הרב פינקוס זצ
הרב פינקוס זצ"ל

מבט לפרשה – פרשת שלח: הקב״ה מלך ״חי״!

״בטחון״ עניינו ההכרה שיש לנו אב בשמים האוהב אותנו עד מאוד ודואג לכל צרכינו, כשמגיעים עשרת ימי תשובה, תקנו לנו חז״ל לומר בנוסח התפילה את המילים ״אבינו מלכנו״ פעמים רבות, מדוע? כי השי״ת הוא אבינו!

מבט לפרשה – פרשת שלח: הקב״ה מלך ״חי״!

״בטחון״ עניינו ההכרה שיש לנו אב בשמים האוהב אותנו עד מאוד ודואג לכל צרכינו, כשמגיעים עשרת ימי תשובה, תקנו לנו חז״ל לומר בנוסח התפילה את המילים ״אבינו מלכנו״ פעמים רבות, מדוע? כי השי״ת הוא אבינו!
הרב פינקוס זצ
הרב פינקוס זצ"ל

אדם יכול להאמין ואף לדעת שיש בורא עולם, אלא שמציאות זו היא עבורו עובדה פילוסופית, מחשבתית, ותו לא, זו אינה מציאות חיה עבורו כמו היהודי היושב כאן מולנו, אם אדם גדול כמו החפץ חיים זצ״ל, היה נכנס לבית המדרש בו אנו נמצאים, הן כולנו היינו רועדים מפניו, כשאדם נוסע בכביש ורואה שוטר מולו – מיד הוא חוגר את חגורת הבטיחות, כי כשהוא רואה מולו דמות חיה וקיימת – הוא מתמלא פחד ומראה, שוטר הוא דבר מוחשי ולא מופשט. 


אבל השי״ת, אף שהוא כל יכול, ועליו נאמר בפסוק ״וה׳ בהיכל קדשו הס מפניו כל הארץ״ (חבקוק ב, כ), אעפ״כ התחושה היא שאין זה אלא מושג מופשט…


עלינו לדעת שהשי״ת כביכול הוא הוא מלך ״חי״ – ולחיות בהתאם…נכון, הקב״ה הוא למעלה מכל מושג של גוף, אבל הוא מלך חי, כביכול מציאות מוחשית וחיה, אינסוף ברוך הוא! אם נזכה להמחיש  לעצמנו את כל הידיעות שלנו בענין האמונה בהשי״ת, עד שהדברים יקבלו גוון של חיות ומוחשיות  – יתחולל בנו שינוי עצום!
אליבא דאמת

אומר הגרש״ד פינקוס זצ״ל, זהו היסוד וההתחלה של כל אמונתנו, והבעיה שלנו נובעת מהעובדה שחסרה לנו הכרה זו, ידוע המעשה המובא בחז״ל (ברכות כח ע״ב), ״כשחלה רבי יוחנן בן זכאי, נכנסו תלמידיו לבקרו וכו׳, אמרו לו רבנו ברכנו! אמר להם, יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם, אמרו לו תלמידיו, עד כאן? אמר להם, ולוואי! תדעו, כשאדם עובר עבירה אומר, שלא יראני אדם״, כלומר, הלוואי שתזכו להכיר בכך שהקב״ה נמצא בתוכנו כמו אישיות חיה. 



ישנם תארים נוספים לקב״ה – הויה, אלקים, שדי, צבאות, אך כל התארים הללו הם רק לאחר שנכיר שישנו מלך חי! רק מי שמכיר וחי את העובדה שכביכול הקב״ה הוא ״חי״, קשה לתארו בחילוקי שמות קודש. 
זהו בעצם גם היסוד למידת הבטחון, ״בטחון״ עניינו ההכרה שיש לנו אב בשמים האוהב אותנו עד מאוד ודואג לכל צרכינו, כשמגיעים עשרת ימי תשובה, תקנו לנו חז״ל לומר בנוסח התפילה את המילים ״אבינו מלכנו״ פעמים רבות, מדוע? כי השי״ת הוא אבינו! 


אם ידוע לי שלאבי יש בבנק תכנית חסכון של כמה עשרות אלפי דולרים – אני מרגיש יותר טוב, כי הוא קרוב, מורגש ומוחשי אצלי! לעומת זאת כשמדובר על הקב״ה, גם אם אחרי שצועקים כל כך הרבה פעמים ״אבינו, אבינו״ – הוא נשאר מרוחק מאיתנו, אבל אם נדע שאבינו שבשמים הוא ״אבא גדול״, ״אבא אוהב״, – אבא חי! והוא עשיר גדול, טוב לב ואוהב אותנו אהבה עצומה – לא תהיה לנו כל סיבה להיעצב!

זו כוונת הפסוק ״ואולם חי אני״, עליכם להתייחס אליי כאל מלך חי וקיים, כביכול עומד חי ומוחשי. 


בברכת שבת שלום ומבורך
צוריאל קריספל

4.5 4 votes
דרג כתבה זו

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אתר המחדש מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל:

אתר המחדש מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל: