פעם ענייני כלאים נוגעים היו רק לחקלאים הרי שהיום המצב שונה לחלוטין, ורבים אימצו לעצמם גידול עצי פרי בגינת ביתם, ואינם יודעים כי המכשלה מצויה, ובאי שימת לב – גדול הסיכוי שבגינתם או בביתם בעציץ תמים למראה בו קיים אילן מורכב באיסור, שנטיעתו והעברתו היו באיסור והטיפול בו גם הוא איסור גמור.
ואכן מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א בשמעו את המצב יצא מגדרו במכתב אל היראים אל דבר ה' וכתב בכאב במכתב כי "יהודים יר"ש נכשלים ח"ו וקונים לגינת ביתם שתילים מורכבים מין בשאינו מינו" כלשונו. וזאת משום שאיסור תורה אינו רק, כפי שסבורים רבים, להרכיב אילנות מין בשאינו מינו, אלא גם לקיים את המורכב בכלאים, ולהשקות ולטפל בעץ המורכב משני מינים.
ההרכבה היא יצירת אילן משני מינים, ה'רוכב' ממין אחד נטוע על גבי 'כנה' ממין אחר. ה'רוכב' הוא הענף שממנו גדל הפרי שבו רוצים, אותו מרכיבים על גבי 'כנה' שהוא גזע מותאם לתנאי הקרקע, או שהוא יותר חזק וכדומה, וכך מתקבל עץ חזק ששורשיו איתנים ופריו משופר.
במציאות כיום רוב האילנות שאינם נקנים במשתלה מפוקחת כדת, הינם מורכבים באיסור, משום שה'רוכב' ו'הכנה' כמעט תמיד הם ממינים שונים, עוד יש לדעת כי גם הרכבות על 'ספק מינו' כלומר על מיני אילנות שהסתפקו בהם רבותינו האם הם נחשבים מין אחד או שני מינים, אסורות כספק דאורייתא, ואיסור זה אינו רק על עצם ההרכבה, אלא גם על העברת העציץ לגינת ביתו וכדומה שנחשבת כנטיעה.
לצערנו מכיון שאין ביקוש מסחרי להרכבות כשרות [שהרי האיסור הוא על המגדל ולא על הפירות], ומציאה ופיתוח של הרכבה כשרה מין במינו שתהיה איכותית וטובה, היא ענין שדורש זמן וממון רב, כמעט אין בנמצא עוסקים בתחום מלבד החלוצים לדבר ד' ה"ה ר' אריאל פוקס מקרית יערים, וצוות המשתלה שעמו העמלים בנושא כבר מזה שנים ולקחו על עצמם לנסות למצוא ולפתח שתילים כשרים, נטיעות המורכבות רק ממין על מינו על פי גדרי ההלכה ללא כל חשש. מדובר בעמל ויגיעה ועלות גבוהה שכל כולה לשם שמים ושלא על מנת לקבל פרס, בכדי ששומרי מצוות יוכלו לטעת עצי פרי שאין בהם חשש כלאים.
ואכן הצליחו בנסיונות רבים לייצר שתילים כשרים וכיום ניתן להשיג שתילי אילנות רבים מורכבים בהיתר.
אך על אף ייחודיותה של משתלה זו והיותה החלוצה בתחום נצרך ומתבקש זה, לא רבים משומרי המצוות מודעים לענין זה ולדאבון רבים קונים עציצים ושתילים במשתלות שאינן מפוקחות ונכשלים באיסור תורה.
רבני בית המדרש להלכה בהתישבות 'אמונת איש' ובראשם הגאון רבי יוסף יקותיאל אפרתי שליט"א ראו במצב הקשה ומתוך היכרות עם העוסקים במלאכה נרתמו לענין והמשתלה מלווה ביעוץ הלכתי על ידי הגאון רבי שאול רייכנברג שליט"א.
– הגדרת המינים לענין איסור כלאים אינה תלויה כלל בהגדרה הבוטנית מדעית התלויה באגרונומים למיניהם, מדובר בהגדרה הלכתית הדורשת ליבון ועמל בדברי רבותינו גדולי ההוראה לפרטי פרטים, ומכיון שכך כמובן שאין אפשרות לסמוך על מה שמספר בעל משתלה שאולי בקיא בארחות שתילים אך לא בגדרי ההלכה בנושא.
לא רק כשרות מהודרת, גם השירות במשתלה היה מציון!
לא כל כך היחידה….
יש עוד כמה וכמה, ראו כאן
אז איפה המשתלה הזאת ?