התאריך:11/09/2001 השעה: 08:46.
מרכז הסחר העולמי במנהטן, ניו יורק, מתחיל את שגרת היום, עשרות אלפי עובדים מגיעים לעבודה מתיישבים במשרדים לקראת עוד יום עבודה משמים אולם באחת הכל משתבש, וארה"ב משתנה לבלי הכר, מטוס נוסעים פגע במגדל הצפוני של בנייני התאומים אז עוד חשבו כי מדובר תאונה. 17 דקות לאחר מכן, בשעה 9:03 בבוקר, התרסק המטוס השני אל תוך המגדל הדרומי. בהמשך פגע מטוס שלישי בבניין הפנטגון בוושינגטון וברחבי העולם נופל האסימון, ארה"ב נמצאת תחת מתקפת הטרור הגדולה ביותר שידעה האנושות
מבזק החדשות כפי ששודר בחדשות ערוץ 2
בכדי להבין איך יצאה אל הפועל המתקפה שביצע ארגון קיקיוני ולא מוכר (עד אז) בשם אל-קאעידה נחזור חמש שנים לאחור, אל שנת 1996 שייח' חאלד מוחמד הגה תכנית גרנדיוזית לתקוף את ארה"ב והציג אותו לבן לאדן. בתקופה זו חזרו בן לאדן וארגון אל קאעידה ממקום מושבם בסודאן לאפגניסטן והתמקדו בגיוס וביסוס הכוחות, בן לאדן לא היה מוכן לשמוע על מתקפה שכזו.
שנתיים לאחר מכן פרסם בן לאדן את ה"פתווה" (פסק הלכה מוסלמי) והחל להתמקד יותר בתקיפת ארצות הברית, בסביבות סוף 1998 – תחילת 1999 בן לאדן אישר למוחמד לקדם את תוכניתו. שורה של פגישות נערכו בתחילת 1999, שכללו את מוחמד, בן לאדן וסגנו של בן לאדן מוחמד עטאף.
בפגישות הללו דחה בן לאדן את הצעותיו של מוחמד למטרות, כמו בנייני בנקים בלוס אנג'לס, מכיון ש"לא היה מספיק זמן להתכונן לפעולה כזו". בן לאדן היה המנהל והתומך הכספי של תהליך תכנון הפיגועים, וגם השתתף בבחירת הצוות. בתחילה נבחרו לפעולה נאוואף אל-חזמי וחליד אל-מידהר, שניהם ג'יהאדיסטים מנוסים שלחמו בבוסניה. חזמי ומידהר הגיעו לארצות הברית בינואר 2000 ולמדו טיסה בקורס טיס אזרחי בקליפורניה (בן לאדן הניח שגם תחת איומי נשק, אף טייס חטוף לא יבצע את הפעולות שהם ידרשו ממנו). הבעיה הייתה שרמת האנגלית של שניהם הייתה נמוכה, וגם בשיעורי הטיסה לא הצטיינו, ולכן בן לאדן החליט להשתמש בהם רק במקרה חירום.
בסוף 1999, הגיעה לאפגניסטן קבוצה מהמבורג, גרמניה – וביניהם נכללו מוחמד עטא, מארוואן אל-שהני, זיאד ג'אראח, וראמזי בין אל-שיב. אלו נבחרו הודות להיותם משכילים, דוברי אנגלית, ומאחר שבעברם חיו במדינות מערביות. קבוצה זו נקראה "תא המבורג".
בהמשך, הצטרפו לתוכנית מגויסים נוספים כגון חאני חנג'ור, שהיה בעל רישיון טיסה אזרחי. חנג'ור הגיע לסן דייגו, קליפורניה בדצמבר 2000, והצטרף לחזמי (שעליו ויתר בסופו של דבר בן לאדן). שניהם נסעו יחד לאריזונה, שם חנג'ור עבר קורס רענון טיסה. שאר חברי החוליה הגיעו לארצות הברית במהלך שנת 2000. חברי "תא המבורג" שהגיעו לארצות הברית עברו גם הם קורס טיס, הפעם בדרום פלורידה. גרעין זה, שאליו הצטרפו מחבלים נוספים, רובם ממוצא סעודי ומצרי, היה אחראי למימוש התוכנית.
