חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"האיש, הרדיו והמוזיקה" – דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו


הוא מוכר לנו בעיקר מרדיו קול חי בו הוא כיהן במגוון תפקידים, מעורך ומפיק ועד מגיש תוכניות. אבל הוא גם מזיקאי מחונן, מנגן על קלרינט, שיחק בכמה תפקידים בקליפים מוזיקליים ועוד. וכעת הוא בא אלינו לראיון מרתק לרגל מלאות לו עשור בקול חי.

קריאה מהנה:

מה היה החלום הראשון שלך מוזיקה או רדיו?

מוזיקה לא הייתה חלום היא הייתה תמיד, אני כבר בגיל צעיר מאוד מאוד הלכתי לחוגי נגינה כאלה ואחרים, הרדיו נהיה חלום בערך מגיל 13…

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו
משמח באירועים כבר מגיל צעיר

מה מושך אותך לעבוד בתחום הזה?

הכל.

איפה אתה מתחיל את העבודה שלך בתקשורת?

הקשר הראשוני היה כשהתחברתי למצלמה בערך בשנת תשס"ח, גרתי אז בעמנואל ובשיאה של הפרשה תיעדתי כל מה שזז ושלחתי החוצה לאתר חדשות 24 בזמנו תחת שם העט תם גאנץ, שלאחר מכן שימש אותי גם ברדיו כשלושה חודשים עד שהתברגתי היטב.

מי היה ההשראה שלך בתקשורת?

שאבתי המון מיוסי אייזנטל.

באילו תפקידים הספקת לכהן בעשור האחרון?

עורך, מפיק, מנהל מחלקת פרסים, ניהלתי את 'קול חי מיוזיק' במשך 3 שנים עד שהיא החלה לשדר גם ברדיו, וכיום עורך באתר 'קול חי'.

מה הוא התפקיד שהכי אהבת לעשות במהלך שידור?

שאלה קשה מידי למישהו שהוא 'חולה' רדיו.

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו
עם אברהם פריד – צילום מנדי אור

ספר לי על רגע ברדיו שלא תשכח.

היו המון רגעים הבולט שבהם, הרגע הזה שאייזיג האניג נכנס לאולפן לראיון אחד ויחיד ברדיו אצל מנחם טוקר ב'מוצ"ש חי' אחרי עשרות שיחות של שכנועים, רגע נוסף זה אותו לילה מר ונמהר בו עלה בסערה השמימה רבי אלעזר אבוחצירא זצוק"ל איך בשלוש בלילה פתחנו שידור חירום יחד עם מני גירא.

מה קורה מאחורי הזכוכית בזמן שידור?

התרחשות רבה, המון לחץ, המון ריכוז.

ספר לי קצת על עבודה של מפיק.

המפיק הוא למעשה הנהג של התוכנית, החל מהתוכן ועד סגירה עם מרואיינים או העלאת מאזינים, קשת רחבה מאוד של פעילות, בתחילת התדרך כמנחם טוקר רצה להסביר למב"ד מה תפקיד בתוכנית הוא אמר לו "קליגר הוא נהג המונית ואני רק הנוסע, הכל מוכן לי", סיפרתי את הסיפור הזה כבר הרבה פעמים לכל מיני חברים, וזה היה נורא מצחיק שפעם אחת חיפשתי נהג מונית ולא מצאתי, וכך תוך כדי לחץ אז הבת הקטנה שלי אמרה "תתקשרו לטוקר"…

מרדכי בן דוד - צילום מנדי אור
עם מרדכי בן דוד – צילום מנדי אור

מתוקף תפקידך ברדיו יצא לך בטח להפיק גם כמה וכמה אירועים ספר לי קצת על תחום האירועים.

תחום שלא קל להתעסק איתו מלא אגו מחד אבל כשאתה מצליח בסוף לתפור הכל האירוע בסופו של דבר בדרך כלל מלא חן.

מה האירוע המשמעותי ביותר שיצא לך להפיק?

היו כמה וכמה, אם זה אירועי בין הזמנים שונים וכן אירועי גמר מורכבים של תחרויות שונות ביניהם גמר 'קול הנערים' וגמר 'המלחינים' וכל מיני שידורי חוץ מורכבים.

תן לי סיפור מעניין מאחורי הקלעים ברדיו.

אחד הסיפורים המעניינים הוא איך שחיים ולדר הגיע לרדיו, היתה לי תוכנית שהגה מנכ"ל 'קול חי' ר' אבי רוזן שנקראה בשם 'השירים שאהבנו', שהיתה משודרת מידי יום ע"י אדם אחר שהיה משמיע את השירים אותם הוא אוהב לצד אנקדוטות שלו, זו היתה תוכנית שכבשה שיא בפני עצמה אני לא חושב שהיה דבר כזה אי פעם ברדיו הגישו אותה קרוב ל-600 אנשים שונים ביניהם ולדר שמיד אחרי שהגיש אותה נחתם עימו חוזה.

