חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עולם היצירה // עבודה באולפן הקלטות


עבודה באולפן הקלטות נתפסת בעיני רבים כתהליך מסתורי במקצת. הדעה הרווחת היא שזה תענוג יקר מאוד. אבל לא כל כך ברור בדיוק איך זה עובד.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

בפוסט הזה אנסה להסיר את המסתורין מעל כל מה שקשור לתהליכי העבודה ודרך ההתנהלות באולפן הקלטות. אני מקווה שזה יסייע לשפוך מעט אור על הנושא.

מקודם

עולם היצירה // עבודה באולפן הקלטות

ב-15 דקות קרן הלייזר מחסלת את הפטריה: הטיפול באישור FDA

מקודם

עולם היצירה // עבודה באולפן הקלטות

כשמנהל הבנק פתאום מביא לך עוגה בפגישה

מקודם

עולם היצירה // עבודה באולפן הקלטות

המקצוע המבוקש והמכניס בשנת 2024 בואו להיות שותפים ותרוויחו

מקודם

עולם היצירה // עבודה באולפן הקלטות

תמיד רצית לפתח קריירה מבוססת? יש כיוון שלא חשבת עליו ואתה חייב להכיר!

ממה מורכב תהליך עבודה באולפן הקלטות?

הקלטה

הקלטה הוא התהליך בו הביצוע שלכם מונצח על גבי מדיום פיזי, דוגמת דיסק קשיח של מחשב.

בסטורם ניתן להקליט עד – 32 ערוצים בו זמנית, מה שמאפשר לכם לבחור באם להקליט ביצוע חי של כל ההרכב, חלקים ממנו או כל כלי בנפרד.

במקרה ומדובר בהקלטת ביצוע חי, לרוב אנחנו מקליטים במקביל גייד של השירה, על מנת לייצר להרכב את האווירה הדרושה כדי לתת ביצוע טוב.

בשלב הבא, אנחנו מקליטים השלמות של תפקידים שונים ולבסוף מקליטים את תפקידי השירה בצורה אופטימלית.

עריכה ומיקס

עם סיום תהליך ההקלטה, מתחיל שלב העריכה והמיקס. בשלב זה החומר המוקלט עובר נקיון ואופטימיזציה. בין היתר אנחנו מנקים את ההקלטות מרעשים, בודקים ומטפלים בתזמון הערוצים השונים, בוחרים את הגרסאות הסופיות של תפקידים שהוקלטו מס' פעמים וכו'.

עם סיום העריכה, מתחיל תהליך המיקס עצמו, בו אנחנו משלבים את כל החומר שהוקלט. תהליך זה משלב שימוש באיקוולייזרים, קומפרסיה וכלים נוספים, על מנת להבטיח שכל כלי נגינה וביצוע קולי ישמע במיטבו ומה שיותר חשוב, שהשילוב ביניהם יהיה מושלם.

בשלב זה חשוב לציין שהמיקס הוא אומנות, למרות שהתהליך הוא טכני ביסודו. טכנאי טוב יודע שדרוש הרבה יותר מסתם איזון בין הכלים כדי לעורר תגובה רגשית אצל המאזינים. האלמנטים שמייצרים את התגובה הזו במיקס מקורם בהחלטות הנובעות מן הטעם האמנותי של הטכנאי והפרשנות שלו לחומר.

התוצר של שלב העריכה והמיקס היא קובץ אודיו סטריאופוני של היצירה שלכם.

אגב, אנחנו יכולים גם לערוך ולמקסס חומר שהוקלט על ידכם במקום אחר ובמידת הצורך אף לשלב אותו בחומר שהוקלט אצלינו.

מאסטרינג

המאסטרינג הוא השלב האחרון בתהליך העבודה באולפן הקלטות. בשלב זה קובץ הסטריאו עובר עיבוד סופי הכולל, בין היתר, אופטימיזציה של העוצמה וטווחי התדרים, על מנת לשפר את הסאונד ולהביא אותו לסטנדט המסחרי המקובל. זהו שלב בעל חשיבות עליונה בהכנת מוצר האמור להתחרות בשוק המסחרי.

