בימים האחרונים התגלגל לפתחנו מאורע פוליטי חשוב
אשר משקף באופן ברור את המצב החברתי בו אנו
מצויים.
במהלך סוף השבוע של גל החום האחרון נתבשרנו על
בחינת האפשרות הפוליטית של ביטול הבחירות
החוזרות והמיותרות. פוליטיקאים בכירים עלומי שם
וזהות מהליכוד וממפלגת הלפיגנצים מגששים אופציות
חוקיות להובלת המהלך.
ברור לכולם שמדובר בספין תקשורתי אך השאלה
הנוקבת היא מטעם מי.
חשיפת הפרשיה עוררה פיצוץ פוליטי גדול שעדיין
מתפתח לפיצוצי משנה ואין לשער כרגע להיכן תוביל,
לקבורה בשיבה טובה כפי שמסתבר או לעוד טרלול
מזגזג מבית היוצר של נבחרי הכנסת לבטל את מה
שהחליטו רק לפני מספר שבועות.
בספין התקשורתי האחרון נחשף בפנינו טפח ממסכת
השקר התקשורתי בו ניתן לראות בברור איך מובילה
התקשורת מהלכים פוליטים משמעותיים ואף מציתה
אותם לכתחילה.
זה לא משנה עד כמה רצינית או לא היתה היוזמה
החדשה לבטל את ביטול הבחירות – המסר העקרוני
מבהיל בהיקפו – שנים שלושה אנשי חדשות עם מוח
קודח ויצירתי במיוחד בשילוב צמאון לאקשן החליטו
לטלטל מדינה שלמה ולעורר סערות פוליטיות רק על
סמך בדלי מידע קלוש ומצוץ.
בימים של ערבוב התחומין בשם ערכי אלת הצדק
והשיויון, נראה שגם עולם החדשות התקשורתי נפל
בעת מילוי תפקידו ולקה בעיורון להבחין בין דיווח
חדשות לניפוח חדשות, בין סיקור עובדות ניטרלי
להמצאת עובדות מגמתית לצורך התססה ואקשן.
המדיה התקשורתית מספקת גם בידור וגם חדשות,
לעיתים קו ההפרדה בין שני התחומים דק ומטושטש
וקשה להבחין בין דיווח אירוע באופן אובייקטיבי לבין
הפקתו והפרחתו באופן סובייקטיבי ומניפולטיבי.
כשהנשיא דונלד טראמפ, הציוני הנלהב האחרון בדורנו,
טבע את המינוח FAKE NEWS – חדשות מזוייפות,
הוא התכוון ממש לבעיה זו – יצירתם של אירועים
מבויימים בהפקה חדשותית וניפוח אירועים קיימים
למימד לא פרופורציונלי מעבר לחשיבותם במציאות.
כדי להבין באיזו מגיפה חברתית תקשורתית חולה אנו
נמצאים מומלץ לרדת לעומקם של התהליכים ולהבינם.
על שלושה רגזה הארץ…תחת עבד כי ימלוך
העידן הטכנולוגי המואץ, אשר החל בעיקר בשלהי שנות
המאה שעברה ובתחילת שנות אלפים, יצר המון
שינויים אנושים חברתים.
חוץ מהערך המרכזי של העידן הטכנולוגי הכללי לייצר
צמיחה כלכלית גלובלית באמצעות חיבור מהיר בין
פיתוח ליצור ובין יצרן לצרכן, ישנן תופעות משנה
חברתיות, משמעותיות לא פחות, אשר התפתחו
בחברה האנושית, בעיקר בשלב הטכנולוגי המואץ שבו
אנו חיים כרגע.
המכנה המשותף המרכזי של תופעות משנה אלו הינו
ערבוב תחומין וחלופת התפקידים בתחומים שונים
בחברה, היוצרים מצב הקרוי – עבד כי ימלוך.
מדע ותעשייה
תחום המדע החל את דרכו בחיבור בריא בין סקרנות
אנושית, תאווה לדעת וחכמה, תשוקה לפיתוח וכשרון
מעשי. עלית האינטליגנציה האנושית משכה את
התעשיה קדימה לשיפור וייעול המנגנון התעשייתי.
המדע חיפש את הפרצה החדשה לנוע קדימה –
התעשיה זרמה בעקבותיו. המדע היה אקטיבי לעומת
תעשייה ממושמעת ופסיבית.
בעיקר בדור האחרון התהפכו היוצרות והמדע הפך
לכלב הציד החביב והצייתן של אדון הייצור והתעשיה.
כיום, רוב מוחלט של הפיתוח המדעי בכל תחום, החל
מתרופות ומזון ועד לתעופה, טילים וחלל, מתוקצב
וממומן על ידי אינטרסים המסמנים את המטרה עבור
המדע ושולחים אותו להביא את הציד ולמצוא את
התשובה.
המדע כבר אינו מחפש דרך – הוא מחפש איך למצוא
בשליחות אדונו.
התהפכו היוצרות ועבד כי ימלוך.
יצרן וצרכן
בכל ימות עולם באלפי שנות היסטוריה, הסקטור היצרני
תמיד שימש כספק הביקוש לצרכים המשתנים של
החברה האנושית. היצרן היה משרת את הצרכן, אשר
גם שמו נגזר מהמינוח צורך. אם היו יחסי שעבוד בין
יצרן לצרכן, הרי שהיצרן היה בתפקיד העבד אשר אמור
למלא את הצורך של אותו אדון-צרכן אשר הוא זה
שקבע את אופי המוצרים ויעדי הצריכה. האדם חי את
חייו השגרתיים והיצרניים ורק חלק קטן מחייו הוקדש
לצריכה.
