חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עולם היצירה // הפסנתר – הכלי וההיסטוריה


מהכלים הדומיננטים בעולם המוזיקה, הוא נותן את הבסיס לתחום האקורדים ומלווה כמעט כל שיר.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

כלי המקלדת הראשונים הופיעו באירופה לפני כ-500 שנה. בכלים דוגמת הוירג'ינל והצ'מבלו, הצליל הופק בעזרת מפרט שפורט על המיתר. כלים אלו הפיקו צליל עדין והיו בעלי מקלדת פשוטה. הפסנתר כפי שאנו מכירים אותו פותח בסוף המאה ה17 בעיר פירנצה על ידי ברתולומיאו כריסטופרי. הפסנתר היה יותר משוכלל מבחינה מכנית והציג בפעם הראשונה יכולת לשלוט בעוצמת הנגינה. אולם החידוש המהפכני היה דווקא צורת הכיוון – "שיטת הכיוון המושווה". הכיוון המושווה ויתר על היחסים הפיזיקליים המדויקים לטובת כיוון יחסי שאפשר לקחת כל מנגינה ולנגן אותה בסולם אחר. מאז למעשה המוזיקה המערבית מבוססת על עיקרון זה, ובמשך כ-300 שנה מהווה הפסנתר את עמוד השדרה של המוזיקה המערבית וגדולי המלחינים כתבו עליו את יצירות המופת שלהם.

מקודם

עולם היצירה // הפסנתר – הכלי וההיסטוריה

חושבים שכל המשפחה מכירה את כל המנהגים שלכם בפסח? בואו להכין להם משחק שיבחן אותם

מקודם

עולם היצירה // הפסנתר – הכלי וההיסטוריה

בואו לאתגר את כל המשפחה במשחק על מנהגי החג

מקודם

עולם היצירה // הפסנתר – הכלי וההיסטוריה

כשמנהל הבנק פתאום מביא לך עוגה בפגישה

מקודם

עולם היצירה // הפסנתר – הכלי וההיסטוריה

משרדים אחרונים על פארק הירקון בכ-229 אלף ₪

מבנה הפסנתר

לפסנתר בדרך כלל 88 קלידים לבנים ושחורים המסודרים לכל אורכו. בחלקו הפנימי של הפסנתר בתוך תיבת התהודה נמצאים המיתרים כשהם מתוחים על מסגרת ברזל חזקה. בפסנתר כנף מסגרת הפסנתר מחזיקה מתח השווה ל20 טון! מיתרי הפסנתר עשויים פלדה. לכל צליל גבוה, 3 מיתרים זהים ואילו לצלילים נמוכים, מיתר אחד או שניים. לפסנתר מנגנון שמאפשר שליטה בעוצמת הצליל ובמשך ההדהוד שלו. לחיצה על הקלידים מרימה מנוף שמחובר לקפיץ שדוחף את פטיש הלבד להכות במיתר. לפסנתר בדרך כלל 2 דוושות. הדוושה הימנית מאפשרת לצליל להדהד גם לאחר הרפיית האצבע מהקליד ואילו הדוושה השמאלית מחלישה את צלילי הפסנתר כולם.

מקלדות נוספות

אורגנית

האורגנית היא כלי קומפקטי ונייד. הקלידים קלים ונוחים לנגינה ומכילים 61 צלילים (5 אוקטבות).
מגוון גדול של צלילים, מקצבים וסגנונות לווי מאפשרים כבר מההתחלה לנגן שיר פשוט עם ליווי עשיר ומגוון.

אורגנית מערכת ללימוד עצמי שנותנת משוב ואינדיקציות על ביצועי התלמיד. האורגנית היא בעצם תזמורת של איש אחד ולכן היא הכלי המושלם לקלידן המתחיל.

פסנתר דיגיטלי

הפסנתר הדיגיטלי הוא התשובה המודרנית לפסנתר הקלאסי. לפסנתר מנעד מלא של 88 קלידים ומערכת קלידים שקולים המדמה את המנגנון של פסנתר אקוסטי. במקלדת הדיגיטלית ההקשות נקלטות על ידי חיישנים שמפיקים אות דיגיטלי שמועבר דרך מגבר לרמקולים המפיקים את הצליל. מנוע הסאונד כולל דגימות של פסנתרים אקוסטיים יוקרתיים וביחד עם מגע ותגובה טבעית הכלים החדשים מטשטשים את הקו בין העולם הדיגיטלי והאקוסטי, ומביאים תחכום וחדשנות מוזיקלית לכלי שכמעט לא השתנה במשך 300 שנה.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

באדיבות אליה הלוי

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

1

0

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

Hide picture