הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת משרדי האוצר והתחבורה לתכנית לסיוע תזרימי מיידי לחברות התעופה הישראליות, נוכח הפגיעה החריגה בענף התעופה הישראלי בחודשי הקיץ בעת התפרצות זן הדלתא. במסגרת המתווה, תציע המדינה לחברות התעופה לקבל סיוע שיועמד בדרך של אגרות חוב, אותן ניתן להמיר למניות לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית.
סיוע המדינה יועבר לחברות התעופה במקביל להזרמת הון בעלים לחברת התעופה בסכום שווה (יחס של 1:1). במסגרת ההחלטה נקבע כי ההיקף הכולל של סיוע המדינה לכל חברות התעופה הישראליות לא יעלה במצטבר על 44 מיליון דולר.
לאחר שלוש שנים תוכל כל חברת תעופה לבחור האם לפרוע למדינה את אגרת החוב, או להמיר את החוב למניות שיוקצו למדינה במחיר שישקף הנחה על שער המנייה שייקבע על ידי המדינה בהתאם למועד ההמרה. ההמרה תיעשה איך ורק במצב שבו חברת התעופה תהיה ציבורית ומניותיה יהיו סחירות. בכל מקרה חלק המדינה בהון המניות של כל אחת מהחברות לא יעלה על 24%. כל עוד המדינה תחזיק במניות, הן יהיו מורדמות, כך שהמדינה לא תשתתף בהצבעות כבעלת מניות, אך תהיה זכאית לזכויות ההוניות הצמודות למניות.
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מתווה הסיוע הנוסף יאפשר לחברות התעופה הישראליות לצלוח את הקשיים שחווה הענף ב-20 החודשים האחרונים ויחזק את מבנה ההון שלהן. במקביל שמרנו על כספי משלם המיסים, כך שהחברות ישיבו את הכסף למדינה כשהמצב ישתפר והן ישגשגו".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "התעופה הישראלית היא נכס אסטרטגי-לאומי משמעותי למדינת ישראל והיא עברה טלטלות קשות בשנתיים האחרונות. לאור חשיבות ענף התעופה הישראלי, פעלנו יחד עם משרד האוצר להבטחת מתווה סיוע הוגן ומאוזן, שמשלב בין האחריות שלנו כממשלה לבין האחריות של בעלי השליטה בחברות השונות. המתווה שהבאנו יועיל לציבור הישראלי בראש ובראשונה וכן ידאג ליציבות החברות והעובדות והעובדים בהן".
"עוד מפרוץ המשבר, דרשנו שהממשלה תכנס מתחת לאלונקה ותסייע לחברות התעופה לשרוד את המשבר שנכפה עליהן", מסר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי. "אנחנו יותר משמחים שהממשלה סייעה בעבר ואף מסייעת גם עכשיו לחברות התעופה להרים ראש מעל המים. אסור לממשלה לשכוח שענף התעופה עדיין במצב שביר ורגיש, שכל התפרצות או גל נוסף של קורונה במדינה כזו או אחרת יכול להכניס את חברות התעופה לורטיגו כלכלי".