חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך


מה החלום שלו, מה ההפקה הגדולה שהוא עשה, מה רגע השיא שלו, הכל בכתבה שלפניכם, יואלי חושף את כל הסודות.

את יואלי דיקמן כולכם בטח מכירים, האיש שהפך את המוזיקה החיה, האמיתית, לדבר הגדול.

אחרי תקופה ארוכה בה המוזיקה האלקטרונית התחילה לחגוג, פרץ לחיינו מעבד חדש, יואלי דיקמן, הוא הפך את עולם המוזיקה למשהו אחר, זמרים הבינו שדיסק בלי יואלי זה לא דיסק, עיבוד אלקטרוני זה רק המלצה, זה כבר לא המיינסטרים, ואת המהפך הזה הצליח לעשות יואלי תוך כמה שנים ספורות, כשבינתיים הוא מוציא שלל הפקות, דיסקים, סינגלים, חתונות, דינרים ואירועים יוקרתיים, כעת דיקמן בראיון אישי לאתר המחדש. קריאה מהנה:

מאיפה הכל מתחיל?

זה התחיל בגיל 3 קיבלתי מההורים אורגנית קטנה וישנה עם אוקטבה אחת ויכולתי לנגן כל יום קצת לפני השינה שיר אחד הייתי יושב על הכרית ומנגן והשיר הראשון שהצלחתי לנגן היה ניגון מעריב של ראש השנה נוסח חברון, הייתי מנגן את זה ביד אחת עם אצבע אחת,

מה גורם לבחור ישיבה בני ברקי להחליט להיות מעבד?

תמיד הייתה לי  שאיפה ליצור, לא לנגן, בעיקר ליצור, להמציא, להלחין, להתעסק בקומפוזיציה, יצירה לנצח, להשאיר חותם לדורי דורות, כי כשאתה מנגן בחתונה אתה לא נשאר עם כלום ביד חוץ מהמצווה של חמישה קולות, וכשאני יוצר, אני נשאר עם משהו ביד, אני מעבד, מלחין ובעיקר מנצח על יצירות שכתבתי, שזה החלום הגדול שלי.

על איזה מוזיקה גדלת?

בבית שלי היה פטיפון שבו שמענו בעיקר מקהלות פרחי, היה פרחי מיאמי, לונדון, חזנות והרבה קלאסי, כל היום הייתי אוהב לשמוע קלאסי, פסנתרים, הרבה באך עם הכינורות עד שכולם היו מתעצבנים, בהמשך קנינו טייפ שבו שמענו עוד הרבה מוזיקה אבל לא גדלתי ממש על דברים משם.

מה היה החלום שלך כשהתחלת, לאן שאפת להגיע?

היו לי המון פנטזיות והמון חלומו, ובתור ילד כששמענו פרחי לונדון ושמעתי עיבודים של ישראל לאם  ומאוד אהבתי את העיבודים שלו, היינו שומעים הופעות של האסק וזה היה פנטזיה, מדע בדיוני, להגיע לניו יורק לתזמר ולנצח במופע הכי גדול במוזיקה היהודית זה היה חלום שאין בו ממש, היום ברוך השם זו כבר שנה חמישית שאני מנצח על ההאסק, זה פנטזיה, אבל הצד השווה זה לגרום לאנשים לשמוח ולהתרגש, זה עוצמה, אני מקבל פידבקים מכל העולם, התקשר אלי בן אדם חילוני מאוסטרליה ששמע את השיר שעת רחמים, הוא סיפר לי שהוא שמע את השיר, וממש בכה, הבן אדם התחיל לשמור שבת, כשבן אדם בוכה משיר שלך, מתחזק משיר שלך, אתה לא צריך כלום חוץ מזה.

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך
עם ישראל לאם

מה הסדר יום שלך ?

7:00 שחרית
8:15 ארוחת בוקר
8:35 לוקחים את הילדים לגן
9:00 הקלטות באולפן
14:00 הושנת צהריים
15:15 מיקסים להקלטות של הבוקר
16:15 מתארגן לרדיו
17:00 תכנית ברדיו
18:00 יוצא לאירוע
בזמן הפסקת האוכל מכין גיידים להקלטות של מחר
1:15 חוזר הביתה

מה אתה יותר אוהב? לשיר, לנגן באירועים, לשדר, להקליט באולפן.

