הרשות להגנת הצרכן הוציאה הודעה על כך שלאחר פעילות מול חברת ווטסאפ העולמית, החברה נדרשה להפסיק לאלתר את התניית השימוש באפליקציה בחתימה על העדכון. הרשות מברכת על החלטת וואטסאפ להימנע מהפסקת השימוש באפליקציה לצרכנים שלא יאשרו את עדכון המדיניות
בהודעה שהוציאו ברשות נכתב: "על פי עמדת חברת וואטסאפ עד הפרסומים אתמול (29.5.21), מדיניות החברה הייתה כי על צרכן לאשר את העדכון עד ליום 15/5/21 ומי שלא יעשה כן לא יוכל בסופו של דבר לעשות שימוש באפליקציה".
"במסגרת הליך בירור משותף שנערך בחודשים האחרונים מול מנכ״ל חברת וואטסאפ העולמית ונציגיה על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן והרשות להגנת הפרטיות באשר למהות העדכון וכן באשר למדיניות החברה, נתבקשו מהחברה הבהרות בנוגע למהות השינוי והשלכותיו על המשתמשים".
עוד כתבו ברשות להגנת הצרכן: "בהמשך למספר התייחסויות שנתקבלו מהחברה בכתב ובעל פה, העבירה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן לחברה מכתב ב- 13.5.21 הכולל דרישה לבטל את השינוי במדיניות הפרטיות בכל הנוגע לצרכן הישראלי, שכן הוא מהווה הפרה של חוק הגנת הצרכן. על פי הידוע לנו, מדינות בודדות פנו ופעלו מול חברת וואטסאפ. אמנם כפי שעלה מהבירור, הפסקת השימוש תהיה הדרגתית, אולם בסופו של דבר לא ניתן יהיה לעשות שימוש בממשק ההודעות של האפליקציה".
מדיניות החברה לפיה צרכן שכבר עושה שימוש באפליקציה, אשר לא יאשר את העדכון – תישלל ממנו האפשרות לעשות שימוש באפליקציה, בנסיבות בהן לחברה ולאפליקציה כוח שוק משמעותי והצרכן נכבל במידה משמעותית לאפליקציה בין היתר, עקב שימוש ארוך טווח בשירות, קבוצות משותפות שחלקן עם אנשים רבים והשימוש הנפוץ באפליקציה. עולה כדי מעשה העלול לפגוע ביכולת הצרכן לקבל החלטה אם לאשר את העדכון באופן הפוגע מהותית בחופש הבחירה שלו.
גישה זו של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן התקבלה ע"י חברת וואטסאפ והחברה הודיעה כי היא לא תחסום את השימוש באפליקציה.
בתוך כך, יצויין כי בהמשך לעמדת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ובהסתמך עליה, מבצעת גם הרשות להגנת הפרטיות בחינה האם ככל שהחברה מתנה את המשך השימוש באפליקציה בהסכמה לשינוי במדיניות הפרטיות, הדבר עולה בקנה אחד עם דרישת חוק הגנת הפרטיות הישראלי לקבלת הסכמה מדעת.
הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן: "אני שמח שחברת וואטסאפ חזרה בה מהודעתה הראשונית, והיא תימנע מחסימת השימוש באפליקציה לצרכן שלא חתם על עדכון המדיניות. פנינו לחברת וואטסאפ ודרשנו כי החברה תימנע ממדיניות זו ביחס לצרכנים במדינת ישראל ותודיע מידית כי המשך השימוש באפליקציה אינה מותנה באישור העדכון והתרענו על כך כי הרשות לא פוסלת את האפשרות להפעלת הסנקציות הקבועות בחוק הגנת הצרכן לגבי הפרה זו. אני שמח שנמצאו בעולם מספר רשויות אשר פעלו באופן דומה"