לאחר שהוציא מחרוזת שירי חנוכה ייחודית עם מקהלת ידידים באירוח ישי לפידות, חושף שרוליק את כל הרגעים המעניינים מאחורי ההפקה המיוחדת, מפגיש אתכם עם האנשים מאחורי הקלעים, נותן הצצה לחילוקי דעות – כולל צילומי מסך – והומור פנימי, עד ללחץ הרגע האחרון ועיכובים בלתי צפויים.
האמת לא יצא לי לפגוש בכתבה שמשתפת את כל ההליך של הפקת שיר, החלטתי להיות הנחשון…
בכתבה תקראו על הליך ההפקה מראשיתו- ויכוחים על אופי המחרוזת, מבוי סתום מוזיקלי, סחבת, בקשות שלא נענות משני הצדדים ופארסת מיקסים מזעזעת רגע לפני שהפרויקט בחוץ…
קודם כל ההפקה נולדה באולפני פאר, עם יענקי מאיר (מנהל האולפן) והטכנאי הקבוע של ידידים- חנוך מנלה, וכמובן יעקב רוטבלט.
הוא רצה עיבוד עם מוזיקה חיה, אך הם משכו לכיוון אלקטרוני ובעצה עם יענקי ברוין (ותודה על כך יענקי אחי האהוב) הם פנו אליי.
מרגע זה פגשתי אנשים מיוחדים ונוחים לעבודה, בכל דבריהם שזור הומור אולפני קר, מה שהפך את העבודה לחוויה לא שגרתית.
התחלנו לדון לגבי סדר השירים במחרוזת, אני רציתי להתחיל עם 'על הניסים' ועם ישי לפידות, כך שהכניסה תהיה עוצמתית, אך חנוך מנלה חשש שנצא 'מעתיקנים' ממחרוזות אחרות שנהגו כך… אני עדיין חושב שכך היה נכון לנתחיל, אבל אי אפשר לתת לאגו לנהל פרויקט- חייבים לדעת לומר את דעתך בצורה ברורה, אך גם להיות קשוב לדעות נוספות, בנוסף אני בהחלט מרוצה מסדר המחרוזת כעת (שימו לב שישנם שירים שכתובים כאן אך בסוף לא קיימים במחרוזת מסיבות שונות).
לאחר מכן שיניתי כיוון והתעורר חשש העתקה נוסף
התחלנו לדון בסולמות, חנוך הציג הקלטה של ישי והתחיל לדבר במונחים של טכנאים…
חנוך מתחיל להלחיץ…
נכנע ללחץ ושולח סקיצה.
חנוך רוצה לגנוב את המחרוזת מיעקב ולשלוח למתחרים (בהודעה קולית).
לוקח לי זמן להגיב, חנוך חוזר למונחים אולפניים…
מהלך אקורדים שחנוך מנסה לקדם נופל בהצבעה ראשונה
הדיון על הפתיחה של המחרוזת מתחיל
סאגת הסולמות החלה… היינו צריכים לעלות אחרי על הניסים בשישה חצאי טונים, זה מתברר מהר מאוד כבעיה מוזיקלית רצינית, אתן כאן הסבר בסיסי על המושג מודולציה, מי שלא מתעניין, מומלץ לדלג לקטע הבא.
מה שמכונה בפי העם מודולציה זה בעצם טרנספוזיציה- עלייה חסרת משמעות מוזיקלית של חצי טון או טון, מודולציה היא מעבר לסולם אחר בצורה בלתי מורגשת, לשם כך משתמשים באקורדים משותפים לשני הסולמות (המקורי והחדש) ומבצעים העברה חלקה.
אם כן, נזקקתי למודולציה בכדי לטפס לא פחות משישה חצאי טונים.
דא עקא, אין בין שני הסולמות ולו אקורד משותף אחד…
בהתחלה בניתי קטע מעבר של שמונה תיבות כדי להגיע איכשהו לסולם המבוקש, אך זה הרגיש לי טרחני ומיותר, די נלחצתי מהסיפור הזה עד שנפל לי רעיון פשוט וקל לביצוע.
הפתרון שמצאתי היה לעלות בחמישה חצאים (שלזה היה אקורד משותף) ואז לעשות עלייה מוכרת של חצי טון. המעבר המיותר נחסך, שבח לקל.
שימו לב שכתבתי חמש וחצי טונים כשהכוונה חמישה חצאים.
סולם אורח
דנים על הכתבת יח"צ בניצוחו של המנצח
המהומה על תחילת המחרוזת. אני וחנוך חושבים שהפתיחה צריכה להיות הרבה יותר מעניינת, אחרי ששללנו פתיחה עם על הניסים, רציתי שהמקהלה תעשה מהלך משוגע לחלוטין ב'אוי חנוכה' משהו שיעורר עניין, יעקב נעמד על רגליו האחוריות שזה יהיה קטע עדין ופשוט, כברירת מחדל חשבנו שילד יבצע את ההתחלה, אך גם לזאת יעקב התנגד. אני וחנוך גם חשבנו שהמקהלה בהתחלה לא מספיק גרובית.
יש לציין שמהתוצאה הסופית אני ממש מרוצה, אחרי המיקס וכו' דברים נשמעים יותר טוב, אבל אני עדיין חושב שזה יכל להתחיל הרבה יותר בועט. מצרף את הגייד שעשיתי שרציתי שהמקהלה תעשה וקצת תמונות מהווי הקבוצה בנושא…
כאן העלתי את הרעיון להתחיל עם איזה משחק עם אפקטים על השירה, לאחר מכן מכן ביקשתי שישלחו לי ביצוע של יעקב מזמזם "לה לה לה" בניגון אוי חנוכה, עשיתי מזה קול שני ועם מלא אפקטים (מלאאאאא) נוצרה התוצאה שאתם שומעים במחרוזת הסופית.
והנה התגובה של יעקב לדברי הבלע שלנו נגד הפתיחה של המחרוזת…
ואז מתחילה פארסת המיקס. בלי לנקוב בשמות, הפרויקט נשלח לאחד מטכנאי המיקס הנחשבים בארץ, בהתחלה קיבלנו גרסה מזעזעת שהבס בדיסטורשן ועוד, ובהמשך לא התקבלה גרסה. כן, פשוט כך. המתנו והמתנו עד שפקעה סבלנותנו והחלטנו שחנוך מנלה יעשה את המיקס כשאבי ז'אנו- ממקסס העל, מסייע לו במקומות מסוימים, ומה קרה עם אותו ממקסס אליו נשלח הפרויקט בהתחלה? האמת אין לי מושג, לא קיבלנו גרסה מעודכנת עד לרגע זה…
יא עצלןןןם
מתי כדאי להוציא?
למה התמונה מתהפכת?…
זהו, זו הייתה הצצה מיוחדת להליך ההפקה של שיר- ויכוחים, הסכמות והרבה הומור (אם זה עם האנשים הנכונים), מקווה שנהניתם… ספרו לי מה אתם חושבים בתגובות ואם בא לכם לראות כתבות נוספות מהסוג הזה בעתיד.
וואו איזה יופי
דווקא כן…
בשביל לאהוב יותר את הכתבה צריך לשמוע באוזניים ולראות בעיניים איך מנדלסון מסביר כל פיפס ונקודה…
וואו! כתבה יפה!
יפה מאד ולא שאני מבין מכל מה שכתוב פה
יפיפה ומקצועי ממש.
האמת שהייתי מצפה לפתיח קצת יותר קצבי טראנסי ומקפיץ.
כתבה מטריפההההההההההה
ברור שרוצים עוד כאלה
מה השאלה