ביולי 2001 (חודשיים קודם) עטא נפגש עם בין אל-שיב בספרד, שם הם סיכמו פרטים אחרונים של הפיגוע ובחרו את המטרות הסופיות. בין אל-שיב מסר לעטא כי בן לאדן מעוניין שהפיגועים יבצועו במהירות האפשרית. סוכנויות המודיעין האמריקאיות, ידעו כבר בקיץ שאל-קאעידה מתכננת פעולה גדולה שקשורה במטוסים אי שם בעולם, ואף עלו על שמותיהם של החוטפים, אך לא הצליחו לעצור את התוכנית
וכך, בבוקר ה-11 בספטמבר נחטפו ארבעה מטוסים בהיותם באוויר הראשונה: טיסה 11 של אמריקן איירליינס: עזבה את נמל התעופה לוגאן בבוסטון בשעה 7:59 בדרכה ללוס אנג'לס, כשבמטוס נמצאים 76 נוסעים, 11 אנשי צוות, וחמישה חוטפים. החוטפים ריסקו את המטוס אל תוך המגדל הצפוני במרכז הסחר העולמי בשעה 8:46.
השנייה: טיסה 175 של יונייטד איירליינס: עזבה גם היא את נמל התעופה לוגאן, בשעה 8:14 והייתה בדרכה ללוס אנג'לס. גם לטיסה זו עלו חמישה חוטפים, עם 51 נוסעים ותשעה אנשי צוות. מטוס זה התרסק אל תוך המגדל הדרומי במרכז הסחר 17 דקות לאחר הפגיעה במגדל הצפוני, בשעה 9:02 בבוקר.
השלישית: טיסה 77 של אמריקן איירליינס: המריאה מנמל התעופה וושינגטון-דאלאס שבצפון וירג'יניה בשעה 8:20, במטרה לנחות בלוס אנג'לס. גם למטוס זה עלו חמישה חוטפים, עם שישה אנשי צוות ו-53 נוסעים. החוטפים ריסקו מטוס זה אל תוך הפנטגון בשעה 9:37.
הרביעית: טיסה 93 של יונייטד איירליינס: המריאה מנמל התעופה ניוארק בשעה 8:42 בדרכה לסן פרנסיסקו, כשעליה 33 נוסעים, שבעה אנשי צוות וארבעה חוטפים. כתוצאה ממאבק בין נוסעי המטוס לבין חוטפיו, התרסק מטוס זה בשדה ליד העיירה שנקסוויל שבפנסילבניה בשעה 10:03. מטוס זה יועד להתרסק אל תוך בניין הקפיטול.
שלושה בניינים בקומפלקס מרכז הסחר התמוטטו לאחר ההתרסקות עקב מה שהתברר לאחמ"כ ככשלים מבניים. שני מגדלי התאומים, שאלפי טונות של דלק בוער התיכו את יסודות המתכת שלהם, קרסו בזה אחר זה. המגדל הדרומי נפל בשעה 9:59 לאחר שבערה בו שריפה במשך 56 דקות (טיסה 175 פגעה בו בשעה 9:03). המגדל הצפוני, אף על פי שהיה הראשון להיפגע בשעה 8:46, קרס בשעה 10:28 לאחר בעירה במשך 102 דקות.
ועדות שחקרו את הסיבה לקריסת הבניינים קבעו כי בעת פגיעת המטוסים בבניינים אירעו מספר תהליכים קריטיים: פגיעת המטוסים הסירה את הבידוד התרמי מעל קורות פלדה רבות, שברה עמודי תמיכה, גרמה לחלוקת עומס שונה מהמתוכנן בין עמודי התמיכה הנותרים, והביאה לתבערה גדולה לאחר שדלק רב מאד נשפך מהמטוסים והתלקח. מערכות כיבוי האש בבניין לא היו מסוגלות להתמודד עם שריפה גדולה כל כך, והמתזים בחלק מהקומות שבהן בערה האש לא פעלו, משום שהתנגשות המטוסים שברה את הצינורות שהוליכו מי כיבוי לקומות הגבוהות.