תראה רדיו זה תחום אחד זה רדיו זה היה תמיד חלום, אבל את החיים שלי התחלתי באולפן, האולפן זה הקודש קודשים, זה ההשראה, זה התחום העיקרי שלי, אבל כמובן אני אוהב מאוד גם את האירועים הגדולים כמו ארנה, סיום הש"ס ודינרים אני אוהב כל דבר אין לי משהו מיוחד, כולם היו בני

קרה לך פעם שעיבדת שיר, כמעט סגרת והחלטת להתחיל הכל מחדש?

בעיבודים זה לא קרה לי בחיים, אצלי תמיד העיבוד מוכן בראש, אני יודע איך אני רוצה שזה יקרה, אבל בלחנים יש תמיד דברים שמשתנים, אני מלחין, ואז יושב, מקשיב, ומתחיל לבנות את זה יותר טוב, משנה קצת פה ושם עד שיש לי תוצר מוגמר, אבל כשהקלטתי נגנים בחיים לא קרה לי ששיניתי.

עם איזה זמר עדיין לא יצא לך לעבוד ואתה חולם על זה?

יצא לי לעבוד עם כולם, בין בעיבודים בין בהקלטות או בהופעות, אבל יש אחד שלא יכולתי לעבוד איתו, "שלמה קרליבך" זה אחד החלומות שלי, היה לי גם חלום לעבד לפרחי לונדון של יגאל צליק, אבל העיקר זה שאין לי הבדל בין הזמר הכי גדול, לזמר הכי קטן, צריך לעשות את העבודה הכי טוב שיש.

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך
עם מרדכי בן דוד ואיצ'ה מאייר הלפגוט

מתי הדיסק שלך הולך לצאת?

הדיסק כבר מוכן, אנחנו רוצים להוציא אותו מיד אחרי שבועות, אבל זה תלוי בקורונה.

מה גורם לבן אדם שמצליח באולפנים ובבמות ללכת ולשדר תוכנית יומית ברדיו?

תראה, המוזיקה והרדיו משלימים אחד את השני, הלו"ז שלי מאפשר לי לעשות גם רדיו וגם מוזיקה, ואני יגלה לך סוד, תמיד שואלים אותי מתי יש לך זמן ללמוד את השירים החדשים? הרדיו זה הזמן שלי להכיר את השירים, וזה גם כיף אדיר, ליצור כימיה עם מאזינים, לתקשר איתם, לתת להם כיף, זה תמיד היה חלום שלי ואני שמח שהוא התגשם.

יש לך שאיפה לעשות משהו שונה וחדש ברדיו חוץ מלראיין זמרים ולהשמיע שירים?

כל תקופה יש קונספטים חדשים, לילה מנצח זה תכנית מאחורי הקלעים תכנית שנכנסת אל תוככי עולם המוזיקה, וכמומן גם מראיינים זמרים חושפים דיסקים, חדשות המוזיקה ועוד הרבה פינות ותחרויות, כל תקופה מוסיפים פינות מורידים פינות, תכנית מאוד מגוונת. תו השעה זה תכנית השמעת להיטים, בלי לחפור ולקשקש, שירים שאני בוחר עם פעילויות מינוריות בשביל אווירה.

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך
ברדיו

מדוע התחלת להוציא שירים בסולו, אתה רוצה לחצות את הקלעים?

יש שירים שאני מלחין ומדמיין אותם בצורה מסוימת, ואני מרגיש שיש דברים שלא יוכלו למצות אותם כשזמר אחר ישיר אותם, כל זמר יש לו את האמירה שלו, את הצבע שלו ויש לי את הפחד שזה לא יקרה בדיוק איך אני שאני רוצה, הקלטתי במהלך הזמן כמה שירים לעצמי, ויצא למרדכי בן דוד וליידל לשמוע את זה, והם אמרו לי, תשמע זה נשמע פצצה, תוציא את זה, אני לא לקחתי את זה ברצינות, אבל אחרי תקופה בגלל החתונות פיתחתי לאט לאט את הקול והרגשתי שאני יותר שלם עם זה, והחלטתי להוציא שירים שאני מבצע.

מה תפקידו של מנצח על במה, האם לא מספיק לנגנים התווים הכתובים?

