכו: הם לא מגמגמים, הם שולפים! 'אמור לו מיד'! ובכן, מהיום, גם אתה יכול.
במה – ובעיקר איך – מדובר?
רשות הדיבור ליזם ויוצר "שינונון":
"את התכנה התחלנו בס"ד לכתוב וליצור, דוקא לאור ביקוש שנוצר ונרשם בשל מהפכת הידיעה והשינון המתרחשת, לשמחתנו, בשנים האחרונות. בתי הכנסת והקהילות מלאים בשיעורי דף היומי, חבורות 'דף' בכוללים, ארגוני שינון וחזרה מסועפים, וכרכי גמרות מבוארות. הנה כי כן, "לא רעב ללחם ולא צמא למים" כי אם לדעת ש"ס, כפשוטו.
אלא שלצד זאת, דוקא מי שטעם את טעמו של לימוד מסכת או שתים, מי שזכה ולמד 100 דף או אפילו 200, מגלה לעתים את עומק התסכול שבאי זכירת החומר. הוא ישב והשקיע שעות רבות, יום אחר יום, וויתר על חתונות של ידידים ואירוסין של שכנים בשביל לא לפספס את ה'דף', אלא שדוקא שהוא מגיע לקראת מבחן, אחרי תקופה, הוא חש – לצד הסיפוק לשעבר על הלימוד – תחושת החמצה שלימודו לא משתמר בידו. מי לנו גדולים מחז"ל שתיארו מצב זה כ"זורע ואינו קוצר"!
בשל כך, נגשנו בס"ד לפתח את התכנה הזו, פיתוח המבוסס על מחקר עומק מבוסס, שאחרי שתופסים את העיקרון שלו הוא גם הגיוני ופשוט להפליא".
לטובת קוראינו, נציג את העיקרון במלים ספורות: כשאנו מעדכנים את המח שלנו בפיסת מידע, מכל סוג שהוא, ברירת המחדל של המח היא לתת למידע הזה סטטוס של 'זכרון לטווח קצר'. המח לא 'מפרגן' למידע הזה אנרגיה ומשאבים לזכור אותו לטווח ארוך.
ההפתעה היא, שגם כאשר אנחנו משננים את המידע וחוזרים עליו, היות והחזרה והשינון נעשו תוך זמן קצר מקבלת המידע הראשונית, המח מבין מכך שהצורך שלנו הוא בזכרון לטווח קצר, ובהתאם לכך הוא נערך לאחסן אותו. לכן בדיוק, כשאנחנו במכולת, ליד המדפים, ומשננים לעצמנו שוב ושוב "לחם, גבינה, לבן, פלפל, שוקולד" – זה יתפוס לדקות הקרובות בלבד. חצי שעה אחר כך כבר נשכח את הרשימה. ה'חזרה' שערכנו לא קידמה אותנו, כי הטווח הקצר שלה אותת למח שלא מדובר כאן במידע לשם אגירה ארוכת-טווח.
מה כן גורם למח 'לכבד' את המידע שהזרמנו לו, ולאותת לו שיתכבד לאחסן אותו לזמן רחב יותר? חזרה מרוחקת. ככל שהשינון נערך במרווח זמן רחוק יותר, והשינון הבא רחוק יותר, המח קולט את הגישה, ומעבד את המידע הזה באופן כזה שהוא יאוחסן לטווח הרחב.
כאן מגיעה הבשורה – הראשונה – של שינונון: היא מרכיבה ללומד, לפי מודל שהוזן אליה מראש, מודל המבוסס על מחקרים אנושיים מבוססים, תכנית שינון המבוססת על מרחקים משתנים והולכים, כך שכל יחידת חומר שלמדנו ואנו מעדכנים את התכנה בה, התכנה מתרגמת מיד את לוח השינון המיטבי עבורנו, מתי חזרה ראשונה, מתי שניה וכן הלאה.