כמה שעות אולפן אצטרך לפרויקט שלי?

כשזה מגיע לעבודה באולפן הקלטות, זו אחת השאלות הנפוצות ביותר והקשות ביותר למענה. ידוע על אלבום בעל שם עולמי שהוקלט ומוקסס ביום אחד, כאשר עלות ההפקה שלו עמדה על 1600$, יחד עם זאת חשוב להדגיש שהוא הוקלט באולפן הקלטות מקצועי (במקור זה הוקלט כדמו אבל יצא כל כך טוב ש…). מנגד, יש הרבה מאוד אלבומים שעלות הפקתם נמדדת במיליונים!

במקרים רבים, סשן טיפוסי של הקלטת שלושה או ארבעה שירים יורכב מיום המוקדש להקלטות ויום נוסף המוקדש להעלאות ומיקסים. היו אלבומים שהוקלטו תוך שבוע, אבל היו גם כאלה שלקח חודשיים ויותר לסיים אותם. הרבה מאוד תלוי במטרות שלכם כאמן/להקה, רמת המוכנות שלכם, רמת המורכבות של החומר וכו'.

יש הבדל גדול ומובן בין הזמן שלוקח להקליט זמר עם גיטרה אקוסטית לבין הקלטה של הרכב מלא, וככול שהחומר מורכב יותר כך נדרש יותר זמן להקליט אותו. בכל מקרה, כדאי תמיד לזכור שאתם מקבלים מה שאתם משלמים עליו.

חשוב לזכור שצריך לקחת בחשבון את העריכה, המיקס והמאסטרינג. כשאתם בונים תקציב לטובת עבודה באולפן הקלטות. קחו בחשבון שעריכה,מיקס ומאסטרינג לאלבום שלם יכולים לקחת בין יומיים לשבוע שלם.

מה ההבדל בין דמו לסינגל?

דמו הוא בדיוק מה שהשם מרמז עליו, הדגמה של כוונות האמן או היכולות שלו. סינגל (או אי.פי./אלבום) הוא מוצר מוגמר, המוכן להפצה לקהל הצרכנים. רבים מהאמנים אומרים שהם מעוניינים לעשות דמו. אחרי שיחה קצרה איתם, אנחנו מגיעים למסקנה שמה שהם באמת מחפשים זה לא דמו. הם מחפשים מוצר מוגמר, הכולל שלושה ארבעה שירים, המוכר בשם E.P. אמנים אלה רוצים משהו שלא רק יעזור להם לסגור הופעות, אלא מוצר שהם גם יכולים להפיץ למדיה ולמכור בהופעות ובאינטרנט.

יש לי אולפן בבית/חבר שלנו מקליט אותנו אצלו במקלט, למה אני צריך אולפן גדול?

אולפן ביתי זה דבר מגניב, אבל … עבודה באולפן הקלטות מקצועי נושאת בחובה הרבה מאוד יתרונות שלא קיימים באולפן ביתי, שהם הכרחיים בחלקים מסוימים של תהליך ההפקה. שילוב של שני הדברים יכול לעזור לכם לנצל את התקציב שלכם בצורה היעילה ביותר ולהפיק ממנו את המירב.

יש שלושה תחומים עיקריים בהם עדיף לעבוד באולפן הקלטות מקצועי ולא באולפן ביתי.

התחום הראשון הוא הקלטת תופים. מערכת תופים היא כלי מורכב עם הרבה מאוד משתנים העשויים להשפיע על איכות הסאונד של ההקלטה. בעיות פאזה בין מיקרופונים, הסאונד של החלל בו מתבצעת ההקלטה והכיוון של מערכת התופים, כל אלה יכולים ליצור הרבה מאוד תסכול כשמנסים להקליט בבית, שלא לדבר על הבעיות עם השכנים.

