השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, חתם כעת (ראשון) על תקנות חדשות ורשמיות האוסרות באופן מוחלט וגורף על שימוש במי בואש (המכת"זיות המפיצות סירחון עז) ובגז מדמיע לצורך פיזור הפגנות והפרות סדר ברחבי המדינה.
מדובר בצעד משמעותי, חסר תקדים ורוחבי, שנועד לשנות מהיסוד את הוראות הפתיחה באש והפעלת הכוח של משטרת ישראל מול מפרים, ולהבטיח קו אחיד של אכיפה שוויונית והוגנת לכלל המגזרים בחברה הישראלית.
ההחלטה הדרמטית של השר בן גביר לא התקבלה בחלל ריק. בדברי ההסבר והנימוקים למהלך מובהר כי השר קיבל את ההחלטה הסופית, בין היתר, לאחר שבמשך שנים ארוכות הופעלו האמצעים הקשים והפוגעניים הללו באופן לא מידתי ולא שוויוני בשטח.
על פי הנתונים והטענות שהוצגו לשר, השימוש בבואש ובגז מדמיע פגע לאורך השנים בצורה קשה וממוקדת בעיקר באוכלוסיות מוחלשות ובמגזרים ספציפיים שחשו מופלים על ידי המערכת, ובהם המגזר החרדי, ציבור יוצאי אתיופי, וציבורים וקהילות נוספים.
החתימה על התקנות החדשות צפויה לחולל טלטלה מבצעית ולחייב את פיקוד המשטרה ואת המערך הלוגיסטי של הארגון למצוא אמצעים חלופיים, פחות פוגעניים ומזהמים, להתמודדות עם הפרות סדר.