באופן זה, אנו מקיימים את הוראת חז"ל אודות שינון וחזרה באופן המיטבי ביותר, שיעניק לנו בס"ד את היכולת לזכור את לימודנו לאורך זמן.
"אבל זו רק בשורה אחת" מדגיש לנו יוזם התכנה. "הבשורה השניה, והלא פחות משמעותית, עוסקת גם בכלי החזרה עצמם – לא רק בלו"ז החזרה".
מתברר, כי לתכנה הוזנו למעלה מ – 200,000 (מאתיים אלף!) שאלות, שנכתבו ע"י קבוצה של תלמידי חכמים מופלגים, שאלות המכסות את כל חלקי הש"ס, מברכות ועד נדה. "מדובר במאגר איכותי, נדיר ותקדימי" לא מסתירים ב'שינונון' את ההתרגשות. "הלומד נכנס לתוכנת 'שינונון', בוחר את המסכת הרצויה ומתחיל לבחון את עצמו". אלא שב'שינונון' חשבו על הכל, מתברר:
"בחירת השאלות נעשית בצורה אוטומטית ואינדיבדואלית ללומד. כלומר, התוכנה עובדת בצורה חכמה ומזהה את החלקים בחומר הנלמד אותם הנכם פחות זוכרים, ובסיום המבחן מוצג למשתמש ציון למבחן זה על סמך תשובותיו. במקביל ובאופן מיידי, נקבעים תאריכי חזרה נוספת עבור שאלות אלו, כאשר שאלות שנענו נכונה, תשאלנה שוב – אך לאחר פרק זמן ארוך יותר, כפי העיקרון שתואר לעיל, לעומת השאלות שנענו באופן שגוי, שאלו תשאלנה בפרק זמן קצר יותר".
בשיטה זו התבססו יוצרי 'שינונון' על מודל הנקרא 'זיקוק הזהב':
"הזהב המגיע אלינו לשווקים, אם כמטילי זהב נוצצים ובודאי שבתכשיטים, לא נכרה כמות שהוא מהאדמה. במכרות הענקיים פועלים מאות אנשים, הכורים מתוככי האדמה גושי זהב מעורבים באדמה וסיבים לרוב. הזהב עובר תהליך ארוך בן המון שלבים; תחילה בוררים את הזהב משאר החומרים, אך גם משנברר גוש הזהב, עדיין הוא גדוש ורווי בסיבים זרים. עקרון הזיקוק גורם לכל שלב לזקק את הזהב עוד ועוד ולנקות אותו מהסיבים שנשארו בו אחרי הפעם הקודמת. בכל שלב, הזיקוק עולה קומה, ומוסרים מהזהב עוד סיבים שנשארו אחרי הפעם הקודמת. בשום שלב, כמובן, לא יזוקק הזהב לחינם. חכמת הזיקוק הוא להסיר סיבים עליהם לא 'עלינו' בפעם הקודמת".
והשיטה הזו בדיוק, מועתקת לשינון דברי התורה, עליהם כבר התבטאו חז"ל "קשים לקנותם ככלי זהב", וכפי שמסביר לנו יוצר התכנה: "כאשר אנו לומדים חומר בפעם הראשונה, וגם בשניה, העובדה היא שישנם חלקים שנקלטים יותר טוב, וישנם חלקים שפחות. אגב, יתכן מאד, וחלק מסויים בסוגיה ייקלט אצל ראובן באופן נפלא ומיידי, ואותו חלק בדיוק, ידרוש משמעון שינון בן שלשה או ארבעה שלבים.
משכך, ובדומה לעקרון זיקוק הזהב, התכנה מקדמת את הלומד באופן כזה לפיו דוקא החלקים שבהם יש עדיין 'סיבים', הם אלו שידרשו ל'טיפול' בזמן הקרוב והמיידי. החלקים שבהם הוא שולט יחסית, יידחו למועד שינון רחוק יותר. כל זאת, באמצעות מערכת השאלות המפלחת את מצבת הידיעה של הלומד, ובהתאם לכך מייצרת סדרת שאלות לפעם הבאה על החומרים הדורשים זיקוק".