מנצח הוא כמו רבה בחיידר, יש חומש, עם ניקוד, אבל צריך מישהו שינתב את הכל שייתן את הטון, מנצח, מעבר לזה שהוא מנהל מוזיקאלי שמחליט מי ינגן מתי, הוא גם קובע איך זה ישמע, איך זה יצלצל, באיזה מהירות זה יתנגן, באיזה, ווליום נשמע את זה, הוא מחליט מתי נכנסים מתי יוצאים,  הוא הפסיכולוג של התזמורת הוא יחליט איך תישמע האופי של הנגינה, אתה יכול לשמוע יצירה בקונצרט אחד היא תישמע לך מאוד מרגשת, ובקונצרט אחר תשמע את אותה יצירה והיא תישמע לך אחרת לגמרי, יותר שמחה, יותר דרמטית היא תצלצל אחרת כי המנצח רצה צליל אחד יותר חזק, שהיצירה תתנגן יותר לאט, יותר וויברציה על הצליל, יותר שמח, הוא מכתיב איך זה ישמע, מכתיב לנגנים לנגן את אותה יצירה, בכל מיני צורות.

מה השיר שעבדת עליו הכי הרבה זמן?

עד כמה שזכור לי, על הפתיחים של ההאסק עבדתי הרבה זמן, וזכורים לי שני שירים שעמדתי עליהם באופן מיוחד, יוסף חיים שוואקי כל ישראל, ולעתיד לבוא של בערי וובר, (הערת הכותב: זו אחת מהיצירות הטובות שהוציאה המוזיקה החסידית בשנים האחרונות)

מה השיר שבו משתתפים הכי הרבה כלים?

אני חושב שבשני השירים שהזכרתי בשאלה הקודמת יש הכי הרבה אינסתרומנטים, כל כלי המיתר,  כל משפחת העץ, משפחת המתכת, המשפחה הריתמית כמו תופים, פירקשן, מירימבה, בקיצור, הכל, זה הגיע למצב שזמרים היו מגיעים אלי רק בשביל הדברים המיוחדים כמו חמת חלילים קרנות יער ועוד.

איזה כלי נגינה אתה הכי אוהב?

אני אוהב לנגן בעיקר על פסנתר וצ'לו, ואני אוהב לשמוע סטרינגס שזה הרבה כינורות בייחד, זה יוצר צליל מלאכי ושמימי, וגם קרנות יער כי אפשר לייצר מהם גם סאונד תרועתי ועוצמתי וגם סאונד של אווירה סאונד של יער, של הרים, של התבודדות.

בהקלטת שירים, יש לך נגנים קבועים או שזה משתנה לפי הז'אנר?

כל שיר אני מקליט בהתאם למה שהשיר צורך, אני בוחר את האולפן שמתאים לכל כלי, תקרה יותר גבוהה עם קירות מעץ או קירות זכוכית עם פרקט ברצפה, אין אצלי לדחות למיקסים, אני רוצה שהסאונד ישמע בהקלטה כמו שהוא ישמע במאסטר שהאולפן ייתן לי את הסאונד שאליו אני רוצה להגיע, לא לעשות את זה במיקסים, וזה משתנה כמובן עם נגנים, כל שיר מקבל את הנגנים שמתאימים לו, אבל גיטרות אני לוקח בעיקר את אבי סינגולדה הוא מנגן בכל הסגנונות ומשנה סאונדים בהתאם לשיר ולז'אנר, הוא אחד הנגנים המדהימים שקיימים במוזיקה היום.

האם יש לך מושג כמה שירים עיבדת?

אין לי שמץ של מושג, כנראה שהבחורי ישיבות יודעים יותר טוב ממני, אני בן אדם מעופף, לא רשמתי לעצמי.

מהו ז'אנר המוזיקה האהוב עליך?

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך
בהקלטות באולפן

ברור שקלאסי, זה המוזיקה השורשית שעליה גדלתי, מוזיקה קלאסית לגווניה, ולג'אז במהלך החיים גם מאוד התחברתי.

למדת מוזיקה באופן מקצועי?

כן, אבל הידע העיקרי הגיע מידע עצמי ותאוריה שפיתחתי במהלך החיים, כתבתי על מחברות כל מיני חשבונות מתמטיים על מרווחים והרמוניות, קרה לי פעם כשעיבדתי את האלבום של מידד טסה, כשעוד הייתי ילד, הגעתי לאולפני גל קול היה שם את אשר פדי אחד המתופפים הגדולים והמיתולוגיים, הבאתי לו דף תווים והוא זלזל לפני שהוא ראה את התווים, הוא אמר אתה מעבד? אוקיי!!! בוא נראה מה כתבת פה… ואז הוא מסתכל והוא אומר אה… אוקיי בוא נקליט! הכל ברור! זה ממש חימם לי את הלב, כי אני לא למדתי עד אז לכתוב מוזיקה בצורה מקצועית, אבל עדיין במהלך החיים הרגשתי שאני רוצה להשתדרג ולהתפתח, ללמוד יותר את השפה של המוזיקה, להרגיש את התווים בצורה יותר נכונה, ללמוד את החוקים, הלכתי ללמוד באקדמיה למוזיקה קומפוזיציה וניצוח, לא שזה תרם לי הרבה, זה תרם לי בעיקר את חוקי המוזיקה, שפה יותר נכונה  ואיך לתקשר עם הנגנים, קומפוזיציה וניצוח זה הדבר העיקרי שלמדתי אצל נעם שריף ז"ל במשך שנתיים.