שוב, בדור האחרון אנו עדים לחילוף היוצרות
ולהשתלטות אגרסיבית של היצרן על הצרכן ושעבודו
הטוטלי לרצון היצרן.
מיליארדי שעות מבוזבזות של חיפושים בין עודף
מוצרים על מדפים באורך קילומטרים יעידו על גודל
המשבר האנושי. התופעה כל כך מקיפה עד שהפכה
לנורמלית. החברה האנושית התמכרה לצרכים שאינם
אמיתיים אלא לצרכים שהחדירו לתודעתם מכונות שיווק
אגרסיביות ויצרני מכירות ממולחים.
החברה האנושית כבר שכחה את הביקוש המבוסס על
צורך שימושי מציאותי והחלה לייבא בכמויות מסחריות
מוצרים המבוססים על ביקוש חוייה וסיפוק צורך דמיוני.
המגפה התפשטה בכל העולם והאדם הפך מיצור בעל
אופי יצרני ליצור צרכני מהלך על שתים.
העבד היצרן מרד והשתלט על המלך הצרכן.
שכל ורגש
צורך ההשרדות החברתי אנושי יצר טבע גנטי מושרש
באדם להשתמש בשכל כמדריך ומתווה את הפעולות
וכללי ההתנהגות. רק באופן זה נוצרה עדיפות מובהקת
של המין האנושי על פני שאר בעלי החיים המודרכים
על פי אינסטינקט או רגש פראי.
כל התעלות אנושית למדרגה מפותחת יותר היתה
מבוססת תמיד על פיתוח השכל והחשיבה לרמה
מורכבת יותר.
הרגש אמנם היה חשוב, אך הוא שימש כמנוע לעומת
השכל שהיה הנהג. האנושות תמיד ידעה שהמרשם
הבטוח להשרדות הינו מוח שולט על הלב.
בדורנו האחרון, עקב צריכה מוגברת של סמי מדיה
במינון גבוה של חומרים ערוכים, נתערער הסף הנפשי
של גבולות המציאות והחל תהליך חברתי המוני מדאיג
של ערבוב ההזיות והדמיון אל תוך המציאות החברתית.
במצב חברתי רדוד שכזה, בו העולם מיושב במכשירים
חכמים בבעלות אנשים טפשים, נחלש כח השכל ורמת
החשיבה יורדת אל האפס המוחלט וממילא משתלט
הרגש ומנווט את דרכו של האדם על פי אורות
והרגשים, צבעים וצלילים.
אנשי הדור האחרון כבר אינם יודעים לחשב ברבע דקה
דברים פשוטים כמו 4 כפול 18 ונזקקים למחשבון כדי
לקבל תוצאה.
אנשי הדור של העידן הטכנולוגי המואץ כבר אינם
מסוגלים לקרוא טקסט ארוך ומורכב או משפטים מעבר
לתשע וחצי מילים.
במקרים הקשים של קדחת הרפיון השכלית המטופל
מאבד את יכולת ההבעה השכלית ומתחיל לייצר
משפטים המבוססים ברובם על אימוג'ים, שזו הבעה
חזותית רגשית בהעדר יכולת ההבעה השכלית.
במצב קשה זה מתנדף השכל ואיתו צלם אלוקים מעל
פני האדם שהופך לאימוג' ססגוני ורב אפשרויות.
אנשי הדור הזה הגבירו את כח הרגש על פני כח
השכל. עבד כי ימלוך כבר אמרנו.
תקשורת וקהל
אחת מתופעות המשנה המרתקות של העידן הטכנולוגי
המואץ שבו אנו חיים הינו המהפך העצום שעשתה
תקשורת ההמונים על חיינו בכך שהתפתחה להיות
גורם אקטיבי של השפעה ועיצוב המציאות ממעמדה
הקודם הצנוע שהיה גורם פסיבי של דיווח וסיקור
המציאות.
בעבר שימשה התקשורת החדשותית במדיה כצינור
מידע אמין על המתרחש בזירה המקומית והעולמית.
הדיווחים היו נייטרלים ונטולי פרשנות, נשמר קו מאופק,
הגון ומקצועי המסקר אירועים על פי קצב התרחשותם.
בדורנו המהונדס חברתית הפכה התקשורת לשחקן
מרכזי ביותר בשדה המציאות המתרחשת כאשר היא
זו המייצרת אירועים בעצמה ואחר כך גם מסקרת
אותם כאילו לא היתה מעורבת עד הגג בהפקתם
המלאה.
הצביעות במיטבה משכנעת אותך שהיא רק המלצרית
החיננית המגישה את הארוחה בעוד שהיא האופה
והעורכת, המסיקה והמבשלת, היא הבוחרת את
המרכיבים והטעם והיא גם זו המאכילה את כולנו בעל
כרחנו בעוד אנו סבורים שאנו בוחרים ואוכלים בעצמנו.
בחדר החדשות מתמחים בעריכה ובישול עם מיטב
החומרים – אין ספק שהעבד חזק בשלטון והקהל חסר
הבחירה כבר מזמן לא אדון.
פשוט מרתק!!!!
חזזזזקקקקק ביותר