מערכת 'שינונון' [שאגב: איננה דורשת חיבור למרשתת המקוונת, ופועלת מתוך המחשב עצמו בכל מקום ובכל שלב], מונגשת בצורה גרפית מעודכנת, מאירת עיניים ונוחה וברורה לתפעול. "היא גם כוללת מעטפת שלמה עבור הלומד" מתארים לנו אנשי התוכן של התכנה, "כאשר ניתן לראות איזה חומר נלמד בכל יום בעבר, לבחון את היסטוריית המבחנים שעשה הלומד, כולל שמירה מלאה של כל מבחן עם תשובותיו של הלומד, הציון והתאריך, וכן מדדים ותובנות המאפשרות ללמוד לבחון את הצלחתו והתקדמותו בלימוד. כל אלו, באמצעות גרפים מתקדמים המציגים מידע מפורט ובהיר. המשתמש גם יכול בכל עת לבצע מבחן יזום על החומר אותו הוא לומד על מנת לבחון את ידיעותיו והבנתו בחומר הנלמד".
חידוש מיוחד נרשם גם באופן עניית התשובות על השאלות. ברירת המחדל היא כמובן שאלות בשיטה אמריקאית – אחת נכונה מתוך כמה, כאשר המערכת מזהה מיד האם התשובה נכונה או לא. אלא שכאן פיתחו אנשי 'שינונון' אופציה חדשנית ונפלאה: "לבחירת הלומד, ניתנת לו גם האפשרות להקליד תשובה מלאה ומפורטת. למערכת הוזנו תשובות נכונות ומדוייקות על כל השאלות. הלומד מסיים להקליד את תשובתו, לוחץ על 'אישור', וכעת מתרחשים שני דברים במקביל: מסך התשובה שלו 'ננעל', וממול מוצגת התשובה הנכונה הקיימת במערכת. כעת, על הלומד לגלות כנות מול עצמו, לבדוק את נכונות התשובה שהקליד וכתב הוא, אל מול התשובה הנכונה המופיעה במערכת, ולהעניק לעצמו את הציון הנכון והמתאים".
המערכת הוצגה בפני תלמידי חכמים גדולים שליט"א, בקיאים בש"ס, רבנים וראשי ישיבות שהביעו כולם, פה אחד, את התפעלותם מיעילות התכנה, ולא פחות מהחשיבה הניכרת מאחוריה, המותאמת לבני תורה מובהקים, המבקשים לקיים בידם את תלמודם לאורך ימים.
אלא שההפתעה האמיתית ציפתה לראשי המערכת, בביקור שערכו בבית רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א, גדול הבקיאים בדורנו, שבפניו הוצגה המערכת. הוא, שהתורה כולה פרושה לפניו, 'התקיל' את היוצרים בשאלה פשוטה אך מפתיעה. בשלש מלים בדיוק:
"ומה עם שבת"? – – –
כוונתו, כמובן, כיצד יוכל הלומד לקיים את השינון הנדרש לו, לפי התכנית האישית שלו, בשבת ללא הפעלת התכנה?
מרן שליט"א גם ענה את התשובה, יותר נכון התווה את דרך הפעולה: "עליכם לדאוג לכך שהלומדים יוכלו להכין לעצמם מערב שבת את השאלות". ואכן, לאור הוראתו של שר התורה, הותקנה בגירסאות התכנה המשודרגות והמעודכנות אופציה להדפסה מערב שבת וחג של השאלות היומיות המותאמות לשבת, כך שהלומד בשבת יוכל לענות לעצמו על השאלות, ועם צאת השבת להזין אותם למערכת לשם עדכון מצבו.
צרו עימנו קשר ורכשו גישה לתוכנה במחיר שלא יחזור! >>>
ניתן לפנות למשרדי שינונון בטל': 1700-015-095