בעבר דיברת על אלבום יצירות קלאסיות שאתה מתכנן להוציא, זה עדיין בכיוון או שגם אתה שכחת?

יש לי דיסק קלאסי מטורף, אבל אני לא חושב שזה הזמן המתאים להוציא אותו, כרגע אני לא חושב שהקהל צמא לדבר כזה, ייתכן שבדיסק שאני יוציא אני ישלב איזה קטע שתיים אני לא חושב שכרגע זה העיתוי הנכון, אנשים מתרגשים יותר משירים עם טקסט, יהיו אנשים שיאהבו אבל זה לא כ"כ מסחרי, אין עניין להוציא דברים לעולם בשביל עשר אנשים שייהנו מזה.

ספר לי על העבודה עם ליפא.

עבודה עם ליפא זה חוויה, ליפא הוא גאון, כמובן שכולם זמרים מצוינים, גדולי זמר ענקיים בעלי קולות ועוצמות, אבל ליפא זה קריאייטיביות, זה גאונות בטקסט, זה אנרגיות הזויות, כ"כ כיף באולפן בארבע קירות לעבוד איתו, הכל קורה מאליו אתה לא צריך לחפש השראה, הכל קורה במקום, העיבוד מתנגן לנו כבר בפה, כל הפראזות, שתבין, בלילה אחד הקלטנו 11 שירים, הקלטנו הכל, זה היה מדהים, חוויה מטורפת, בשביל ליפא זה היה תקופה מאוד מאתגרת בגלל השינוי שהוא עבר בתקופה הזאת, הדיסק התחיל בצורה מסוימת והוא השתנה, ליפא עבר גירושין בתקופה הזאת עבר בית והחליף מפיק באמצע הקלטנו 11 שירים שמתוכם נכנסו לדיסק רק 6 שירים, יש עוד כמה שירים שהקלטנו שיצאו בדיסק הבא, וזה היה כיף מטורף הוא פשוט מעיין נובע.

מה קרה לשיר "נאָך איין מאָל"?

מקודם

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך

שפע של פעילויות בשבוע הקרוב בירושלים

מקודם

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך

קרקעות בגדרה שאושרו לבנייה בתוכנית מתאר יצאו לשיווק

מקודם

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך

האם חלב נחשב משקה לעניין שרויה?

מקודם

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך

שוברים את הראש לגייס תרומות? ככה המגייסים הגדולים עובדים!

הוא רצה לשמור להיט אחד בטוח לדיסק הבא, הוא לא רצה להכניס גם את גיוואלדיג  וגם את נאך איין מאל בדיסק אחד, שניהם יושבים על אותה משבצת, מילה שחוזרת על עצמה, ואלקטרוני, בעזרת השם בדיסק הבא זה יכנס וכנראה אפילו יקראו לדיסק נאך איין מאל.

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך
עם ליפא שמלצער באולפן

מה השאיפה שלך שעדיין לא יצא לך לעשות?

אין לי שום שאיפה שלא עשיתי, השאיפה היא להמשיך בשיא הטירוף את כל מה שקרה עד עכשיו, להמשיך את ההקלטות, העיבודים, הרדיו, לגעת במיליוני מאזינים, להופיע בדינרים ואירועים, אין לי שאיפה שלא עשיתי, אני בסך הכל רוצה להמשיך לעשות את מה שאני עושה עד עכשיו "הכי טוב שיש".

מה לדעתך רגע השיא בקריירה שלך?

