חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עולם היצירה // גיטרה


"הגיטרה" אחד הכלים הבסיסים בעיבוד שיר או בשירה בציבור.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

הגיטרה – הכלי וההיסטוריה

הגיטרה היא כלי מיתר עם ששה מיתרים אשר פורטים עליהם באצבעות או עם מפרט. הגיטרה המודרנית היא גלגול של שני כלי נגינה קדומים: העוד, שהוא כלי בן 5000 שנה שמוצאו במסופוטמיה, והלאוטה האירופאית (גיטרת רנסנס).

העוד היה חלק מהתרבות המוזיקלית באגן הים התיכון והמפרץ הפרסי אלפי שנים, עד שהגיע לאירופה בימי הביניים. לעוד 5 זוגות מיתרים בעלי כיוון זהה לכל זוג ומיתר באס אחד. לעוד צוואר קצר ללא סריגים- מבנה המאפשר גמישות רבה בנגינת מיקרוטונים.

העוד מנוגן בעזרת מפרט ומשמש ככלי מלודי.

ללאוטה, לעומת זאת, יש סריגים לרוחב הצוואר והיא מנוגנת בעזרת האצבעות וכך ניתן להפיק באמצעותה פוליפוניה ואקורדים. הלאוטה הפכה לפופולרית בתקופת הרנסנס ומלחינים כמו ויואלדי ובאך כתבו לה יצירות. אך לקראת אמצע המאה ה18 איבדה הלאוטה את מעמדה ככלי סולני.

הגיטרה כפי שאנו מכירים אותה היום – בעלת צוואר רחב ושטוח, 6 מיתרים, 3 ניילון ו3 מלופפים במתכת – התפתחה בספרד לפני כ150 שנה, בעיקר ע"י בונה הגיטרות הנודע אנטוניו דה טורס. הצוענים בספרד אימצו את הכלי שהיה נייד וזול יחסית והפכו אותו לכלי פופולרי. עם כיבוש אמריקה הלטינית ע"י הספרדים והפורטוגזים נחשפה התרבות המקומית לגיטרה הקלסית והפכה לחלק בלתי נפרד מהמוזיקה הלטינית. החל ממוזיקת השורו ועד הסמבה והבוסה נובה כך התפתחה הגיטרה ככלי חוצה יבשות מאסיה לאירופה ומשם לאמריקה הצפונית והדרומית. בהדרגה פרצה הגיטרה מתחום המוזיקה העממית ומלחינים כתבו לה יצירות רציניות. בזכות זאת נעשתה הגיטרה לכלי פופולרי ביותר במאה האחרונה.

מקודם

עולם היצירה // גיטרה

המשחק שיטריף את המשפחה שלכם על מנהגי הפסח המשפחתיים

מקודם

עולם היצירה // גיטרה

השנה יש דרך מיוחדת להוסיף טעם לפסח>>

מקודם

עולם היצירה // גיטרה

כך תטפלו בנחירות ותשמרו על הבריאות

מקודם

עולם היצירה // גיטרה

המקצוע המבוקש והמכניס בשנת 2024 בואו להיות שותפים ותרוויחו

בארה"ב התפתחה בתחילת המאה ה20 הגיטרה האקוסטית עם גוף גדול יותר ומיתרי מתכת מתוחים מאוד עם סאונד בהיר וחזק יותר. סאונד שהתאים למוסיקת רוק, בלוז, קאנטרי וכו'. הגיטרה החשמלית הראשונה הופיעה בתחילת שנות השלושים והייתה גיטרת נפח מוגברת בעזרת פיק אפ מגנטי.

ב-1951 הוצגה ה fender telecaster שנחשבת לגיטרה החשמלית הראשונה בעלת גוף מלא אשר יוצרה בייצור המוני מיד אחריה הוצגה הבס החשמלית הראשונה Precision Bass שנקראה כך משום שחלוקת הצלילים לאורכה בוצעה ע"י סריגים ולא הייתה fretless.

ה Precision בס שיחררה את הבסיסטים מהצורך לסחוב את הקונטרה בס הגדול והמגושם. פיתוח הבס החשמלי אפשר את לידתם של סגנונות מוזיקליים רבים.

עם הזמן התפתחה מאוד יכולת בניית הגיטרות החשמליות ופותחו צורות נוספות להגביר את הגיטרה כמו פיאזו אלקטרי ופיק אפ רגיש רטט. תחום רחב של יצרנים ממשיכים לייצר גיטרות חשמליות עם חידושים רבים.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

באדיבות אליה הלוי

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

2

0

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

Hide picture