קורות הפלדה שאיבדו את הבידוד התרמי נחשפו לדלק הבוער והתחממו לטמפרטורות גבוהות מאוד, לפי ההערכות כ-700 מעלות צלזיוס או יותר. כאשר פלדה מתחממת כל כך, היא מאבדת כ-85% מהחוזק שלה. הפלדה אמנם לא הותכה כתוצאה מהחום הרב, אך נחלשה מדי ולא יכלה לעמוד במשקל הבניין. כתוצאה מכך, חלק הבניין שמעל מקום הפגיעה החל לקרוס מטה כשהוא מרסק בדרכו את כל הקומות שתחתיו – עד לקרקע.
מכיוון שההערכות הראשוניות היו שהמגדלים לא יקרסו לגמרי, זרמו למקום כבאים וכוחות הצלה רבים, שעם קריסת הבניינים נמנו עם הנספים. קריסת המגדלים הותירה אחריה הרס רב באזור נרחב למדי ברחבי העיר ניו יורק ובמיוחד במרכז הסחר העולמי, שנהרס לחלוטין. בניין מרכז הסחר העולמי 3 (בו שכן מלון מריוט) נהרס כתוצאה מהתמוטטותם של מגדלי התאומים.
בניין מרכז הסחר העולמי 7, מבנה בן 47 קומות, נפגע קשה מהריסות המגדלים, וקרס בשעה 17:21 לאחר ששריפות שפרצו בו החלישו את שלמות המבנה.
מבנה הפנטגון נפגע בחלקו, וחלק גדול מאגפו המערבי התמוטט כחצי שעה לאחר הפגיעה.
קריסת המגדל הצפוני
סך ההרוגים שבמתקפות אלו הוא 2,996 אנשים נספו בהתקפות אלו. מספר זה כולל את נוסעי ארבעת המטוסים (227 האזרחים ו-19 הטרוריסטים), שמהם לא שרד איש. בין ההרוגים היו 5 אזרחי ישראל, וכ-270 עד 400 יהודים. על פי הנתונים, לפחות 200 אנשים נפלו או קפצו אל מותם מהמגדלים הבוערים; 411 עובדי שירותי החירום נהרגו כשניסו להציל אנשים לכודים ולהילחם בשריפות שהשתוללו באזור; 340 כבאים, 23 שוטרים ו-37 שוטרי תנועה נספו; 8 מגישי עזרה ראשונה, חובשים ופרמדקים נהרגו אף הם.
במגדל הצפוני נלכדו 1,355 אנשים בנקודת הפגיעה או מעליה, ומצאו את מותם בשאיפת עשן, או שקפצו או נפלו מהמגדל על מנת לברוח מהלהבות והעשן, או שנמחצו בקריסה הסופית של המגדל.
במגדל הדרומי לעומת זאת, נהרגו 630 אנשים, כמעט מחצית מכמות ההרוגים במגדל הצפוני. הסיבה לכך היא שהמגדל הצפוני נפגע 17 דקות לפני המגדל הדרומי. עם הפגיעה במגדל הצפוני, החלו גם אנשי המגדל הדרומי להתפנות, ובכך נצלו חייהם.
רק 1,600 מהקורבנות זוהו בוודאות; הכוחות הרפואיים אספו בסביבות 10,000 חלקי עצם ורקמות לא מזוהים מאתר הפיגוע וחלקי עצמות המשיכו להתגלות שנים רבות לאחר האסון.
הריסת מגדלי התאומים הובילה לפגיעה עמוקה בכלכלת מנהטן, בד בבד עם השפעה משמעותית על השווקים העולמיים. ניקוי אזור מרכז הסחר העולמי מההרס הרב הושלם רק במאי 2002. גם הפנטגון שופץ בתוך כשנה.
