בימים אלו מתגבשת קבוצת תלמידים ובחורים, להרחבת ישיבות "שובה ישראל" במרוקו", במכתב מרגש שנכתב ממיטת חוליו, קרא הרב להרחבת הפעילות הרוחנית
לאחר שנדבק בנגיף הקורונה, ולאור מצבו הבריאותי, שלח השבוע הרב יאשיהו פינטו, אגרות לחסידיו בהם הוא מפיח תקוה, וקורא להתחזק לקראת ימי השובבים.
במקביל נמשכות ההכנות להערכות להתפתחות הקהילה, כאשר הושלמו הכנת כיתות הלימוד לגבי הידים והכיתות הנמוכות, וישנה הערכות ליציאת קבוצת בחורי ישיבה שיצטרפו לישיבות "שובה ישראל" בקזבלנקה ובמרקש, כדי להרחיב שם את בתי המדרש הפעילים.
דרכי יצירת הקשר להצטרף לישיבה במרוקו – 0733134437 SHY9680@GMAIL.COM
באגרתו פתח הגאון הרב יאשיהו פינטו וכתב : "העולם נכנס לכשנה של מגיפה, ודין רשעים בגהינום יב׳ חודש. והיב׳ חודש האלו היו כימי המבול, החריבו וכילו כל חלקה טובה.
כאן התיחס הרב פינטו למחלתו ואמר: "הנה אנחנו בתוך הכאבים והצער של המגיפה, שביקשנו מהקב״ה להידבק בה ולהרגיש ולהצטער מה שרבבות מעם ישראל חיים ומרגישים ובעוונות נטלו חייהם מהמגפה הזאת. ובסיכום הדברים, שמרגישים בימים האלו כארבע מיתות בית-דין; סקילה, שריפה, הרג וחנק. כל הארבע מיתות בית-דין ביחד וכל אחת לחוד, זה ההרגשה.
וכך אנו משתדלים כל רגע, לבקש מהקב״ה שהארבע מיתות בית-דין האלו יהיו כפרת עוונות לכלל עם ישראל ״ונסלח לכל העם בשגגה״."
על הצפוי בהמשך אמר הרב יאשיהו פינטו "יודעים בידיעה ברורה, שבסיום ה-יב׳ חודש האלו, שהם דין רשעים בגהינום, כל הפחד והחרדה של העולם מהמגפה המסוימת הזאת יתחלפו בבילבול אחר. אך בילבול רודף בילבול וחוסר ישוב הדעת רודף חוסר ישוב הדעת, עד שיבוא גואל. ומי שחושב שבו לא יגעו חבלי משיח ומקשה את ליבו ולא שב אל השם ולבו מתקשה כליבו של פרעה, יקבל מכות קשות ומרות עד שיכנע ליבו לפני השם.
אנו בדור שכולם יגיעו בו לתשובה. השאלה כמה יעבור האדם, עד שיתעורר. מכות רבות או יהיה חכם וזריז, מהר ליישר אורחותיו ולשוב אל השם. וחוזרים ומשננים ומכינים את נפשינו לימי השובבי״ם. כי ימים אלו ימי תיקון ובניה והכנה לביאת המשיח, וכפי שירדו בני ישראל למצרים לתקן רפ״ח ניצוצות של אדם הראשון, אנחנו בדור אחרון להשלים התיקון של דור יוצאי מצרים.
והנה נחדד סגולה וזכות להינצל מעצת היצר הרע ופעולותיו ותחבולותיו. ומובא ברבותינו הקדושים זצוק״ל, כשמתגבר היצר הרע על האדם, יצייר בדעתו כאילו עומד לפניו דמות אדם גדול וצדיק בתורה וביראת שמיים ויראתו ואימתו גדולה עליו מאוד. ואנו מציירים בדעתינו, ציור ודמיון של משה רבנו רעיא מהימנא ובכח המחשבה הזאת, היצר הרע עוזב ומניח את האדם."