מי לדעתך השדרן הטוב ביותר במגזר כיום?

כולם אהובים כולם ברורים, באופן אישי מבחינה קולית אני הכי נהנה להקשיב למימרן.

כמה אתה מחובר לתחום האקטואליה ברדיו?

האמת שבתור מפיק הייתי פחות מחובר, היום מתוקף תפקידי כעורך האתר אני הרבה יותר מחובר.

משמח באירוע - צילום אריאל רבינסקי
משמח באירוע – צילום אריאל רבינסקי

בוא נעבור לדבר קצת על עולם הנגינה שלך, באיזה שלב בחיים אתה מגלה את החיבור שלך למוזיקה?

כפי שסיפרתי המוזיקה היתה תמיד אבל על אש נמוכה, בגיל 12 קניתי לראשונה אורגנית בחנות 'הצליל' בירושלים לאלו שזוכרים, אבל מה שתפס את ההורים שלי זה שכל הזמן תופפתי עם הידיים על השולחן והם הציעו לי ללכת ללמוד תופים, תופים אגב אני נזכר תוך כדי תמיד היו התחביב שלי אפילו בגיל צעיר ממש הייתי מקים כל מיני מערכות תופים מכל מיני סירים וכדו', לצד כל מיני מצילות ישנות שההורים שלי הביאו לי מכל מיני מקומות, בקיצור בגיל 13 לקחתי את שיעור התופים הראשון והיחיד שלי אצל המתופף הידוע הונא פרידלנדר, כשישבתי על המערכת ראיתי שזה שונה מאוד מאשר לתופף ביד, צריך הרבה קואורדינציה שלא הייתי בנוי לה, בגיל 17 וחצי גיליתי לראשונה את הקלרינט מקרוב, אני לא אשכח את אותו יום – למדתי בישיבת פינסק קארלין והיתה חתונה של אחד מנכדיו של הרבי הקודם זצ"ל, ידידי ורעי ר' יצחק רכטשכפר החזיק אצלו קלרינט רוסי וביקשתי ממנו שיתן לי לנסות כמה צלילים והופ אני רואה שאני מצליח בצ'יק צ'ק להוציא צלילים, מפה לשם הקלרינט נשאר אצלי כמה ימים, ומשראיתי שאני מצליח כבר לנגן ניגונים פשוטים שלמים, הלכתי ללמוד אצל מורי ורבי חיליק פראנק למשך שנה, באותה שנה אבי מורי שליט"א השיג לי קלרינט מאחד מחבריו שלמד איתו בהיותו צעיר, והקלרינט שלו שכב בבוידעם עד שגאלתי אותו למשך שנה, כשלאחמ"כ רכשתי קלרינט מקצועי משלי והוא משמש אותי עד היום.

על איזו מוזיקה גדלת?

מוסיקה יהודית מגוונת מאוד, אני אוהב ניתן לומר הכל, כשברור הוא שמהרגע שהתחברתי לקלרינט התנגנו באוזניי רק ניגוני הכלייזמר למיניהם.

אתה מנגן רק על קלרינט?

בעיקר על הקלרינט אם כי יש לי כלים נוספים כמו חלילים שונים וסקסופון, בזמנו ניסיתי לשבת ללמוד על חליל צד למשך כחודשיים אבל באיזה שהוא שלב הרגשתי שיצאו לי קרניים והתייאשתי.

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו
מנגן באומן – צילום דוד דנברג

ספר לי קצת על הקלרינט.

כלי מיוחד שיש בו הרבה נישות – בכי, שמחה, צחוק, רגש. אגב אני נזכר שהיתה לי תקופה שהייתי מלמד תלמידים אחד מהם היה ממש צעיר שבתחילה ולא הבין למה הקלרינט שלו רטוב אחרי שמנגנים בו, וביום הראשון אחרי השיעור הוא בא הביתה ופשוט תפס את אחד החלקים ונענע אותו בחזקה עד שזה עף לו מהיד ונשבר…

כמו כל נגן קלרינט נחשב, גם אתה זוכה לנגן כמידי שנה בשנה בל"ג בעומר במירון, ספר לי על התחושות שעוברות ביום הקדוש הזה.

