דניס לר
מה זה זיהום רעש? זיהום רעש הוא הצפת הרעש במרחב שנגרמת על ידי רעש מוגזם ממגוון מקורות, כולל כלי רכב, מטוסים, בנייה ופעילות תעשייתית. לזיהום רעש יכולה להיות השפעה משמעותית על בריאות האדם, והוא יכול לגרום לבעיות כולל אובדן שמיעה, טינטון, הפרעות שינה, מתח ומחלות לב וכלי דם.
בהיבט הזה, כלי הרכב החשמליים (EV) ופעולתם השקטה, מציעים יתרון משמעותי נוסף על פני רכבים רגילים המונעים בבנזין. בנוסף להפחתת פליטות, עלויות תפעול נמוכות יותר וחווית נהיגה בת קיימא, רכבים אלה מייצרים פחות רעש משמעותית מאשר כלי רכב המונעים בבנזין, מה שהופך אותם לאידיאליים עבור סביבה עירונית.
הפעולה השקטה של רכב חשמלי תורמת, אם כן, להפחתה בזיהום הרעש, מאחד הגורמים התורמים לו ביותר – כלי רכב. אך נשאלת השאלה האם להיעדר רעש המנוע ישנם גם צדדים שליליים, למשל בכל הנוגע לבטיחות בדרכים?
מדוע רכבים חשמליים הם שקטים כל כך?
רכב חשמלי הוא שקט כי אין לו מנוע בעירה. מנועי בעירה מייצרים רעש ממגוון מקורות, כולל הבוכנות, השסתומים ומערכת הפליטה. רכב חשמלי, לעומת זאת, מונע על ידי מנוע חשמלי שמייצר פחות רעש חיצוני.
בנוסף למנוע החשמלי, לרכבים החשמליים יש גם מספר תכונות נוספות התורמות לפעולתם השקטה. לדוגמה, לרכבים חשמליים יש בדרך כלל נסיעה חלקה יותר מאשר לכלי רכב המונעים בבנזין, מכיוון שאין להם תיבת הילוכים או מתג הנעה. לרכבים חשמליים יש גם בידוד אקוסטי טוב יותר מאשר לכלי רכב המונעים בבנזין, מכיוון שהם צריכים לחסום את הרעש של המנוע החשמלי ורכיבים אחרים.
היתרונות של היעדר רעש ברכבים חשמליים
כמובן, להיעדר רעש ישנם כמה יתרונות ברורים. למשל כאמור, בנושא של זיהם רעש במרחב – רעש מופחת הוכח כמשפר את איכות החיים של התושבים במרחבים העירוניים. גם לנהג עצמו הרעש המופחת מהווה יתרון – השקט מספק חווית נהיגה נעימה יותר, נהגים יכולים לשמוע מוזיקה, פודקאסטים או שיחות בקלות רבה יותר, ודעתם תהיה מוסחת פחות.
בנוסף, עבור הנהג גם הבטיחות מוגברת כאשר סביבת הרכב שקטה: הרעש המופחת של הרכב החשמלי מאפשר לנהגים לשמוע טוב יותר את פעילות הולכי רגל ורוכבי אופניים בכבישים, מה שיכול לעזור להפחית את הסיכון לתאונות.
החיסרון של היעדר רעש ברכבים חשמליים
החיסרון העיקרי להיעדר הראש הוא הסכנה הנשקפת להולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי דרך אחרים – כאשר המכונית שנוסעת בקרבתם אינה מפיקה צליל. משתמשי דרך פגיעים במיוחד, כגון לקויי ראייה או שמיעה, עשויים שלא להיות מודעים לרכב חשמלי שמתקרב בגלל פעולתו השקטה. הדבר יכול להגביר את הסיכון לתאונות, במיוחד בתנאי תאורה חלשה או רועשים.
במאמר של ד"ר אשר פרדו ממחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות, הוא מסכם מחקרים שונים שעסקו בקשר שבין היעדר הרעש והבטיחות של הולכי רגל ומציג מסקנה כי אי היכולת לזהות רעש מרכב מתקרב אכן מהווה סיכון להולכי רגל בייחוד במהירויות רכב של 16 קמ"ש ופחות. מה אם כן, הפתרון?
הפתרון לרכב השקט
תעשיית הרכבים החשמליים מודעת לסכנות הבטיחותיות הפוטנציאליות הקשורות לפעולה שקטה של כלי הרכב הללו ומספר יצרניות רכב מפתחות ומטמיעות מערכות של רעש מלאכותי (AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System) על רכביהן. מערכות AVAS מייצרות רעש סינטטי הנשמע להולכי רגל ורוכבי אופניים. בנוסף, יצרניות הרכב מעודדות נהגים להיות זהירים במיוחד בעת הפעלת רכב חשמלי בתנאי תאורה חלשה או רועשים.
מערכות AVAS אינן נדרשות בכל כלי הרכב החשמליים בכל המדינות. עם זאת, תעשיית הרכב מאמצת יותר ויותר מערכות AVAS כדרך לשפר את הבטיחות של רכבים המונעים בחשמל. בשנת 2019, האיחוד האירופי העביר חקיקה המחייבת את כל רכבי החשמל והכלי הרכב ההיברידיים החדשים להיות מצוידים במערכות AVAS . החקיקה נכנסה לתוקף בארצות הברית ב-2020.
סיכום
כשחולף מול החלון שלנו אוטובוס חשמלי ולא מפיק שום רעש, ייתכן מאוד שנהיה מרוצים לאור התפתחות הטכנולוגיה. כשאנו מדמיינים עולם שבו אף רכב לא מפיק רעש, ונתיבי איילון יהיו שקטים כמו ספרייה, זה נשמע כמו חלום מתוק.
ואכן, מבחינת זיהום רעש, היעדר רעש ברכבים חשמליים הוא יתרון משמעותי, אך באופן מעט אירוני, דווקא הרעש הטורדני של כלי הרכב הממונעים – הוא שהופך אותם במובן מסוים ליותר בטוחים עבור משתמשי הדרך, כמו רוכבי אופניים והולכי רגל.
עד שסוף סוף רואים באופק את צימצום הרעש הבילתי נסבל , מתחילים להתקין מערכת רעש מלאכותי ברכבים חשמליים ???
לכן ברוב המכוניות החשמליות קיים התקן שמשמיע רעש כלשהו עד למהירות 30 קמ"ש.
לא בבקשה לא!!!! בבקשה בבקשה שלא יהיה רעש!!! רעש תחבורה גורם לסבל נוראי, במיוחד לפוסט טראומתיים. בבקשה לא!!!!!