חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האביב החסידי פרק ב'

לאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה


לאחר אינספור תגובות, מחאות ותובנות שקיבלתי על הטור הראשון, החלטתי לתת פרק שני ולא פחות חשוב, "האביב החסידי" פרק ב' על שילוב האמנים באירועים הגדולים, צנזור, התעלמות במיינסטרים ועוד

פרק א' בסדרה: https://hm-news.co.il/351406/

זה קרה לפני שנים מעטות, במה ענקית, עשרות נגנים, מעבדים מהשורה הראשונה ובעיקר, בעיקר אלפי בני תורה שרובם מהציבור הליטאי, כולם נקבצו ובאו למעמד הגדול "מעמד סיום הש"ס המרכזי.

בראש השולחן ישבו שורת רבנים, גדולי הדור דאז ודהיום, מי שזכינו שיאיר את העולם היום, ומי שאורו עדיין מאיר עלינו אך הוא לצערינו יהיה אתנו עם ביאת משיח בקרוב, אבל מכנה משותף אחד היה שם, מגבעות קנייטש, חליפות קצרות, ואם אנחנו מתקדמים למרכז השולחן… פראקים, המבורגים וכו' כיד מסורת בני ליטא המעטירה.

הקהל גם הוא, זיפי זקן מבצבצים כמעט לא נראים, בני תשחורת מגולחים למשעי יחד עם אברכים מאירי פנים עם זקנים מסודרים, חליפות בגיר משובחות וקצרות וכובעי בורסלינו מתוקתקים.

אממה אתם שואלים?

נחזור לבמה… שורת אמנים מכובדת נתכנסה לה לכבד את המעמד הקדוש בתיבול קטעי שירה על התורה הקדושה ועל גודל מעלת לימוד התורה, אבל שם פתאום ראינו משהו אחר, אמנים חסידים, מגבעות סמט קטיפתיות, שטריימלעך עתירי שער, חליפות בוהקות כמיטב המסורת של B&B בואכה G&B , בקיצור, חגיגה חסידית עמוקה וטהורה.

ואז באה השאלה האמיתית, לאיפה נעלמו כל אותם הזמרים הליטאים, אלו ששרים ערב ערב בחתונות, צוברים קהל אוהד, מופעים, משיקים, מבצעים ומזמרים, בקיצור לא נחים לרגע… לאיפה הם נעלמים ברגע הזה? הקהל, הוא הקהל שלהם, למה להם לא מגיע לכבד את המעמד בקולם.

אז נכון, פרגנו בהפקה לאיזה אחד שישיר שיר וחצי, אבל מכאן ועד להתעלמות טוטאלית מתעשיית המוזיקה הליטאית באירוע כל כך ליטאי? מה קורה פה?

מקודם

לאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה

ב-15 דקות בלבד: כך תטפלו בנחירות ותשמרו על הבריאות

מקודם

לאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה

השנה יש דרך מיוחדת להוסיף טעם לפסח>>

מקודם

3 (2) (1)

חדרים אחרונים לחופשת הכל כלול במלון הכשר ג'נסיס טבליסי שבגאורגיה

מקודם

לאיפה נעלמו הזמרים הליטאים? טור דעה

אוכלים קרטון בפסח? איזה תהליכי כשרות הקרטון עובר לקראת פסח?

לאחרונה יצא לי לשוחח לא אחת על הנושא הזה עם כמה וכמה אמנים, הן מהמגזר הליטאי והן מהמגזר החסידי, התשובות שקיבלתי הם מגוונות.

"נראות". כך טען לי אחד. הזמר הליטאי משקיע יותר בנושא הנראות שלו, הוא יגיע לאירוע עם חליפה בוהקת מהסטנדרט, עניבה בצבע קיצוני, נעל מעניינת, וכמובן… בלי כובע, אמנם לא מוזר לעין אבל עדיין מכאן ועד להשתלב באירוע תורני, נו! ס פאסט נישט.

השני טען: "המוזיקה" האמנים הליטאים כיום, כבר כמעט לא מחזיקים בארסנל שירים מהמקורות, הם מציצים לפה ולשם, מקליטים שירי פופ עם מילים מקוריות בעברית, אין סיבה שישולבו במעמד נוראה הוד שכזה.