הרב נתן עצה מיוחדת להתחזקות בענין ספציפי ואמר: ודקדקו רבותינו, ״מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלוקיך, אני ה׳״ וכשמצייר דמות צדיק בדעתו, יכוון הפסוק ״והדרת פני זקן״ ויחשוב שהפחד וההידור שמהדר וירא מהצדיק, נכנס בו ״ויראת מאלוקיך״ נכנס בו יראת השם. וכך יקפיד כל חייו, דמות צדיק תלך עמו לכל מקום בנפש.
ואבותינו ורבותינו זצוק״ל דקדקו על הפסוק ״רק חזק ואמץ מאד, לשמר לעשות ככל התורה אשר צוך משה עבדי, אל תסור ממנו ימין ושמאול, למען תשכיל בכל אשר תלך״
ופרשו, שלא תסור דמות דיוקנו של משה מלצייר בפנינו. וביותר מי שזוכה ומזכה את הרבים על ספר דברים, כוחו וזכותו גדולים ומשה רבנו עומד ומסייע ומליץ יושר בעדו.
עלינו לדעת שלא היו כימים האלו מימות עולם ואנו נמצאים בזמן רגיש ומיוחד לטוב או ח״ו לרע. ומי שיהיה חכם ויקח את הדברים לדרך נכונה, מקדש שם שמים ומגדיל את כוחו של הקב״ה בעולם.
ישתדלו להעתיר בעדינו לרפואה וחיים ונזכה כולנו כאיש אחד בלב אחד, להאיר את העולם בתורת משה רבנו ולזכך את נפשנו בשק ולטהר את העולם בתורות ובהנהגות שהם תרופה לדור האחרון.
ויהיו דברי אלו אשר התחננתי לפני השם לזכרון. ועל ידי זה יושפע שפע רב מכל העולמות ונזכה להיות מרכבה לשכינה ולתקן עולם במלכות שדי. והייסורים יהיו מירוק עוונות ונתחזק באמונה תמימה בהקב״ה. וירחיק הקב״ה מאיתנו את כל הנשמות הפגומות והמזיקים ששורשן ממקום טמא.
בהכנעה מרובה ובאהבה רבה ובהשתדלות לקבל היסורים באהבה, יאשיהו יוסף.
כאשר האדם חוטא ועובר על דברי מלכו של עולם, ביותר בענין החטא הידוע וכן במהרהר אחרי רבו או במצער צדיקים וחסידי אמת, צריך מיד לעשות תשובה ולא להמתין ימים.
אלא אם פגם במדת היסוד או ציער את רבו או צדיק מיד בלי להמתין רגע אחד, יעמוד ויעשה תשובה חזקה. משום שאם תעזבני יום, אעזבך יומיים. ברגע שאדם עוזב את הקב״ה יום, הקב״ה עוזב אותו יומיים.
וכדברי הזוהר הקדוש, שמי שעובר על עבירות דרבנן, מנודה. ונידוי של יום בארץ, כנגדו נידוי של חודש בשמים. ונידוי של חודש בארץ, כנגדו נידוי של שנה בשמיים. ומי שבנידוי אין מקבלים את תפילתו ולא את בקשתו. ולכן יזהר האדם לא להתרחק, כי כל רגע שמתרחק ולא שב בתשובה, עוברים הרבה דברים במקום ההוא והריחוק נהיה עצום וגדול.
ויזהר זהירות עצומה לעשות מיד תשובה על כל חטא, על כל פשע, על מידת היסוד, על צער שציער צדיקים וחסידים. וקבלה בידינו מאבותינו הקדושים זצוק״ל, שמי שפוגע בצדיקים, נענש בילדיו.
וכבר ראינו את אשר קרה לקורח ועדתו. ועוד בכל דור איך כל הקמים על עבדי השם, גם אם עובר זמן, עברתם שמורה לנצח. ובעוונות הרבים, קטנים נענשים בעוון אבותם. או שמוצאים שהילדים יוצאים לתרבות רעה ומביאים את הוריהם לצער שהמוות טוב מן החיים.
