המועצה לצרכנות הגישה התנגדות להסכם פשרה בתובענה ייצוגית נגד "השטיח המעופף" בעניין פרסום טיסות פיקטיביות והנפקת כרטיסי טיסה שלא אושרו על ידי רשות שדות התעופה
המועצה לצרכנות הגישה התנגדות להסכם פשרה בתובענה ייצוגית נגד "השטיח המעופף" . התובענה עוסקת בפרסום טיסות פיקטיביות שלא אושרו על ידי רשות שדות התעופה באתר ובאפליקציה המופעלת על ידי השטיח המעופף בניגוד לחוק שירותי תעופה וכן תוך הטעיה צרכנית.
מדובר בתובענה ייצוגית שנייה שהוגשה כנגד חברת השטיח המעופף באותו העניין בדיוק. בשנת 2010 נתבעה החברה על פרסום מועדי טיסות פיקטיביים, והסדר הפשרה כלל פיצוי באמצעות מתן הנחה לחברי הקבוצה אשר נפגעו ובנוסף ותרומה למטרות צדקה שונות.
בהליך הנוכחי, הוצע בהסדר הפשרה כי חברי הקבוצה הנפגעת יזכו לקבלת פיצוי בסך של 200 ₪, בכפוף לשליחת הצהרה לחברה, ובנוסף תוענק הנחה לכלל הצרכנים ברכישת חבילות תיור ו/או כרטיסי טיסה בסך של 100 ₪.
המועצה מבקשת כי בית המשפט ידחה את הבקשה לאישור הסכם הפשרה בשל הכשלים החמורים שבו:
- ההטבה לכלל הציבור פורסמה עוד לפני אישור הסכם הפשרה כך שברור כי השטיח המעופף משתמשת בהטבה המוצעת בהסכם לצורכים שיווקיים וכי הפיצוי וכי "ההטבה" משמשת למתן יתרון לחברה על פני המתחרות בשוק התיירות מבלי שניתן לבחון או לפקח האם מוענק לצרכן ערך כשלהו.
במועצה התקבלה תלונת צרכן כנגד אפליקציית "בוא נעוף" שמופעלת על ידי השטיח המעופף ובו פירט כי החברה מפרסמת הטבה בסך של 100 ₪ ברכישת חבילת תיור ו/או טיסה, וזאת בעקבות הסכם פשרה בתובענה. הסכם שלא אושר כאמור ועל כן עולה חשש כי הפשרה משרתת בעיקר את השטיח המעופף שלא המתינה לאישור בית המשפט. - בנוסף, לא ניתן כלל לבדוק האם ההנחה היא אמתית בשל התנודתיות במחירי שירותי התיירות. בועדת הכלכלה של הכנסת הצהירה נציגת התאחדות סוכני הנסיעות גב' חני סובול וכן נציג ישראייר כי המחירים מתעדכנים לעיתים אף מדקה לדקה ואין כל אפשרות לקבוע מחיר ייחוס ממנו ניתן לגזור מבצעים או הנחות.
- לגבי הפיצוי לצרכנים שרכשו כרטיס טיסה לטיסה שלא אושרה, מוצע פיצוי בסך כולל של 1,2 מיליון ו-200 ₪ לכל צרכן, כך שרק 6,000 צרכנים זכאים לפיצוי, זאת מבלי לציין כיצד הוערך גודל הקבוצה והיקף הנזק שנגרם לצרכנים. לא ניתן לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק בתובענה ייצוגית אולם לשם השוואה, חוק שירותי תעופה קובע כי במקרה של הנפקת כרטיס טיסה ללא אישור הרשות הנוסע רשאי לתבוע עד 10,390 ₪, פיצוי לדג' ללא הוכחת נזק.
- חמור מכך, על אף הגשת תובענה ייצוגית באותו נושא בשנת 2010 ואישור הסכם פשרה ראשון בשנת 2012, השטיח המעופף חזר על אותה התנהלות בדיוק כעולה מתלונות צרכנים שהתקבלו במועצה בין 2013-2018 על כן, כפי שההסכם הקודם שאושר, לא הרתיע את החברה מלחזור על ההפרות כאמור, הרי שגם הסכם זה אין בו בכדי להרתיע את החברה והחברה עצמה אף משתמשת בהליך הייצוגי לצורך קידום מכירות ויצירת יתרון מול מתחריה.
עופר מרום מנכ"ל המועצה: "המועצה לצרכנות מתנגדת ל"פשרות קופונים" בשל החשש להעדר פיצוי אמיתי לקבוצה. במקרה זה התברר כי השטיח המעופף פרסם את המבצע עוד לפני אישור בית המשפט כך שהחשש התממש והפיצוי משמש ככלי שיווקי ומספק לשטיח המעופף יתרון בלתי הוגן אל מול המתחרים בשוק. הדבר נכון במיוחד בתחום התיירות בו המחירים משתנים באופן תדיר ואין אפשרות לפקח על יישום ההסדר וכן לאור החשש כי השטיח המעופף תמשיך לפעול כפי שהיא פועלת לכאורה מזה שנים רבות ותפרסם עוד טיסות שלא אושרו על ידי רשות שדות התעופה, מבלי לגלות זאת לצרכן כנדרש על פי הנחית הרשות לסחר הוגן, או תנפיק כרטיסי טיסה שלא אושרו על ידי רשות שדות התעופה בניגוד להוראות החוק"