צמרת מערכת הביטחון והדרג המדיני בישראל שוקלים ברצינות לאפשר לצבא לבנון הרשמי לקבל לידיו את השליטה המלאה על מתחם המנהרות המבוצר והאסטרטגי של ארגון הטרור חיזבאללה, השוכן בכפר תבנית שבדרום המדינה, כך נחשף בחדשות 12.
לפי גורמים בכירים המעורים היטב בפרטי הפרטים של המהלך המתרקם, האפשרות הנועזת והשנויה במחלוקת עלתה בימים האחרונים בדיונים סגורים וקדחתניים שנערכו בקבינט המדיני-ביטחוני ובמטה הכללי. לפי התוכנית המסתמנת, ההצעה להעברת מתחם תת-הקרקע בכפר תבנית עשויה להיות מונחת באופן רשמי על שולחן הדיונים כבר בסבב המשא ומתן המכריע והקרוב שצפוי להתקיים ביום שלישי הקרוב בין הצוותים הטכניים של ישראל ולבנון.
במערכת המדינית בישראל סבורים ומנמקים כי העברת האחריות הפיזית על נכס אסטרטגי של חיזבאללה לידי הריבון הלבנוני, עשויה ועשויה לשמש כ"מבחן אש" קריטי ועליון ליכולתו ולנכונותו של הצבא המקומי לפעול כוחנית וריבונית נגד הארגון השיעי באופן גלוי ורשמי בפני הקהילה הבינלאומית. "זו יכולה וצריכה להיות אבן בוחן אמיתית ליכולת המבצעית ולמוטיבציה הפוליטית של צבא לבנון לטפל באופן פומבי, חזיתי ותקדימי בחיזבאללה", הסביר הבוקר גורם ישראלי בכיר.
עם זאת, למרות האופטימיות המדינית שמפגינים חלק מהגורמים סביב שולחן המשא ומתן, בכירי מערכת הביטחון ואגף המודיעין ממהרים לצנן את ההתלהבות ומטילים צל כבד על המהלך. בתוך הדיונים מזכירים גורמי הביטחון בנחרצות כי מניסיון העבר המר וההיסטוריה המדממת בגזרה, צבא לבנון התקשה פעם אחר פעם לפעול בצורה אפקטיבית ונחושה נגד חיזבאללה. הגורמים מזהירים כי הלבנונים נמנעו מעימות חזיתי עם הטרור השיעי – בין אם בשל מגבלות יכולת צבאית קשות ואמצעי לחימה דלים, ובין אם בשל היעדר מוחלט של רצון פוליטי ופחד קיומי ממלחמת אזרחים פנימית, מה שמעורר חשש כבד בימין כי מתחם המנהרות בכפר תבנית עלול לחזור במהירות לידי המחבלים בתוך ימים ספורים מהעברת הבעלות.