החשוד המיידי בפיגוע היה ארגון אל-קאעידה, ובשנת 2004 לקח מנהיג הארגון, אוסמה בן לאדן, אחריות על ביצוע הפיגועים, לאחר שלוש שנים של הכחשה. בין הסיבות לפיגועים מנה בן לאדן את תמיכת ארצות הברית בישראל, נוכחות הצבא האמריקאי בערב הסעודית והסנקציות נגד עיראק.
פיגועי ה-11 בספטמבר גררו את העולם למלחמה עולמית בטרור האיסלאמי. מלחמות ארה"ב באפגניסטן (2001) ובעיראק (2003), הן חלק מההשלכות של מתקפת הטרור הזו. בעקבות הפיגועים השתנה היחס העולמי לטרור, ומדינות רבות חוקקו חוקים חדשים למלחמה בטרור, וכמו כן הרחיבו את סמכויותיהם, היקפם וציודם של כוחות אכיפת החוק. לאחר שנים של מצוד אותר בן לאדן וחוסל במאי 2011.
שלב ההכחשה: השאלות שמערערות את האמריקאים • כתבה שניה בסדרה
קונספירציות הקשר היהודי: האם המוסד הפיל את מגדלי התאומים? • כתבה שלישית בסדרה
השתלשלות האירועים דקה אחר דקה:
6:00: מוחמד עטא המצרי, אחד ממתכנני פיגועי ה-11 בספטמבר, עולה על טיסה מפורטלנד שבמיין אל עבר נמל התעופה לוגאן שבבוסטון בליווי מרואן אל-שאח'י מאיחוד האמירויות.
6:45: עטא ואל-שאח'י נוחתים בשדה התעופה של בוסטון.
6:52: השניים נפרדים לכיוונים שונים. אל-שאח'י מתקשר לעטא כדי לוודא שהמטוסים המיועדים למתקפה מוכנים.
7:35: השניים עולים על טיסה מספר 11 של אמריקן ארליינס.
7:40: שאר חוטפי המטוס, חמישה בסך הכל, עולים על הטיסה. צוות המטוס אינו יודע שאותם "נוסעים תמימים", מתכננים את מתקפת הטרור הגדולה ביותר שפקדה את ארצות-הברית.
8:00: טיסה מספר 11 של אמריקן ארליינס ממריאה מנמל התעופה לוגאן שבבוסטון לכיוון לוס-אנג'לס. על המטוס 92 נוסעים ואנשי צוות.
8:14: כרבע שעה מאוחר יותר ממריאה טיסה 175 של יונייטד ארליינס בדיוק מאותו הנמל בבוסטון, גם היא לכיוון לוס אנג'לס. 65 אנשים נמצאים על הטיסה, מתוכם חמישה חוטפים.
בינתיים טיסה 11 של אמריקן ארליינס המריאה אך היא אינה מגיעה לגובה הדרוש.
"אנחנו טסים נמוך מדי, הרבה יותר מדי"
8:19: בטי הונג, דיילת מודאגת על טיסה 11, מעדכנת את חברת התעופה באמצעות הטלפון האווירי: "תא הטייס אינו מגיב, נוסע במחלקת העסקים ושני דיילים נדקרו ואני חושבת שהם ריססו פה משהו – קשה לנו לנשום. אני לא יודעת, אני חושבת שחוטפים את המטוס".
8:20: מנהל התעופה של בוסטון קובע כי נראה שטיסה 11 של אמריקן ארליינס נחטפה.
במקביל טיסה 77 של אותה חברה ממריאה כמתוכנן, מנמל התעופה דאלאס שבוושינגטון בדרכה ללוס-אנג'לס. 64 נוסעים ואנשי צוות על המטוס, מתוך חמישה חוטפים נוספים. איש לא חושד שגם על טיסה זו עומדים להשתלט טרוריסטים בשליחות אל-קעאידה.
8:21: הקשר של מגדל הפיקוח עם טיסה 11 מתנתק לאחר שמשדר הטיסה כבה.