בלתי ניתן להעביר את התחושות של היום המיוחד הזה, צריך לבוא להרגיש ולחוות אני מקדיש את עצמי ביום הזה כל כולי לשמחה לשמוח עם הצדיק אם זה בריקודים אם זה בנגינה לצד כמובן תפילות מעומק הלב, השנה לצערי לא זכיתי להיות שם בגלל הקורונה וה'חור שיש לי בנשמה' בגלל שנתיים שפספסתי בצעירותי לצערי הרב והגדול מאוד גדל, ואם כבר הזכרת את מירון ואנחנו מדברים על קלרינט ומוזיקה וכדו' אני חייב להכניס סיפור קטן בהקשר הזה: כשהייתי בן שמונה, עברו הוריי מעמנואל לצפת, שם גרנו שלוש שנים, אבא שלי למד בכולל של הרב שטרן, ובמירון הם עשו דוכן התרמה לכולל, שם מכרו שם שמן זית, נרות וכל מיני עניינים, על הדרך החתימו הוראת קבע לכולל. בין השאר הביאו ילד שהיה מאוד מאוד נמוך הוא היה נראה קטן מאוד אבל היה לו קול יפה והוא ידע לשיר. הצמידו לו אורגניסט והילד הזה שר משמונה בערב עד השעה שתיים בלילה ברצף, כשאנשי הכולל כל הזמן אומרים ילד הפלא בן השלוש… הייתי אמנם בן שמונה אבל נמוך הייתי ונראיתי ממש כבן שלוש… לא אשכח איך באו כל מיני אמריקאים וכל מיני סבתות זקנות שזרקו עלי מטבעות של כסף מרוב התלהבות. מרוב ביישנותי שרתי עם הגב לקהל… כן התביישתי. (אגב, אם אתם קוראים את הטור הזה ויש בידכם תמונות או סרטונים וידאו בין השנים תשמ"ח – תשנ"ב, אנא שתפו אותי ואני יודע שיש, אני זוכר גם שצילמו אותי.)

ואם כבר הזכרנו את נושא השירה, אז ב"ה חנן אותי ה' בקול חזק ואני משתדל כמה שאני יכול ליהנות אותו מגרוני, אם הוא גם יפה או לא זה כבר צריך לשאול את השומעים….

מקודם

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו

מישהו אמר אין אוכל? קבלו את תפריט הפסח המושלם!

מקודם

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו

תמיד רצית לפתח קריירה מבוססת? יש כיוון שלא חשבת עליו ואתה חייב להכיר!

מקודם

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו

מארחים לפסח? כך תגנבו את ההצגה!

מקודם

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו

השליימזל שהפך למיליונר

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו
במהלך צילומים – צילום שלום גילברט

יצא לך לשחק בכמה קליפים, כמה אתה מחובר לתחום המשחק?

במעבר חד כמו שאומרים, כן נושא המשחק זה גם משהו שהיה איתי מקטנותי או אז זה התבטא יותר בריקוד אותו הנחילה דווקא אימי תליט"א שהיא מורה לתנועה, בתקופת היותי מלמד בחיידר זה לידי ביטוי בכל מיני הצגות אותם הייתי עושה לתלמידים, כשבעשור האחרון זה בא לידי ביטוי בצורה מקצועית יותר כשבין השאר שיחקתי בכל מיני מצגות או קליפים כאלה ואחרים כשהמפורסם שבהם זה הקליפ שהוציא מאיר גרין 'כי אני יהודי' שכבר עבר את המיליון צפיות, והכל ב"ה בא לי בטבעיות ללא שלמדתי את זה כלל.

זה תחום שתרצה להתקדם בו בחיים?

בהחלט מאוד מאוד מאוד, אני מאוד אוהב את זה.

איפה אתה רואה את עצמך בעוד 10 שנים?

אם הייתי שואל אותך למשל בחנוכה האחרון איפה תהיה בפסח, לא אני ולא אתה היינו חולמים שנהיה נעולים בבית תחת סגר איום של הקורונה, יש מנהיג לבירה שמנהל את העולם ורק הוא יודע מה יהיה, השאיפה היא להמשיך ולשמח את עם ישראל בכל הכשרונות שחנן אותי ה', מאחר ואני כהן הרציונל אומר שאני אשמח לפגוש אותך בבית המקדש ואם ח"ו לא אז ניפגש לעוד ראיון על 20 שנה ב'קול חי' כי 'קול חי' תמיד איתי וזה הבית שלי.

"האיש, הרדיו והמוזיקה" - דוד קליגר בראיון מרתק לרגל עשור ברדיו
משחק בעוד תפקיד

לסיום, ספר לי על רגע הזוי שקרה לך באמצע שידור.(נרדמת/נפל המחשב/השארת בטעות מיקרופון פתוח וכו')

היו הרבה ויש כל מיני וחלקם גם שמורים בארכיון ההקלטות, יש קטע חמוד שמזכירים לי אותו כל הזמן ברדיו, איך ממש בתחילת הדרך נאלצתי להחליף את אחד השדרנים באחד מהקד"מים ומאחר ואני תלוי בתחבורה ציבורית הגעתי למקום ברגע האחרון מתנשף כולי ובקושי מצליח להוציא מפי את המחירים והמוצרים, זה היה מצחיק נורא!  

video
play-rounded-fill

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

10

0

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
23 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
יוני
3 שנים לפני

דוד איש מתוק

Big bos
3 שנים לפני

איש יקר

בן משה
3 שנים לפני

דוד אני זוכר אותך מהישיבה קטנה נשארת אותו דבר מתגעגע לזמנים האלה

שונא גזענים
3 שנים לפני

באמת אין על מימרן

יוסי
3 שנים לפני

מאחלים הצלחה בהמשך הדרך בניין זבוטניסקי 71

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
23
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

Hide picture