חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טור דעה

שיר ומסר – מה אמור לכלול שיר חרדי?


עם התפתחות הז'אנר הישראלי במגזר החרדי, עלות פתאום השאלות, כשאדם כותב שיר מנבכי ליבו, איזה מסר הוא אמור להעביר לנו כמאזינים? זאת ועוד בטור הבא

בשנים האחרונות התפתח ז'אנר חדש במגזר החרדי, הראשון שפרץ באופן משמעותי בתחום היה ישי ריבו כשלאחריו זרמו השמות והאמנים כמעיין המתגבר, והציבור אהב! אהב את המקוריות, את המסרים, את משחקי המילים ואת המוזיקה הכל כך עכשווית.

אחת הבעיות הקשות בהם נתקלו כותבי השירים הנ"ל היה דווקא הביקורת השיפוטית על המסרים שעוברים בשירים המקוריים, בסופו של יום יושב לו אדם פשוט בבית, שאף אחד לא היה מזמין אותו לסדר מוסר בישיבה כלשהי, או אפילו לשיחת חיזוק קטנה, ואותו אדם יושב לו באולפנו הקטן וכותב מסרים שעוברים בצורה הכי חדש אל תוך הלב, דרך שפת המוזיקה.

היו כאלו שנתקלו בביקורות עם הזמן על טקסטים שהתפרשו בצורה שלילית בנושאים אמוניים ותורניים, המוכר שבהם היה שולי רנד עם המשפט "אני לא באתי לעולם כדי להיות תלמיד חכם" שקיבל ביקורות רבות מהמגזר על המסר אותו שולי מעביר, כמובן שהפרשנות הייתה אמורה להיות שונה לגמרי, אבל מה אנחנו מצפים מאוזן בלתי משופשפת בנבכי הכתיבה העמוקה של שולי, שתבין את המסר האמיתי?

ולכן באמת השיר הנ"ל זכה לגרסת כיסוי לתחנות הרדיו בהם שונו מעט המילים ובא לציון גואל. לא מעט שירים נפסלים כיום משידור ברדיו, או לא מושמעים בקהל המיינסטרים, ולו רק בגלל המסרים המתוחכמים שיכולים להתפרש לפעמים בצורה לא נכונה.

בטור הזה רציתי קצת ללבן, איזה מסר באמת אמור להעביר שיר שנכתב ע"י אדם עצמאי.

רוב הזמרים החרדים הישראלים מגדירים את הז'אנר שלהם "ישראלי אמוני" הוי אומר, אמונה בטקסטים כתובים ומקוריים. אבל מה קורה כשאמן כזה או אחר מחליט להעביר מסר כזה או אחר שהוא חיובי דרך אגב, אבל לא מדבר בשום צורה על אמונה, תורה או יעוד יהודי בחיי היום יום.

וכאן מגיעה השאלה הגדולה, אנחנו כציבור אמורים לעודד העברת מסרים כזו או אחרת שלא קשורים ליהדות? כמובן לא מדובר על שירים שנוגדים את הדרך, אבל מה עם שיר שמעביר מסר חד וברור על תובנות מהחיים, העצמה אישית וכו'? אין כאן מסר של יהדות, אין כאן מסר תורני, אנחנו אמורים לעודד דבר כזה? האם רדיו חרדי אמור לעודד השמעה של שירים כאלו?

טען לי אחד משדרי הרדיו שרדיו חרדי אמור להישמע רדיו "חרדי" על כל המשתמע, ברמה של יהיה מצב שבו מאזין פותח את הרדיו ומסתפק האם הוא מאזין כעת לרדיו חרדי או חילוני, הן ברמת אופי המוזיקה, והן ברמת הטקסט.

לעומתו טען שדר אחר שרדיו חרדי אמור לעודד דווקא יוצרים חדשים ומקוריים ולו רק בגין הגיוון שבעניין, וזו הדרך לחבר את הדור הצעיר למוזיקה שלנו, כי אם לא תיתן לו את המעודכן החם והדנדש, הוא יזפזפ לערוץ הבא, ושם… שם הוא ייחשף לחומרים שמופקעים לחלוטין מהאידיאל והאג'נדה החרדית

מוזמנים לשתף אותנו בדעתכם!

מקודם

שיר ומסר – מה אמור לכלול שיר חרדי?

מטיילים בסימטאות הקדושות של ירושלים בבין הזמנים

מקודם

שיר ומסר – מה אמור לכלול שיר חרדי?

מטופלים לא דורשים פיצוי על טיפול שיניים רשלני ומפסידים הרבה כסף

מקודם

מדמה-ויטמן-3

מדריך חדשני חושף: הדרך הקלה לתורמים חדשים

מקודם

שיר ומסר – מה אמור לכלול שיר חרדי?

המקצוע המבוקש והמכניס בשנת 2024 בואו להיות שותפים ותרוויחו

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

117

14

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
9 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
דוד
10 חודשים לפני

ברור שאין סיבה להשמיע שיר שאינו ברוח התורה באופן מובהק , בפרט שלשיר יש השפעה עמוקה על נפש האדם ,

אוהב מוזיקה
10 חודשים לפני

שכל אחד ישמע מה שהוא אוהב
רק תעשו טובה שלא יפתחו לנו ועדה לעניני מוזיקה

מרים
10 חודשים לפני

חשוב להשאר על טקסטים אמוניים מקוריים או משולבים אבל לא מסרים אחרים גם בגלל שאין סוף לעניין ומשם ימשיך ויתפתח בלי גבול ברור וגם בגלל שהפחד שמא קהל הצעירים ילך לשמוע מוזיקה גרועה יותר זה לא תרוץ מצדיק כי מי שירצה לחטא יחטא ומספיק שהלחן קיבל פאן חדש צריך לשמור על תוכן ראוי

שימי
10 חודשים לפני

זה ממש נכון אבל בגלל שכולם כבר ממש בתוך זה קשה לצאת מזה….

עובר אורח
10 חודשים לפני

מידע ריבו לא חששתי כי הוא לחילונים, אבל מהשאר תמיד חששתי. שאיזה מודרני יבוא ויציג לי את המילים שלו? תנו לי את ר' שלמה אבן גבירול ואהיה רגוע.
מה נהיה מהחרדים.. מתירנות שכזו

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
9
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

Hide picture