תחום נוסף שמצריך הקלטה באולפן מקצועי, הוא שירה וכלים אקוסטיים למיניהם. גם כאן יש הרבה מאוד משתנים שיכולים לפגוע באיכות ההקלטה, וכתוצאה מכך גם באיכות המוצר הסופי. אם זה החלל בו מבוצעת ההקלטה, או בחירת המיקרופונים, שלא לדבר על השכן ממול שבחר לכסח את הדשא בדיוק כשסוף סוף יצא לכם ביצוע מדהים.

התחום השלישי הוא המיקס, שכפי שצוין למעלה, הוא סוג של אומנות. אני זוכר לא מעט פעמים בהן לקוחות נותרו די המומים לאחר שהם שמעו מה הצלחנו לעשות עם ההקלטות שהם הביאו מהבית (עם כל הצניעות, לפעמים הניסיון עדיין משחק תפקיד…)

אז כמה אפשר להספיק ביום עבודה באולפן הקלטות?

זו שאלה שקשה לענות עליה.

הנה כמה מהדברים שמבזבזים הרבה זמן בתהליך עבודה באולפן הקלטות:

דרישות מורכבות במיוחד מבחינת הפקה/עיבוד.

מוזיקה מורכבת מבחינה טכנית.

הפקת סאונד תופים טוב ממערכת מתוחזקת/מכוונת בצורה גרועה.

גיטרות לא מכוונות (בהרבה מקרים יש צורך להחליף מיתרים ו/או לכוון אינטונציה על מנת לפתור זאת…).

צורך לחזור על הקלטות שוב ושוב, כתוצאה מביצוע לא טוב, הנובע מחוסר מוכנות/יכולת של המבצע.

ויכוחים בין חברי ההרכב בנושאי עיבוד והפקה של החומר המוקלט.

הפרעות והסחות דעת מחברים ומזדנבים שלא קשורים לתהליך ומגיעים לאולפן עם האמן/ההרכב.

עצתי לכם היא תמיד להעדיף איכות על כמות, אלא אם יש לכם סיבה ממש טובה לא לעשות זאת. בממוצע, עומדות לרשותכם כ – 20 שניות להרשים אדם המאזין לחומר שלכם בפעם הראשונה ולתפוס את תשומת ליבו. וודאו כי אתם מרוצים ושלמים לחלוטין עם כל מה שהקלטתם, עוד כשאתם בעיצומו של התהליך. זה יקר לחזור לאולפן לביצוע תיקונים במועד מאוחר יותר, ומבזבז המון זמן. קחו בחשבון שאיכות המוצר הסופי נמצאת ביחס ישר לכמות העבודה שתשקיעו בו. ככל שתשקיעו יותר עבודה ביצירה שלכם כך היא תשמע טוב יותר.

לאיזו עזרה אפשר לצפות מהטכנאי?

הטכנאי יכול לספק עזרה וייעוץ בנושאים הבאים:

הקמה והתחברות של הנגנים.

כיוון כלי נגינה.

ייעוץ כללי בנושאי ביצוע.

בקרת איכות (תזמון, כיוון כלי נגינה, איכות סאונד).

לחוות דעתו בנושאים שונים אם שאלו אותו.

הטכנאי שלכם לא יהיה מעורב בנושאים הבאים:

לקחת על עצמו את התפקיד/ האחריות של המפיק.

נגינה בהקלטות.

עיבוד מוזיקלי.

כתיבת מילים ו/או מוזיקה.

התערבות בוויכוחים ופוליטיקה פנימית של הרכבים.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

באדיבות: אולפני סטורם ואליה הלוי

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

2

0

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
1 תגובה
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
🥇🥇🥇🥇🥇🥇
1 שנה לפני

יפה

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
1
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

Hide picture