לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<
טמפו
המהירות שקטע מוזיקלי מבוצע בה. בראש הקטע של היצירה או פרק ביצירה ניתנת הוראה של המלחין הנוגעת למהירות ביצוע היצירה הפרק או הפרזה המושרת. הטמפו נקבע לפי מספר יחידות המפעם בדקה.
כפי שנקבע ע"י מטרונום ומסומן ב-M.M ע"ש ממציאו Johann Nepomuk Mälzel כבר בשנת 1808
מספר זה של הטמפו נמצא ביחס הפוך למשך הזמן של יחידת המפעם. לדוגמא: alegro ביצוע מהיר.Adagio – ביצוע איטי. ו- largo ביצוע רחב וכדומה.. מונחי הטמפו הינם בשפה האיטלקית. הטמפו- מהירות הנגינה (המטרונום) או השירה שנקבעה ליצירה כגון: alegro150 מהיר, או 70 Adagio איטי וכדומה.
הנוסחה לחישוב ה-טמפו הינה פשוטה: מהירות/מפעם=טמפו
נציב: מהירות =A מפעם = B טמפו = C ולכן הנוסחה היא: A/B=C
ניקח דוגמא שבה צוין בתווים 150 Alegro ולכן המהירות הינה 150, המפעם הנו תמיד 60 פעמות לדקה (קצב .פעימות הלב) ולכן הטמפו יהיה על-פי החישוב הבא: 150/60 = 2.5 פעימות בשנייה.
ניקח דוגמא נוספת שבה צוין בתויים Adagio 70 ולכן המהירות הינה 70 , המפעם הנו תמיד 60 פעמות לדקה (קצב פעימות הלב) ולכן הטמפו יהיה על-פי החישוב הבא: 70/60=1.16 פעימות בשנייה.
בדוגמא לעיל המפעם מצויין תחת תו הרבע . במידה והמפעם מצויין אחרת יש להכפיל או לחלק בהתאם.
סוגי טמפו
בזמן שירה באמצעות תווים אנו נתקלים בכל מיני הוראות ומונחים אשר צוינו ע"י המלחין אשר כתב את היצירה.
וראות ביצוע הקשורות לאופן מהירות הביצוע, האם לשיר את היצירה לאט או מהר. לאופן ביצוע הצלילים האם לבצעם בצלילים מחוברים , נפרדים או מודגשים. וכן לאופן ביצוע האוירה של היצירה, האם לבצעה בחגיגיות בשמחה בצער בכאב וכו.. הוראות ביצוע אלו יש לבצעם כפי שצויינו בתווים (אלא אם המנצח מבקש אחרת).
הוראות ביצוע אלו בשילוב הגייה נכונה של המילים ובאינטונציה מדוייקת הן אשר גורמות לשירה להשמע נקי ויפה..
יש לציין כי אין כל קשר בין הדינאמיקה לטמפו. סימני הטמפו מציינים למעשה את מהירות ביצוע היצירה ואילו סימני הדינאמיקה מציינים את עוצמת ביצוע הצלילים או הפרזה.
מפעם
מפעם או טמפו (tempo באיטלקית פירושו זמן, תנועה, מהירות) הוא מונח מוזיקלי המגדיר את המהירות/קצב של לחן מסוים. הגדרת המפעם של הלחן הכרחית ביותר משום שהיא משפיעה על אווירת הלחן או על קושי ניגונו.
את הטמפו אפשר להגדיר באמצעות "מהירות מטרונום", המייצגת את מספר הפעמות בדקה (BPM – Beats Per Minute).
במוזיקה בריקוד ובשירה מִפְעָם (בלועזית – טֶמְפּוֹ, Tempo) הוא המהירות או ה"דופק" שבו מנוגן קטע מוזיקלי. את הטמפו אפשר לתאר באמצעות "מהירות מטרונום", המייצגת את מספר הפעמות בדקה.
מהירות המנגינה נקבעת על ידי הטמפו ואורך התיבה. המספרים מסמנים את מספר הפעימות לדקה, למשל – מהירות נגינה הנחשבת איטית היא 60 פעימות שוות בדקה. חשוב לציין, עם-זאת, כי המונחים "איטי" ו"מהיר" הם במידה רבה סובייקטיביים, ותלויים ביצירה עצמה. יצירה שהטמפו שלה 60 פעימות בדקה יכולה בהחלט להשמע מהירה יותר מיצירה בת 80 פעימות בדקה, אם היא כתובה, למשל, בערכי צליל קצרים יותר.
מלחינים רבים מציינים מהירות בהוראת ביצוע מילולית (לרוב באיטלקית). להלן כמה מן המונחים הנפוצים ביותר. מונחים אלו הם מונחים יחסיים המתארים את אופי היצירה. מהירות המטרונום הרשומה אינה מהירות מחייבת.
