מִן הַשָּׁמַיִם נִשְׁמַע קוֹלוֹ // זאנוויל ויינברגר בראיון חג לקראת חג הסוכות ולאחר אלבום מושקע במיוחד הושבנו את המאסטר ואת האסטרטגיה, זאנוויל ויינברגר ופנחס ביכלר לראיון על הקריירה המוזיקלית ועל האלבום החדש והמשובח "מִן הַשָּׁמַיִם".

איך הכל מתחיל?

זאנוויל: לא הרבה יודעים אבל עוד הרבה לפני שהתחלתי את הקריירה הבוגרת שלי, הייתי שר באירועים קטנים בחסידות שלי דושינסקי, כשרק פעם אחת בילדותי יצא לי לשיר באופן מקצועי באולפן, זה קרה אחרי אירוע קטן שבו שרתי, השתתף שם גם איש המוזיקה החסידית יוסי גיל, וברגע שפתחתי את הפה הוא ישר אמר “אותו אני רוצה לאלבום שלי” וכך היה, שרתי לו אז את השיר “ים ליבשה”.

ביכלר: זאנוויל כילד היה ילד פלא בעל יכולת ביצוע מדהימות ווירטואוזיות בלתי נתפסות, הסיבה היחידה שלא שמענו עליו בילדות הייתה רק בגלל שאביו לא רצה לחשוף אותו לעולם הגדול, וכבר אז כילד ניבאו לו גדולות.

זאנוויל: בשלב יותר מאוחר התחלתי להכיר קצת את עולם האולפנים, הגעתי להקליט מקהלות עם מקהלת מלכות באולפן, כשרק כמה שנים אחרי כן שלף אותי פנחס ביכלר לאירועים כחבר מקהלה.

ביכלר: מהר מאוד הבנתי שהמקום של זאנוויל הוא דווקא בקדמת הבמה ולא כחבר מקהלה מן השורה, זה היה באירוע בר מצווה שהחלטתי לסגור את הפינה הזאת והכרחתי את זאנוויל לשיר כסולן, ומאז בכל אירוע שסגרו עם מלכות היו מוודאים שזאנוויל מגיע, עד שהגיע שלב שאני מוצא את עצמי אומר לאנשים שהמחיר של זאנוויל לבד הוא כפול מכל מקהלת מלכות.

מִן הַשָּׁמַיִם נִשְׁמַע קוֹלוֹ // זאנוויל ויינברגר בראיון חג
זאנוויל וביכלר

בשלב כזה לא נוצר מצב שחברי מקהלה אומרים, אנחנו רוצים גם לעבוד כסולנים?

זאנוויל: ממש לא! כולם מאוד החזיקו אצבעות, פרגנו, תמכו ועודדו.

ביכלר: למען האמת היו כמה שניסו, חלקם הצליחו וחלקם מצאו את עצמם בלי מקהלה ועם חלום מנופץ להיות סולן.

מתי מגיע השלב שבו זאנוויל עובר שלב לסולן בקליפים של מלכות?

ביכלר: בשנים הראשונות של מלכות הסולן הרשמי בקליפים היה מוטי ויזל, בהמשך זה היה מוטי וזאנוויל ואז כשמוטי יצא לדרך עצמאית זאנוויל הפך לסולן הרשמי של מלכות בכל הקליפים.

מה הסיבה שאתה לא נוהג לשיר בעברית ומתמקד רק במוזיקה חסידית שורשית?

זאנוויל: אני פשוט פחות מתחבר למוזיקה הזאת.

ביכלר: זאנוויל הוא אדם שמרן מאוד, זה מתבטא בחיים האישיים שלו וגם במוזיקה שלו.

מתי מגיעה המחשבה על אלבום?

זאנוויל: מהרגע בו יצאתי לדרך מוזיקלית משלי ידעתי שאני רוצה ללכת לאלבום, ואז הגיע יוסף משה כהנא, שגם הוציא איתי את לחיים מיט זאנוויל והציע מימון והפקה לפרוייקט על זה.

ביכלר: ברגע שהתקבלה הצעה, לא חשבתי פעמיים והחלטתי שיוצאים לדרך.

ברגע שאתם מחליטים לצאת לדרך, לאיזה מעבד אתם פונים ראשון?

זאנוויל: הדבר הברור והמובן מאליו היה ללכת למשה לאופר, לא יכולתי לדמיין אלבום חסידי בלי הרגש שלו והשמחה שיש רק לו.