אך הטענה הכי חזקה מחד, והכי לא מוצדקת מאידך שמעתי מהשלישי, "כשאבא ליטאי שולח את הילד שלו לאירוע כזה, הדבר האחרון שהו רוצה זה שהילד שלו יחלום להיות זמר, כן שמעתם נכון, כשהילד רואה אמן מהמגזר שלו, הוא יבין שלהיות זמר זו אופציה, כך לטענת אותו חבר, וכשזה מגיע לזמר חסידי… ראשית זה כבר תחת התקן של "בעל מנגן" ושנית, הילד יבין שבשביל להיות זמר הוא כבר צריך לעבור תהליך של גידול פיאות, החלפת לבוש וכו', ואז, אז הוא כבר יוותר על הפורצדורה ויחזור לתלמודו

ואם תרשו לי לסכם את שלל הדעות כאן… המיינסטרים של המגזר החרדי נמנע ככל שניתן מלחשוף את הילד הרך לעניין התרבות, התרבות החרדים כיום מושתתת רובה ככולה על מוזיקה, וכשהמציאות מחייבת להביא לאירוע מיינסטרים קצת תרבות, ישתדלו לעשות זאת בצורה שהכי פחות תיתן את הפוקוס וההערצה על הזמרים, אלא באמת תציג אותם כבעלי מנגנים ותו לא

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

321

80

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
13 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
🥇🥇🥇
11 חודשים לפני

מה לעשות שהמוזיקה המשובחת ביותר היא המוזיקה החסידית ולא הליטאית….
מי יכול לתת שואו מרגש כמו האמנים החסידיים ?

🥇🥇🥇
עונה ל  🥇🥇🥇
11 חודשים לפני

וכמובן האמנים החוצניקים שמוציאים את עיקר המוזיקה המשובחת

ראשיב'ע
עונה ל  🥇🥇🥇
11 חודשים לפני

בדיוק זה התשובה האמיתית, הרי שכרוצים לשיר לאורו לר' חיים לא יקחו (דוגמא בעלמא) את קובי גרינבוים הליטאי אלא את אהרל'ע סאמט החסידי, כשרוצים לבצע יצירה לא יקחו את (דוגמא בעלמא) אברימי רוט הליטאי את את זאנוויל וויינברגר החסידי, כיון שהמוזיקה החסידית יותר יפה ויותר משובחת – בגלל שהחסידים יונקים את זה מגיל אפס.

מרדכי
11 חודשים לפני

שים לב הרב רוזן
שגם המוזיקאים החסידים נבחרים בקפידא
לא כל זמר חסידי יופיע שם
רק אנשים יראי שמים שבאמת נקראים בעלי מנגנים כמו יענקי דסקל אייזיק האניג זאנוויל שלמה כהן וכו'
שמה לעשות את זה פחות תמצא היום אצל זמרים ליטאים
ובעיני זה הזמן לתת כבוד לזמרים האלו ששומרים כל השנה על שירה קדושה וטהורה ולא יופיעו בכל מקום

הגיון
11 חודשים לפני

סה"כ אצל החסידים להיות זמר זה בסדר גמור וזה אפילו להישאר בפנים ואילו אצל הליטאים ברוב הפעמים זה לצאת מהתורה ולכן הזמרים הרבה יותר מודרניים ולכן זה לא מתאים. כמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל.

איש חסיד
עונה ל  הגיון
11 חודשים לפני

מזדהה עם כל מילה
אצל החסידים ניגון זה עבודת ה', ללמד תורה לתינוקות זה עבודת ה', וגם לפרנס משפחה זה עבודת ה'
אצל הליטאים יש רק עבודת ה' אחת לימוד תורה, ואיני נכנס כאן לעובי ההשקפה
זה גורם שרק החסידים יהיו בכל המקצועות הנ"ל

סיימון
11 חודשים לפני

מה הקשר בכלל?
אצל החסידים הניגון זה 'עבוידה', ובעל מנגן הוא מקושר לכל הצדיקים, מה גם שלגיטימי לחלוטין לעבוד ולהתפרנס.
אצל הליטאים האידיאל הוא 'נאר תיירה', ולגמרי לא מתאים לאברך להתפרנס משירה, ואכן הזמרים ברובם הם מודרניים יותר.

מרקו
11 חודשים לפני

מאוד מעניין..

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
13
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

Hide picture