היעד של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ':
עד שנת 2025 שישים אחוז מצי האוטובוסים העירוניים יונעו בחשמל
משרד התחבורה מקדם בהשקעה גדולה ובקצב מהיר את הכנסת האוטובוסים החשמליים במטרה להפחית את זיהום האוויר והרעש לנוסעים. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' קבע יעד לפיו בשנת 2025 60% מהתחבורה העירונית תעבוד על חשמל.
בחברת מרכבים הורכב כבר האוטובוס הישראלי החשמלי הראשון על בסיס אב טיפוס סיני, ובמקביל גם בחברת הארגז פועלים לבנית אוטובוס חשמלי.
על פי התכנית החברות יקימו אוטובוסים חשמליים בהתבסס על טכנולוגיה סינית, וירכיבו את האוטובוסים בישראל על בסיס שלדות סיניות. המעבר לאוטובוסים חשמליים גם יפחית את זיהום האוויר, גם יוזיל את עלות הנסיעה וגם יחזק את התעשיות הישראליות ויתרום לצמיחה של המשק.
כחלק מההיערכות לעמידה ביעד שקבע השר במשרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית כבר מקימים תשתיות טעינה בעשרות חניונים ברחבי הארץ שאיפשרו שילוב של אלפי אוטובוסים חשמלים בערים בשנים הקרובות.
כיום כבר פעילים אוטובוסים חשמליים בחיפה, בתל אביב ובשרון, ובחודשים הקרובים צפויים להשתלב האוטובוסים החשמליים גם במערך התחבורה הציבורית בירושלים.
במסוף התחבורה החדש שהוקם בהר חוצבים הסתיימה בימים אלו הקמת מסוף הכולל כ-50 עמדות הטענה ובתוך כשנה וחצי תוקם תשתית נוספת לעוד כ-200 אוטובוסים.
האוטובוסים החשמליים דורשים תשתית הטענה כאשר זמן ההטענה של האוטובוס הינו כחמש שעות. טווח הנסיעה כ-200 קילומטר ומשום כך הוא מתאים בשלב זה רק לנסיעות עירוניות.
צריכת האנרגיה של האוטובוסים החשמליים זולה משמעותית מאוטובוס המונע בדיזל, והפער יכול להגיע לכדי 50 אחוזים.
משרד התחבורה פועל בשותפות משרדים נוספים ובהם משרד ראש הממשלה, משרד התשתיות, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה לקידום פרוייקט הטמעת האוטובוסים החשמליים.
כיום פועלים בישראל 70 אוטובוסים.
המשמעות של היעד שקבע השר היא כבשנת 2025 יפעלו בארץ למעלה מ 2500 אוטובוסים חשמליים.
שר התחבורה סמוטריץ': משרד התחבורה צועד בצעדי ענק אל עתיד של תחבורה ציבורית ירוקה יותר, זולה יותר ויעילה יותר.