ביכלר: רוב הזמרים מביאים איתם סגנון מסוים של מוזיקה ואילו הגיוון שלהם מתבטא דווקא בסגנון השירים והמעבדים, אצל זאנוויל זה שונה, השירה שלו כל כך מגוונת, הוא מצליח לעשות הכל, גבוהים, נמוכים, דרמטי, סוער, בקיצור… לונה פארק מוזיקלי.

אם אנחנו מדברים על משה לאופר אני חייב לרוץ דווקא לרצועה האחרונה באלבום, “מן השמיים” רצועה מוזיקלית שמימית שמשלבת סגנונות מוזיקה שונות וביצועי ווקאל מיוחדים, מאיפה מגיע האומץ להוציא כזו יצירה באלבום.

זאנוויל: זה לגמרי היה הימור, יצא לי לדבר עם לא מעט אנשים אחרי שהוצאתי את האלבום ושאלתי אותם, לאיזה שיר הכי התחברתם באלבום, ותתפלא לשמוע, הרוב הצביעו דווקא על מן השמיים.

ביכלר: את זאנוויל קשה מאוד להגדיר, הוא מצד אחד אמן הרגש, מצד שני אמן הסולמות, הוא גם חזן וגם יודע להרקיד טוב מאוד, אז איכשהו בסוף הטייטל שלו אמן היצירה, אדם שיודע לקחת יצירה בשתי ידיים ולהחזיק אותה מתחילה ועד סוף בשליטה מלאה. נוצר מצב שבאירועים שהוא מופיע אנשים מבקשים שהוא יבצע עוד ועוד יצירות מהעבר, כך שהיה די נצרך להכניס יצירה אחת לפחות לתוך האלבום, מה שהתברר כהימור קטן מידי, היינו צריכים להכניס עוד יצירה אחת לפחות.

בשלב מאוחר בהפקת הדיסק הייתם בשלב שהכל היה מוכן ואז החלטתם למחוק את כל הקלטות הסולו ולהקליט הכל מחדש, מה קרה שם?

ביכלר: זאנוויל הוא זמר שמשתבח מיום ליום, כמו יין, ומכיוון שהתהליך של יצירת האלבום לקח כמה שנים, כשהגענו לשלב המיקסים, שמענו יחד את האלבום, כולם אמרו פה אחד, “למחוק הכל ולהקליט מחדש”.

זאנוויל: נכנסנו למרתון של הקלטות אצל יואלי דיקמן, ערב ערב הגעתי אליו, וכך תוך חודשיים של עבודה היינו עם המוצר המוגמר ביד.

באלבום משתתפים בנוסף למקהלת מלכות גם מקהלת שירה ועוד, למה לא הלכתם עם השידוך הקבוע של מלכות לאורך כל האלבום?

ביכלר: היה רצון לא להפוך את זאנוויל לאיש דווקא של מלכות, הוא מופיע הרבה בחו”ל גם עם שירה, אז נכון שהוא ומלכות מיוצגים באותו משרד, אבל הוא לא סולן של מלכות.

מה הלאה, יש דיבורים על אלבום חדש?

ביכלר: יש דיבורים על אלבום אוסף, יש כמה רעיונות על השולחן.

זאנוויל: יש לנו רצון להביא מוזיקה מפעם ולחדש אותה, ובהמשך ליצור עוד אלבומים מקוריים, וסקופ קטן לסיום: אחרי החגים הולך לצאת קליפ חתונה מיוחד עם תזמורת סבבה בניצוחו של מנדי הרשקוביץ.

הנצפים ביותר

המצלמות והמיקרופונים נשארו פתוחים והחיכוכים במרצ נחשפו

המחדש בעולם // צילומים: פלאש 90 • עיבוד: אבי וולפסון - המחדש

הקדשה של טראמפ נמכרה בסכום עתק, ספינה נמצאה מתחת האדמה • חדשות מהעולם

מכונת אקמו ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק /// צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

בבית החולים: שירי השבת הפריעו והערבים זרקו כסאות

2 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
מרים
27 ימים לפני

אכן דיסק משובח
העיבודים היפים בדיסק הם של המעבד האגדיימשה לאופר

פלוני
27 ימים לפני

זמר פגז

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
כתבות נוספות

נשיא מועצת חכמי התורה בקבר רחל בתפילה לרפואת בנו

עצרת התעוררות לרגל יום השנה השלישי של רבי שלמה קורח זצ”ל

יורש העצר האמירתי הזמין את בנט לביקור רשמי ראשון

תקיפת בן גביר; מיקי לוי: “אני מגנה בתוקף את האלימות”

דאגה בסלבודקה: בחורים טיילו בצפון וחלו ב’עכברת’

הגאונים נפגשו: הגר”ש מחפוד עלה למעונו של הגר”מ ברנדסדורפר