שלום וברכה מורי ורבותי!
תמיד שמענו מאבינו רוענו, הרב חיים רבי שליט"א, עד כמה כל יהודי הוא ספר תורה.
ובדיוק כפי שלא ניגשים לספר תורה ללא הכנה, ובדיוק כפי שנוהגים בספר תורה בכל הכבוד הראוי, במקסימום האפשרי, כך יש להתנהג עם כל יהודי.
לא נוגעים ב'סתם ביהודי',
לא דוחפים 'סתם יהודי',
ואפילו לא ניגשים ליהודי ומסיטים לו את התפילין מימין לשמאל ללא רשות,
מבקשים רשות בצורה יפה, מסבירים את המטרה,
ואם הוא זקוק לעזרה, ומוכן לקבל אותה, מעניקים לו את אותה עזרה.
והנה לאחרונה הופתעתי.
אני רואה שיש לדבר שורשים קדמונים.
הרבי מקוצק היה אומר (הו"ד בדף על הדף מו"ק כ"ה ע"א) שאין כזה מושג 'סתם יהודי', אלא 'סתם יהודי' פירושו סת"ם בראשי תיבות, כמו 'מוצרי סת"ם', הלא הם ספר תורה, תפילין ומזוזות.
ובזה היה מסביר הרבי, שכאשר יהודי מדבר על חבירו ואומר: "סתם יהודי", כוונתו העמוקה היא: "הוא שווה לספר תורה, תפילין ומזוזות".
"וְגִילוּ בִּרְעָדָה" (תהלים ב, יא).
גם כאשר אתה "משחק" עם חבר שלך, גם כאשר אתה שמח איתו, תזכור תמיד: "ברעדה", מדובר כאן בבן של מלך, מדובר כאן באח אהוב ואוהב, מדובר כאן במישהו שחייבים לנהוג בו כבוד.
ובימים אלו, בהם אנחנו אבלים על עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, שאבדו מאיתנו יחד עם כל השולשלת שהיתה אמורה לצאת מהם עד לדורנו זה, ואיבדנו אותם מעם ישראל.
עם ישראל כיום נראה אחרת מהאפשרות בה היה יכול להיות עם אותם עשרים וארבעה אלף גדולי ישראל, מהדור ההוא, תלמידיהם ותלמידי תלמידיהם, עד לדורותנו אלו.
זה הוא הזמן לזכור,
כל יהודי הוא ספר תורה!
וגם אם הוא מחייך, וגם אם הוא רק קצת נבוך, הסכנה בפגיעה בכבודו עלולה להיות איומה ונוראה ולהמיט שואה לדורות.
נזכה לחזק זה את זה,
נזכה לאהוב ולחבק זה את זה,
ונזכה יחד לראות בתשועתו ותקומתו של עם ישראל, מתוך נחת, שלווה ושמחה,
וכן יהי רצון ונאמר אמן,
ברוכים תהיו!