מה זאת אומרת: "הכל משמים"?
האם הכל, הכל ממש, משמים?
"וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל" (דברי הימים א כט, יב).
מה זאת אומרת "בכל"?
אין משהו שקורה "בלי כוונה"?
אומר לך הקדוש ברוך הוא:
"יקירי!
יש מושג כזה שנקרא 'השגחה פרטית'".
השגחה פרטית זהו הדבר שבו מאמין היהודי, מעבר לאמונה של גוי.
כי כל גוי מאמיi שיש בורא לעולם, ושהוא יודע מה שהוא עושה.
אבל יהודי מאמין, שאין משהו ולו הקטן ביותר, שקורה "בלי כוונה".
כלומר, אין כזה מושג:
"הגעתי למקום כלשהו, בטעות",
"ביצעתי פרסה, סתם",
"פניתי שמאלה, וזה היה לא נכון".
"מה' מִצְעֲדֵי גֶבֶר כּוֹנָנוּ וְדַרְכּוֹ יֶחְפָּץ" (תהלים לז, כג).
מראש, בשמים, בתחילת היום, כבר מסומן ג'י פי אס שמראה להיכן תלך, היכן תטעה, מהיכן תעבור, ולהיכן תחזור בסופו של יום.
ישנם אנשים שמסומן להם סיומת אותה הם לא ציפו ולא חלמו בחלום השחור ביותר או הורוד ביותר שלהם.
אבל בשמים הכל כבר היה צפוי, הכל היה גלוי מראש, "הכל צפוי והרשות נתונה" (אבות פ"ג מט"ו).
אומר לך הקדוש ברוך הוא:
"יקירי!
אין משהו שקורה בלי כוונה,
אין משהו שנשבר, נהרס, נפל, עלה, ירד, הרוויח, זכה בלוטו, ולא משנה מה,
שקרה בלי יד מכוונת.
יש לך טעות חמורה!
מראש הכל תוכנן והכל היה על דעת כן.
הגעת למקום המתוכנן ביותר בעולם,
הגעת לאירוע המתוכנן לפרטי פרטים,
וכל מה שתראה בו וכל מה שלא תראה,
כל מה שיפגע בך וכל מה שיועיל לך,
היה מתוכנן מראש!".
"לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ" (בראשית יב, א) –
את אותה קריאת "לך לך" אומר הקדוש ברוך הוא לכל יהודי בפתיחתו של יום.
"לך לך" –
קום להתפלל שחרית,
צא לארוחת בוקר,
משם לעבודה וללימודים,
ומשם חזרה הביתה.
אני מלווה אותך בכל הצעדים, ואני אחראי שיקויים בך "כִּי יִפֹּל לֹא יוּטָל, כִּי ה' סוֹמֵךְ יָדוֹ" (תהלים לז, כד).
בהצלחה רבה לכולנו באחד ממבחני החיים המאתגרים ביותר,
וברוכים תהיו!