הסכם ההיסטורי בין ישראל ללבנון, שנחתם אמש (שישי) בוושינגטון, הושג בתום מרתון מתוח של ארבעה מפגשים לאורך השבוע האחרון. המשא ומתן התנהל בשני ערוצים מקבילים – מסלול ביטחוני בין קציני צבא ומסלול מדיני בין דיפלומטים – כאשר המטרה הייתה לגבש שלושה מסמכים נפרדים: הסכם מסגרת, נספח ביטחוני והסכם נסיגה.
כפי שנחשף לראשונה בחדשות 12, מאחורי הקלעים של הניסוחים הרשמיים התחוללה דרמה פוליטית וביטחונית של ממש, שלותה בעליות ומורדות חדות. השיחות, שהחלו ביום שלישי, הוגדרו על ידי בכירים אמריקנים כ"מכוערות", כאשר בשלב הראשוני לא נרשמה כל התקדמות במסלול הביטחוני, ושני הצדדים הביעו מחאה חריפה על המעורבות האיראנית בלבנון.
ביום חמישי המשא ומתן נקלע למבוי סתום ואף נרשמה נסיגה בעמדות, לאחר שנתניהו ועוון הקשיחו עמדות בנוגע להיקף הנסיגה ומיקומה. המתווכים מטעם הממשל האמריקני לא הצליחו לגשר על הפערים העמוקים בשלושת המסמכים המרכיבים את העסקה, והחליטו להאריך את המשא ומתן תחת לחץ כבד, בשעה שגם ישראל וגם לבנון מחו על ההבנות עם איראן שמאפשרות לה מעורבות בלבנון.
בעקבות המבוי הסתום, שר החוץ רוביו וסגן הנשיא ואנס הפעילו לחץ ישיר על המנהיגים. רוביו קיים שמונה שיחות טלפון עם נתניהו ועאון והדגיש בפניהם את חשיבות ההסכם עבור הנשיא טראמפ. ביום שישי הצטרף רוביו פיזית לשיחות כדי להביא לסגירת הקצוות האחרונים, בזמן שהמתווכים האמריקנים מבהירים כי לא ניתן לדחות את החתימה פעם נוספת.
רגעי ההכרעה הגיעו לשיאם במהלך שיחת ועידה מתוחה שקיים שגריר ישראל בארצות הברית, יחיאל לייטר, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים ישראלים נוספים, שבה עלו הטונים באופן ניכר. לייטר דחה את הסתייגויותיו של נתניהו ודרש ממנו לחתום על המסמך.
גורמים שנחשפו לתוכן השיחה סיפרו כי השגריר צעק על ראש הממשלה. מנגד, לייטר עצמו הגדיר את השיחה כ"שיח נוקב, ענייני ומקצועי", וסביבתו טענה כי הגברת הקול נבעה מבעיות תקשורת בקו הטלפון, שבסיומה נסללה הדרך לחתימה על ההסכם.