היו לי שלושה אירועים שהם רגעי שיא, הראשון היה בסיום הש"ס בבניני האומה, ר' חיים קנייבסקי מגיע לראשונה לבניני האומה ואני מנגן לאורו, אני רואה את ר' חיים נכנס, המולה, כל הציבור ברוכז רק בו, זה היה אחד הרגעים הגדולים שלי, עוד רגע שיא שהיה לי קרה בדינר לישיבת מיר בבלגיה, ניגנו את השיר מתיקות התורה והיתה שמחה מטורפת באולם, פתאום ניגש אלי ר' יצחק אזרחי מראשי ישיבת מיר ופשוט משך אותי אל המעגל, אני רוקד במעגל, מימיני ר' לייזר יהודה פינקל ומשמאלי ר' יצחק אזרחי, זו היתה הרגשה מדהימה של מתיקות התורה, ועוד רגע שיא שהיה לי זה כמובן באירועי ההאסק שזה משהו מדהים, עשרות נגנים, מקהלה, אירוע ענק, זה מדהים!!!

יואלי דיקמן ל'המחדש': החלום הגדול שלי זה לעבוד עם שלמה קרליבך
על בימת ההאסק

מה עושים עכשיו בבידוד חוץ מג'אז קונטרול?

אני לא נח לרגע אני עובד על הרבה דיסקים וסינגלים כמעט לכל התעשיה, בלי סוף חומרים של גדולי הזמר, מלא הפקות, כל היום בהקלטות, וגם כמובן רדיו בין לבין.

מה זה ג'אז קונטרול?

זה ז'אנר שהמצאתי לו שם והפכתי אותו לזאנר רישמי שלא קיים , זה בעצם אומר לשלוט בג'אז, מוזיקת הגאז ידועה באופייה ובמוטיבים שלה עם הרבה אלתור, ומה שעשיתי זה מוזיקה שאתה צריך לנגן בידיים ולשיר בייחד עם הנגינה בצורה מדוייקת, אבל זה לא סתם לשיר שיר כמו שאנחנו רגילים, זה דברים לא שגרתיים ומאוד מורכבים, מלודיות של מוזיקת ג'אז מורכבות, בקפיצות ומרווחים לא סטנדרטים, וכמובן כל זה צריך לקרות עם שירה מדוייקת בייחד עם הנגינה, והחלטתי לקרוא לזה ג'אז קונטרול ועשיתי את זה בימים אלו כדי לאתגר מוזיקאים ששומעים את זה ואחר כך מתאמנים בבית, יש לומר שזה מפתח קואורדינציה, מפתח את השמיעה וכמובן שליטה בסולמות.

play-rounded-fill

על מה אתה עובד בימים אלה?

מלא סינגלים, ויש כמה דיסקים למשל שלוימי דאסקל הארציג 3 דיסק מדהים שהולך לצאת מייד אחרי ל"ג בעומר, וגם דיסק של ישיבת רש"י עם כל גדולי הזמר, דיסק חדש של רולי ועוד הרבה הפקות שבדרך.

תן איזה טיפ קטן למוזיקאי הצעיר ששואף גבוה

אל תחקו אף אחד, תנסו להיות מקוריים, לחשוב מחוץ לקופסה, אל תפחדו ללכת רחוק עם הפנטזיות המוזיקאליות שלכם, גם אם יש לכם רעיונות שנשמעים משוגעים או לא ישימים, תנסו, תעבדו על זה יותר קשה, ובעיקר להקשיב למוזיקה קלאסית, יש שם הכל, אפשר למצוא שם פופ, ג'אז, יש מגוון של מוזיקה קלאסית איכותית ואפשר ללמוד משם הכל.

לסיום, השאלה שאתה תמיד שואל, ספר לי על רגע מביך שלך בקריירה

לא מביכים, אבל משעשעים יש הרבה מאוד, אולי על בסיס יומי, למשל בשבוע אחרון אשתי עדכנה אותי שמתוך שינה אני מתחיל לנצח ומנהל דו שיח עם נגנים, ביקשתי ממנה תיעוד כדי שנדע פרטים מדויקים מה לעדכן את הרופאים בבית חולים.

קרדיט צילום : ישראל ברדוגו
וחיים טויטו

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

60

7

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
40 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
בני ברנשטיין
4 שנים לפני

מקצועי ביותר, כתיבה יפה מואד ושאלות מואד מענינות!!

אברומי
4 שנים לפני

מדהים הבן אדם אין עליו

תומר
4 שנים לפני

המוזיקאי הכי מוכשר שיש היום במוזיקה חסידית הוא ומונה רוזנבלום ללא ספק 2 הגדולים שהיו וכנראה שיהיו

מעריץ של יואלי
4 שנים לפני

ללא ספק אחד הראיונות המוצלחים ביותר שקראתי

שלוימי
4 שנים לפני

גאון חד בדור שרוף עליו

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
40
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

Hide picture