הקשר הישראלי: הטכנולוגיה של 'אלביט' הגיעה למאדים

החברה סיפקה לרכב המחקר של נאס״א שפופרת הגברת אור לטובת מצלמת ה- SuperCam. המטרה: בדיקת סלעים וקרקעות על מאדים
הגשושית - נשלחה לחקור את המאדים
הגשושית - נשלחה לחקור את המאדים

מסתבר כי רכב החלל של נאס״א (Perseverance rover) ששוגר למאדים ופועל בכוכב האדום לטובת מחקר מדעי כולל רכיבים של אלביט. המצלמה של הרכב, SuperCam, כולל שפופרת המיוצרת במפעל של אלביט במחוז רואנוק, וירג'יניה, ארה״ב. 

״אלביט מערכות ארה״ב, המייצרת משקפי ראיית לילה במתקן שלה על כביש פלנטיישן, תרמה מכשור המכונה שפופרת מגבירת תמונה למצלמה על הרובר של נאס"א, שנחת על הכוכב האדום מוקדם יותר השנה״, כותבים באתר roanoke. 

אריק פוקס, סגן נשיא ומנכ"ל היחידה לראיית לילה של אלביט מערכות אמריקה, אמר כי ״לפני כמה שנים פנו לחברה מהמעבדה הלאומית לוס אלמוס, שפיתחה את ה- SuperCam לבדיקת סלעים וקרקעות על מאדים. פוקס אמר כי טכנולוגיית ראיית הלילה הקיימת של החברה הותאמה לרכב המחקר.

"מוצר זה נכנס למשקפת ראיית לילה, המסייעת לחיילים לראות באווירה הכי קשה בתנאים בלילה. במקרה זה הוא משמש בסופר-קאם להגברת לייזרים שמוקרנים על-ידי הסופר-קאם, לעבר הסלע ואז חוזרים. הוא מגביר את האות האופטי, אותו לייזר, על מנת שהמעבד של הסופר-קאם יוכל לפרש את האות ולקבוע מה ההרכב הכימי וההרכב המינרלי של אותו סלע."


הקשר הישראלי: הטכנולוגיה של 'אלביט' הגיעה למאדים

הרובר החדש נבנה על אותו שלד של קיוריוסיטי, ואפילו נעשה בו שימוש בחומרים ובחלקים שיוצרו עבור הרכב המקורי. שניהם דומים מאוד במידותיהם: אורך שלושה מטרים, רוחב 2.7 מ' וגובה 2.2 מ'. לעומת זאת, משקלו של פרסבירנס (על כדור הארץ) 1025 קילוגרם – 126 קילוגרם יותר ממשקלו של קיוריוסיטי. עודף המשקל נובע מהמכשור המשוכלל שהרובר החדש נושא עמו, בתקווה לפענח בעזרתו חלק מהסודות של כוכב הלכת האדום. 

החידוש הגדול ביותר, ואולי המסקרן ביותר במשימת מאדים 2020 (שתתחיל כאמור ב-2021) הוא מסוק שרכב השטח נושא עמו, ואמור לבצע את הטיסה הראשונה אי פעם בשמי כוכב לכת אחר. המסוק אינו אלא רחפן קטן, וגם "בשמי כוכב הלכת" היא הגדרה מרחיבה למדי לכלי טיס שאמור להתרומם לגובה חמישה מטרים בלבד, לטוס למרחק אופקי של 300 מטר לכל היותר ולשהות באוויר עד דקה וחצי בכל טיסה. 

למרות המגבלות האלה, הרחפן Ingenuity ("כושר המצאה" או "תושייה") הוא כלי טיס מסקרן, שצריך להתמודד עם אתגרים לא פשוטים, בראשם האטמוספרה הדלילה מאוד של מאדים. האטמוספרה של כוכב הלכת האדום מורכבת בעיקר מפחמן דו חמצני וצפיפותה כאחוז אחד בלבד מזו של כדור הארץ. כדי להתרומם בתנאים האלה דרוש רחפן קל מאוד, בעל להבי מדחף גדולים יחסית, המסתובבים במהירות רבה. ואכן, הרחפן כולו שוקל (על כדור הארץ) 1.8 ק"ג, מוטת הלהבים שלו 1.2 מ' והם מגיעים ל-3,000 סיבובים בדקה. בנוסף, הרחפן צריך להיות עמיד בפני שינויי הטמפרטורה הקיצוניים על מאדים, ולתפקד בטמפרטורה של 90 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. 

5 1 vote
דרג כתבה זו

מקודם

מזעזע: אברך נפטר במחלקה דקות לפני שהוכנס לחדר ניתוח

מקודם

אבא אמר לי 'לילה טוב' ומאז לא ראיתי אותו יותר.

מקודם

לחתן את כולם בכבוד? איתנו זה אפשרי כל הפרטים≥≥≥

מקודם

האסון בסנהדריה: "בצהריים עוד שיחק עם הילדים בגינה"

הנצפים ביותר
2 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
View all comments
השקפה
10 ימים לפני

אני מבין שכבר אין עניים בעולם שצריכים כסף😣😣😣😣

ימני בנשמה
10 ימים לפני

מה יש לאלביט לעשות בירח מה הם בונים שם ארץ חדשה?

כתבות נוספות

הרשקוביץ: ניתן להעביר מתפקיד עובד מדינה שלא חוסן

אש: "מעריך שלא נראה הדבקות גם אחרי הסרת המסיכות"

צפו: הרב יוסל קרויזר נעצר על ידי יחידת הכלבנים

ביהמ"ש קבע: המנדט שייך ליהדוה"ת ולא לליכוד

שפע ליועמ"ש הכנסת: "להכניס בסדר יום הכנסת הקמת ועדה מסדרת"

צפו בעימות דרמטי על החיסון: "צריך פסיכיאטרים"