דרמה מדינית-ביטחונית מאחורי הקלעים: צמרת הדרג המדיני יחד עם נציגי מערכת הביטחון קיימו בימים האחרונים דיון חירום מיוחד, בסיומו הוחלט להטיל את יישום תוכנית ההגירה מרצועת עזה על המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, בראשות האלוף רומן גופמן.
לפי פרסום ראשון בערוץ 14, ההחלטה התקבלה בהנחייתו של ראש המל"ל שמואל בן עזרא, כאשר במקביל אושר תקציב ייעודי ומשמעותי לקידום המהלך. המהלכים הללו משתלבים בתוך אסטרטגיה אזורית חדשה, שגורמים מדיניים בירושלים מגדירים כהתקדמות משמעותית.
הערכות המעורבים בפרטים מצביעות על כך שמזכר ההבנות שנחתם לאחרונה בין ארצות הברית לאיראן פתח חלון הזדמנויות מדיני לאופציה של הסכם אזורי רחב, הכולל בתוכו גם את סוגיית ההגירה מעזה. על אף שנותרו סוגיות מקצועיות הדורשות ליבון, בדרג המדיני מביעים אופטימיות זהירה.
בתוך כך, נחשף כי המאמצים המדיניים מתרחשים במקביל לביקורו של נשיא סומלילנד בישראל בשבוע שעבר. הנשיא נועד עם ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ובכירים במוסד. גורמים בירושלים רואים בסדרת הפגישות הללו נדבך נוסף בתוכנית המדינית הרחבה שמתגבשת בימים אלו.
תא"ל במיל' אורן סולומון, חבר תנועת תקווה לאומית הגיב לדיווח: "המציאות הוכיחה כי עלינו לפעול בנחישות ליישום תוכניות לעידוד הגירה מרצון וזוהי מחויבותנו כלפי ביטחון המדינה, פעולותיו של ראש המל"ל מהוות צעד חשוב בכיוון הנכון"
סיגל קראוניק אלמנתו של רבש"ץ בארי, אריק קראוניק וחברת תנועת תקווה לאומית מסרה: "מערכת הביטחון חייבת לעבור מדיבורים למעשים. המצב הנוכחי, בו אין ביטוי בשטח לתוכניות הגירה, אינו יכול להימשך. כפי שנאמר: 'עד לרגע זה, אנחנו לא יודעים על שום מדיניות מוכנה לקלוט עזתים'. אנו קוראים למקבלי ההחלטות להפסיק להסתפק בדיונים ולהתחיל לייצר מדיניות ברורה ומעשית שתבטיח את ביטחון ישראל לטווח ארוך".