אמר ראב"ד מרוקו הגר"י פינטו מוסר נפלא מצאנו בפרשה, כאשר התורה מלמדת על על יעקב אבינו שעבר שלוש נסיונות הקשים ביותר והם:
1.ניסיון הגוף- כאשר יעקב נאבק עם מלאך לבדו ונפצע בירכו.
- ניסיון הפרנסה- ובו היו כמה נסיונות ליעקב בפרנסה:
א. כאשר אליפז רדף אחרי יעקב בציווי אביו(עשו) להרוג את יעקוב אך מכוון שיעקב למדו תורה לא יכל להורגו ולכן לקח את כל ממונו וברגע אחד נעשה יעקב עני מרוד.
ב.כאשר הגיע יעקב לבית לבן וסיכם עם לבן על משכורתו מה תהייה שינה אותה לבן בכל פעם מחדש
ג.אובדן ממון בעקבות מתנותיו לעשו שיתרצה שלא להורגו. - ניסיון הילדים שגם בו היו כמה חלקים-
א.חטיפת ביתו של יעקב דינה וחילולה על ידי שכם בן חמור.
ב.מכירת יוסף -יעקב אבינו לא יודע איפה יוסף 22 שנים.
ובכל זאת עם כל הנסיונות הקשים הללו לא היה ליעקב אבינו שאלה על הקב"ה.
ומכאן יש לנו ללמוד יסוד גדול.
אדם שיש לו בעיות בחייו ובמקום להתמודד הוא מתלונן הוא מאבד מערכו. לדוגמא אדם שמביא קורבן לכבוד הקדוש ברוך הוא לבית המקדש ולאחר הקרבת הקורבן במקום לשמוח הוא מהרהר בליבו כמה עלתה לו הפרה וכמה היה שמח אם מחיר עלותו של הקורבן היה בכיסו ולא היה צריך להוציאו על הקורבן כמה טוב היה לו. לא נחשב לו שהביא קורבן.
צריך האדם לדעת שכל דבר שעושה צריך לעשות בשלימות ובשמחה גם ניסיון אדם צריך לעשות בשלימות, ולא להתמרמר ולשאול שאלות על הבורא יתברך!
הרב הוסיף ואמר:
מסופר על רבי אלחנן וסרמן שבא לאסוף תרומות לישיבה שלו באירופה ואז פרצה השואה אמרו לו באמריקה אל תחזור לאירופה בכדי שלא יהרגו אותך אמר להם גם אם יהרגו אותי אני חוזר לתלמידי וכאשר הגיע רבי אלחנן וסרמן לאירופה תפסו אותו הגרמנים, כאשר הם ידעו שסופם קרב בתאי הגזים, באותם שעולת כשברור היה מה סופם, ישב רבי אלחנן וסרמן עם כל תלמידיו ואמר להם בעוד כמה שעות יובילו אותנו להריגה בתאי הגזים ואם אנו נבכה על כך דומה הדבר לאדם שהקריב קורבן ובוכה, אך אבל אם נהיה שמחים נקבל על כך שכר גדול, והקב"ה ישמח בקורבן שלנו, וכך החלו כולם לרקוד בשמחה, הגרמנים לא יכלו לשאת את שמחתם, והוציאו להורג, וכך עלו כולם קורבן עולה שלם לה'.
כי זה הכלל, גם כאשר אתה נותן את חייך תן אותם בשמחה ובשלימות כי כאשר אדם מעלה שאלות והירהורים הוא מאבד את הכל.