בשבועות האחרונים טייסים בחברות תעופה מתמודדים עם תופעה שחזרה על עצמה אחרי הפסקה של שלוש שנים: שיבושי GPS קשים במטוסים הנערכים לנחיתה בנמל התעופה בן גוריון. כך נחשף הערב בדיווח (שני) של 'כאן חדשות'.
פעילות הצבא הרוסי בבסיס 'חמיימים' בעיר הנמל לטקיה בסוריה, הובילה להפעלת מערכות הגנה מתקדמות ורבות עוצמה, שמשבשות את הגלים האלקטרו-מגנטיים במזרח הים התיכון. בכך נגרמת הפרעה גם לנחיתת המטוסים בישראל.
ישראל העבירה מסר לרוסים שהשימוש במערכות פוגע בה, אך הרוסים אומרים שהמערכות נועדו להגן על חיילים שלהם. במקביל, ישראל פועלת לנטרל את השיבוש שגורמות מערכות הניווט של הרוסים. היו בישראל שהעריכו שרוסיה מנסה להראות מי "בעל הבית" בסוריה, ברקע התקיפות שמיוחסות לישראל באזור.
במסגרת הדיווח ב'כאן חדשות' טייס באחת מחברות התעופה בישראל אמר: "האירועים האלה היכו אותנו די חזק בתחילת 2019, אז זה פחות או יותר הסתדר בדרך כזו או אחרת. בשלושה-ארבעה שבועות האחרונים אנחנו מתחילים לחוות את זה מחדש באזור נמל התעופה בן גוריון. יש השערות שמדובר בסוג של פעולה של הרוסים, שמנסים לחסום את האפשרות לפגוע בהם על ידי שיבוש מערכות GPS".
לפני חודשיים התייחס אל"מ א', מפקד מרכז לוחמת הספקטרום בצה"ל, בשיחה עם כאן חדשות להפרעות ה-GPS המתרחשות באזור נתב"ג. "צה"ל הקים יכולת ניטור ואימץ יכולת שליטה שמייצרת היום יותר ביטחון ממה שהיה לפני שלוש שנים. מה שפגשנו היה הפרעה ספקטראלית ממזרח ולקח לנו הרבה זמן להבין מה היא", אמר הקצין.
מפקד יחידת הספקטרום בצה"ל אמר כי השיבושים אינם נגרמים במטרה לפגוע בישראל אלה ש"אם מנסים למנוע ממטוס לנחות במקום אחד, הוא מפריע למטוס לנחות במקום אחר".
בשבועות האחרונים הגביר הצבא הרוסי את פעילותו בסוריה לצד צבאו של אסד. לפי הערכות הוא גם הפעיל מערכות לוחמה אלקטרונית, שנועדו להגן על חייליו מפני תקיפה אפשרית באמצעות מערכות נשק המבוססות על ניווט לוויני.
בשבוע שעבר המריאו מטוסי קרב רוסיים וסוריים לראשונה אי פעם לתמרון אווירי משותף סמוך לגבול ישראל. כמה ימים קודם לכן ביצעו חיילים רוסים פטרול קרקעי בנמל התעופה בלטקיה – שעות אחרי שמכולות הותקפו מהאוויר במבצע שיוחס לישראל.
"יש בעצם שני סוגים של שיבוש של קריאות GPS", הסביר הטייס. "ג'אמינג שזה ממש לחסום את האות. הסוג השני של השיבוש נקרא 'ספופינג', שזה אומר שמישהו משדר אות שמשבש את מיקום ה-GPS. בסיטואציה הזאת אתה יכול לקבל כל מיני התראות. קרו מקרים שמערכות המטוס זיהו לשניה או שתיים שהמטוס נמצא במקום אחר, והטייס היה חייב לבצע תמרון היחלצות".
בחברות התעופה הנחו את הטייסים להתמודד עם התופעה החדשה ולכבות מכשירים בתא הטייסים במקרה שחלים שיבושים, אולם טרם פורסם עדכון רשמי מטעם מדינת ישראל. "יכול להיות שזה במידה מסוימת סוג של הטמנת ראש בחול כי אנחנו יודעים שזה קיים והדיווחים על האירועים האלה יוצאים בצורת דוחות תקרית, זאת אומרת שהם מגיעים לחוקר הראשי ולרת"א. התראה ממוסדת מטעם רשויות המדינה לא יצאה", האשים הטייס.
מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל שולט במימד הספקטראלי, מגן ופועל למול איומים כחלק מהגנה רב מימדית על מדינת ישראל".