• Larghetto – מהיר במעט מ-Largo.
• Adagio – איטי יחסית. בדרך-כלל הטמפו האיטי ביותר בתקופת הבארוק.
• Andante – פירושו "צועד" – מהיר מ-Adagio ומ-Largo.
• Moderato – פירושו "מתון".
• Allegretto – איטי במעט מ-Allegro. המפעם איטי מבין המפעמים המהירים.
• Allegro – פירושו "שמח" – מהיר.
• Presto – מהיר מאוד. משמעו "דחוס" או "לחוץ".
• Prestissimo – מהיר ביותר.
ניתן לתאר בהרחבה את מושג המפעם, למשל: Allegro di molto – מהיר ביותר, מהיר כמו פרסטו. וכדומה..ראה טבלה סוגי טמפו.
סוגי המפעם
להלן טבלה אשר מתארת את המונחים המוזיקליים בדבר סוגי המפעם שהוא כאמור, אופן מהירות הביצוע של היצירה או קטע ביצירה.המונחים בשפה האיטלקית.
Tempo – מונחים של מהירות הביצוע (כל המונחים בשפה האיטלקית).
• Adagio איטי (נינוח) (70-80 BPM)
• Andante בתנועה (הליכי) (80-110 BPM)
• Allegro מהיר (בעליצות) (150-170 BPM)
• Allegretto איטי מעט מ- Allegro (120-150 BPM)
• Accelerando האצה הדרגתית
• Animando יותר ויותר, בחיות
• A tempo חזרה לטמפו מקורי
• Con moto בתנועה (קיצבי)
• Giusto מדוייק
• Grave כבד (בעל משקל)
• Lento איטי (קיצבי)
• Largo רחב (איטי מאד) (40-60 BPM)
• larghetto (מהיר יותר מ- Largo) (60-70 BPM)
• Meno moso פחות מהר
• Moderato מתון (110-120BPM)
• Misura בדייקנות
• Molto מאוד
• Piu יותר
• Poco מעט
• Piu moso במהירות גבוהה יותר
• Presto מהיר מאוד (170-200 BPM)
• prerstissimo המהיר ביותר (200-210 BPM)
• Ritenuto האטה הדרגתית
• Rubato על פי תחושה
• Sostenuto השהייה
• Stringendo האצה פתאומית
בשיטה זו ניתן אף לצרף שני מונחים שונים כגון :
• Sostenuto larghetto איטי מאד עם השהייה .
• Andantino largo בתנועה רחבה..
• Allegro maestoso מהיר, בהדר במלכות
• Allegro Poco מעט מהיר
• Allegro molto מהיר יותר
• Allegro assai מהיר מאוד
פעמה
פעמה- Beat – הפעמה היא תוצאה של חישוב מהירות הנגינה/השירה בהתאם לטמפו שנקבע ליצירה.. בצמוד
לכל מונחי ה-Tempo מציין מלחין היצירה את אורך צליל ה- Beat שיש לבצע לכל היצירה או לפרק ביצירה:
ה- Beat מסומן בסימוני התווים הרגילים : שמינית, רבע, רבע מנוקד, חצי, חצי מנוקד וכו'.
אורך זמן הפעמה הוא למעשה משך הביט בכל תיבה בהתאם למשקל ובהתאם למשך זמנו של הצליל.
המונח – B:P:M* –Beats-Per-Minute* מתייחס לכמות הפעמות בדקה.
אופן ביצוע האוירה
להלן טבלה אשר מתארת את המונחים המוזיקליים בדבר אופן ביצוע האוירה של היצירה או קטע ביצירה.
המונחים בשפה האיטלקית.
סימנים על האוירה בה כתובה היצירה (כל המונחים בשפה האיטלקית).
Alla Marcia בסגנון מרש
Con fuoco בלהט
Cantabile בזמרתיות
Deciso בהחלטיות
Dolce במתיקות
Dolore בכאב, וצער
Espressivo בהבעת יתר
Flebile בתחושת יגון
Festivamente בחגיגות
Legere בקלילות
Lamente בקינה, בעצבות יתר
Maestoso בהדר, במלכות
Misterioso בתחושת מיסתורין
Pesanto בכבדות
Con spirito באנרגטיות,בחיות
Alle breve הכפלת מהירות הפעמה
אופן ביצוע הצלילים
להלן טבלה אשר מתארת את המונחים המוזיקליים בדבר אופן ביצוע הצלילים של היצירה או קטע ביצירה.
המונחים בשפה האיטלקית.
Articulation – סימנים על אופן ביצוע הצלילים (כל המונחים בשפה האיטלקית).
Legato בצלילים מחוברים
Staccato בצלילים נפרדים
Marcato צלילים מודגשים
Sospirando הפרדה בין הברות
לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<
באדיבות אליה הלוי