האם המשטר האיראני מסתיר את מותו של המנהיג העליון, או שמדובר בעוד תיאוריית קונספירציה חסרת בסיס? ביממה האחרונה מתפשטות ברשתות החברתיות טענות חדשות שלפיהן מוג'תבא חמינאי כלל אינו בחיים, וכל ההודעות המתפרסמות בשמו מופקות בידי אנשיו של יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קאליבאף.
הטענות הועלו על ידי פעיל אופוזיציה איראני המפעיל ברשת X את החשבון "Siaxrs", שמאז תחילת המשבר באיראן טוען כי מוג'תבא חמינאי נהרג כבר בתחילת המלחמה, וכי המשטר בחר להציגו כ"מנהיג עליון" רק כדי למנוע קרע פנימי ולהבטיח יציבות זמנית. את הדברים פרסם הפעיל בחשבון ה-X שלו, והם זוכים בימים האחרונים לתהודה רחבה בקרב גורמי אופוזיציה איראניים.
לדבריו, "הוכחה נוספת עלתה לאחרונה שמוחמד מוג'תבה ח'אמנאי מת – ומבצע ׳הרוחות׳ של המשטר האיסלאמי מנוהל ישירות ממשרדו של ק'אליבאף. כפי שפירטתי בעבר היה ברור מהיום הראשון. עלי ח'אמנאי הוצא מכלל פעולה בתקיפות ב-28 בפברואר. כולם במעגל הפנימי ידעו מיד, אך הם חיכו יותר מ-20 שעות כדי להכריז על כך בטלוויזיה הממלכתית בזמן שתכננו את הנרטיב. לאחר מכן הגיעה מועצת המנהיגות הזמנית המגוחכת בת 8 הימים – שהתפרקה ברגע שהתחילה לאיים לחשוף את הסדקים. לכן ב-8 במרץ הם הציגו את ׳המנהיג העליון מוחמד מוג'תבה ח'אמנאי׳.
(אבל) אין סרטון. אין אודיו חדש ברור. אין הופעות ציבוריות. אין התרברבות. המשטר שהופך כל ׳ניצחון׳ קטן לפסטיבל תעמולה של 24/7, נהיה פתאום שקט לגמרי לגבי ׳הניצחון הגדול׳ ביותר שלהם כביכול״.
בהמשך טען כי בני משפחתו של מוג'תבא נהרגו אף הם בתקיפה: ״מוג'תבה היה באותו מתחם (של אביו). גלי תקיפה מרובים. פצצות מקלט. אשתו, ילדיו ואחותו לא שרדו. אמו הוכרזה כמתה, ואז סוכנות פארס (ביטאון משמרות המהפכה) חזרה בה – זהו מקרה קלאסי של שליטה בנזק, כדי להימנע מהודאה שהמשפחה כולה נמחקה. כי מוג'תבה חי, היה מוצג בצעדה ללא הפסקה. אשתו הייתה מופיעה בטלוויזיה ללא הרף כסמל של ההמשכיות. במקום זאת: כלום. כי אין כלום".
הפעיל האירני מוסיף ומנסה להוכיח זאת באמצעות הוכחות חותכות: ״עכשיו הראיות החדשות הופכות את זה לבלתי ניתן להכחשה. מודיעין ממקורות גלויים מראה שהמנהלים ומעצבי משרד הפרסומים הרשמי מטעמו של (כביכול) מוג'תבה ח'אמנאי, שינו את המחשבים שלהם ממאק לווינדוס בתחילת יוני. יותר חמור: חתימות ה-PDF של Adobe InDesign על כל מה שיצא בשמו, זהות לחלוטין לאלו שיוצאות ממשרד הפרסומים של ק'אליבאף. אותה גרסה (21.0), אותה ספריית Adobe PDF 18.0, אותם פרטי XMP Core — התאמה מדויקת.
״זה לא צירוף מקרים או ׳משאבים משותפים׳. משרד של מנהיג עליון אמיתי, היה בעל צוות עצמאי, מכשירים וזרימת עבודה משלו. במקום זאת, ההצהרות והקבצי PDF שנושאים את שמו של מוג'תבה כביכול, מיוצרים על אותה הגדרה בדיוק כמו בצוות של ק'אליבאף״.
לדבריו, הסיבה לכך היא מאבקי הכוח בתוך המשטר: ״הם היו זקוקים לשם ח'אמנאי כדי לקבל לגיטימציה עבור הבייס והאייתולות. הם לא יכלו להרשות לעצמם יורש חי שעלול לפתח רעיונות משלו או לסבך את השליטה של משמרות המהפכה. לכן הם קברו אותו, והתקינו בובה דיגיטלית — שכעת מופעלת ישירות ממכונת ק'אליבאף.
״מוג'תבה ח'אמנאי מת. הכס המלכותי תפוס על ידי רוח רפאים, והחוטים נמשכים על ידי הזרם של משמרות המהפכה, דרך משרדו של ק'אליבאף. אותם שקרים. אותה אובססיה לשליטה. אותו מופע ליצנים — רק עם הפקה גרועה יותר. ״מי באמת מנהל את איראן כרגע? בהחלט לא מוג'תבה״.
לצד הטענות הדרמטיות, חשוב לציין כי נכון לעכשיו לא הוצגה כל ראיה עצמאית המאמתת את הדברים. בחודשים האחרונים פורסמו בכלי תקשורת בינלאומיים דיווחים סותרים: חלקם, בהתבסס על הערכות מודיעין ישראליות ואמריקניות, טענו כי מוג'תבא חמינאי חי אך נפצע ואינו מסוגל להופיע בציבור, בעוד דיווחים אחרים הצביעו על כך שבפועל משמרות המהפכה מנהלות את ענייני המדינה בשמו.
גם כלי תקשורת מערביים הדגישו כי חרף גל השמועות, אין כיום אישור בלתי תלוי לכך שמוג'תבא נהרג, והמשטר האיראני עצמו כמעט שאינו מוסר מידע על מצבו.