ולכן לא יתן לימים לעבור וגם אם חושב שהימים שעוברים משכיחים את פשעיו, ובשעה שפגע ומרד ברבו ובמשה עבדו חשב שהצדק איתו. ואדם קרוב אצל עצמו, והיו לו ראיות והוכחות שהוא צודק, אבל כל זה עצת היצר והוא נכשל וקשה לו להודות על האמת.
וכבר מצאנו אצל חנניה, שהיה מנביאי השקר בימי ירמיה הנביא. וירמיה היה צועק ובוכה, שאם לא ישובו בתשובה, מר יהיה גורלם. וחנניה, היה נביא שקר והיה אומר, טוב יהיה ולא יחרב בית המקדש. עמד ירמיה ואמר, אם חנניה נביא אמת, יחיה ויעבור את ראש השנה. ואם נביא שקר, ימות לפני ראש השנה.
ראש השנה התקרב וחנניה חלה ועמד למות. וביקש מבניו, הנה עומד למות ומבקש שלא יגלו אם מת לפני ראש השנה, כך שלא יהיו דברי הנביא אמת. וכך מת לפני ראש השנה, אך הטביע בבניו מידת השקר.
וכך האדם יודע שחוטא, אך קשה לו להודות על האמת ולהודות שחי חיי שקר וחי חיים ריקים וחטא והחטיא. ותשובה שלמה היא לעמוד ולהודות ולצעוק בשער בת רבים, שקילקל את דרכיו וטעה והטעה. ישוב בתשובה שלמה ורק כך ירחם עליו הקב״ה ויסלח לו על עונותיו.
אך הזריזות היא המעלה הגדולה, לא להמתין וכל רגע שממתין, יתן עליו את הדין. וכבר דרשו רבותינו, מדוע גרים מעונים ומבוזים, והגמרא מתרצת, משום שלא הזדרזו להתגייר.
וקשה, מדוע על זה יהיו מעונים ומבוזים, אלא זמן גדול לפני שהתגיירו, נכנסו בהם הירהורי תשובה להתגייר, אך התביישו מה יאמרו העולם איך התגייר, איך חזר בתשובה. על הזמן הזה מהרהר תשובה, עד התשובה או עד הגרות. על זה נענשים ועל זה מדוכאים ומעונים.
ולכן, מיד כשמבין האדם שחטא ופשע וקילקל בחטא הידוע או בפגיעה ברבו או בקודשי ישראל, לא ימתין רגע, מיד יעשה תשובה ואולי ירחם עליו הקב״ה. ועל ידי תשובה ברבים, יכפר לו על הקילקול שקילקל וקירר את הרבים.
וכך מצאנו על גיחזי, שנענש הוא ובניו עד סוף כל הדורות. כי פגע במשיח השם וקירר מדרך השם תמימי דרך. והרבה מילים שאדם זורע משום אינטרס שלו, פגעו בקודשי ישראל ושורש הקילקול של לפגוע בקודשי ישראל, זה אדם שפגום בברית. כי ברית הלשון וברית המעור וברית הקודש אחד. והחוט המשולש הזה הוא אחד וכאשר אחד פגום, הכל נדבק ונפגם.
ולכן בטרם ימים חולפים, ״קום קרא בתחנונים: שפך שיחה, דרוש סליחה, מאדון האדונים״.
ואלו הימים, הם ימים לשוב בתשובה על מדת היסוד וכבוד תלמידי חכמים, שאין מרפא למכתם של מי שפוגע בחכמי ישראל.
באימה ובחרדה,
יאשיהו יוסף.
אין על מרוקאיםםםםםםםםםםםםםםםםםםם
רק שידעו לשמור על המנהג של יהודי מרוקו על נוסח התפילה (ליוורנו) על הלחנים בתפילה המרוקאים ובפרט בסליחות …. לא לפזול לירושלמי בקיצור לשמור באדיקות על מסורת אבותינו היו ברוכים!