שלום וברכה מורי ורבותי!
חנוכה שמח!
"על הניסים" – התפילה אותה אנחנו מוסיפים בתפילת העמידה ובברכת המזון בימי החנוכה, כוללת את המשפט הבא: "מסרת גיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים ורשעים ביד צדיקים וזדים ביד עוסקי תורתך".
אנחנו מבינים שאנחנו באים לשבח ולפאר את הקדוש ברוך הוא על הנס הגדול שהוא עשה לנו.
ולכן אנחנו מסבירים שבדרך הטבע, כאשר גיבורים נלחמים נגד חלשים, הגיבורים מנצחים, וכאן קרה הנס הגדול והיהודים החלשים הם אלה שניצחו.
באותה מידה, 'רבים ביד מעטים' זהו נס בפני עצמו, כי בדרך כלל הרבים הם אלו שמנצחים את המעטים.
אבל מה זאת אומרת "ורשעים ביד צדיקים"?
האם זה אומר שבדרך הטבע רשע אמור לנצח את הצדיק? אם הצדיק גיבור יותר או שיש לו עם רב יותר, הוא לכאורה אמור לנצח את הרשע. מה אמור לגרום לרשע לנקודות זכות במלחמה עד כדי שהנס הגדול שלנו הוא שהרשעים נפלו ביד צדיקים?
שימו לב טוב מורי ורבותי!
בדרך הטבע הרשע אמור לנצח.
כי הרשע משכפץ את גופו בילדים קטנים, לא מתייחס למי נמצא מעבר לקו הירוק, הוא יורה ולא מתייחס אם יש שם רק חיילים או גם אזרחים.
לרשע אין הגבלות, אין משהו שגורם לו שלא להילחם.
הצדיק, לעומתו, על כל דבר חושב פעמיים, הוא חושב האם מי שנמצא לפניו הוא שוגג או מזיד, האם הוא נמצא לבד או שיש בחברתו אנשים חפים מפשע, האם המכה שהוא הולך להעניק לו היא לא מכה רבה מידי יחסית לאותו מעשה.
בזמן הזה הרשע כבר יכול לירות בו ולשלוח אותו לישיבה של מעלה.
בדרך הטבע, הרשע אמור לנצח.
אבל כאן קרה הנס הגדול והצדיקים הם אלו שניצחו.
מה זה אומר לכל אחד מאיתנו?
זה אומר שאם לפעמים אתה אומר לעצמך: "אולי לא כדאי שאני אהיה צדיק בויכוח הזה, כי אז יטפסו עלי וינצחו אותי", אומר לך הקדוש ברוך הוא: "תשאר צדיק, כי הצדיקים מקבלים את חברת הביטוח שלי. ואם אני בתור הקדוש ברוך הוא חברת הביטוח שלך, אתה תנצח למעלה מדרך הטבע".
כי בדרך הטבע רשע אמור לנצח, אבל למעלה מדרך הטבע הצדיק מנצח.
והקדוש ברוך הוא דואג בחברת הביטוח שלו שתמיד מעל לטבע ינצח את הטבע.
ברוכים תהיו!