8:24: מסר מתקבל בפיקוח מטיסה 11, כנראה כתוצאה מבלבול של אחד החוטפים בין הכפתורים בתא הטייס: "יש לנו כמה מטוסים. שמרו על שקט ותהיו בסדר. אנו חוזרים לנמל התעופה". בהמשך נשמע מסר נוסף בו החוטף עטא מדבר: "אם תנסו לזוז תסכנו את עצמכם ואת המטוס. פשוט תהיו בשקט".
8:25: מרכז מנהל התעופה בבוסטון מתריע בפני הטיסות האחרות על חטיפת טיסה 11 של אמריקן ארליינס.
8:26: טיסה 11 פונה דרומה לכיוון העיר ניו-יורק בניווטם של החוטפים.
8:34: מסר שלישי נשמע מטיסה 11 המזהיר את נוסעי הטיסה לא לנסות לזוז ממקומם.
8:34: פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה מתעדכן בחטיפת מטוס בוינג 767 של טיסה 11, אמריקן ארליינס.
8:37: טיסה 175 מדווחת כי חלפה על פני הטיסה החטופה במרחק של כ-16 קילומטרים.
8:41: מנהל התעופה של ניו-יורק יוצר קשר עם צוות טיסה 175 לקבלת פרטים. הצוות מדווח כי שמע את חוטפי טיסה 11 קוראים לנוסעים לא לזוז ממקומם.
8:42: טיסה 93 של יונייטד ארליינס ממריאה מנמל התעופה ניוארק בניו-ג'רזי לכיוון סן-פרנסיסקו, לאחר עיכוב ממריאה הטיסה באיחור של יותר מארבעים דקות. על המטוס 44 אנשים, ארבעה מתוכם חוטפי המטוס.
8:44: בינתיים, על טיסה 11 מחייגת אמי סוויני, דיילת בטיסה, מתקשרת למשרדי החברה בדאלאס, קולה היסטרי: "אנחנו טסים נמוך מדי, הרבה יותר מדי", היא קוראת בפחד, השיחה מסתיימת ברעש סטטי חזק.
"יש להם פצצה"
8:45: טיסה 175, שלא מכבר חלפה על פני טיסה 11, נתפשת בידי חמשת המחבלים שנמצאים על המטוס.
8:46: כדקה לאחר מכן, מתנגשת טיסה 11 בעוצמה בחלקו הצפוני של מגדל התאומים הצפוני של מרכז הסחר העולמי במנהטן. הפגיעה מותירה חור בין הקומה ה-93 והקומה ה-99. דלק המטוס גורם להצתה של צידו של הבניין. השוהים בבניין בקומות הנמוכות יותר מנסים להמלט על נפשם באמצעות מדרגות הבניין.
8:48: העשן הסמיך אינו מאפשר חילוץ אווירי ומעל 100 איש קופצים מחלונות המשרדים, כך הם מוצאים את מותם. ערוץ הטלוויזיה הראשון לדווח על ההתרחשות הוא ערוץ "פוקס 5" המקומי לאחר שאחד מכתבי הערוץ פקד במקרה את הרחוב הסמוך באותו הבוקר.
8:50: פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה מתעדכן בהתרחשויות הסוערות.
8:51: מגדל הפיקוח אינו מצליח לתקשר עם טיסה 175 של יונייטד ארליינס. החוטפים השתלטו על הטיסה.
8:52: פיטר הנסון, נוסע בטיסה, מתקשר לאביו כדי לדווח על חטיפת המטוס: "נדמה לי שהם השתלטו על תא הטייס ודקרו איש צוות, יכול להיות שגם הרגו אדם נוסף בקדמת המטוס". גם אחת הדיילות מתקשרת לדווח כי שני הטייסים נהרגו, דייל נדקר ומספרת כי נראה שהחוטפים הם מטיסים כעת את המטוס.
8:54: טיסה 77 של אמריקן ארליינס מוושינגטון סוטה מנתיב הטיסה לכיוון דרום. גם בטיסה זו משתלטים חמשת שליחי אל-קעידה על תא הטייס.
8:55: בעקבות אובדן התקשורת והשיחות המדאיגות שמתקבלות מטיסה 175 מודיע מגדל הפיקוח למנהל התעופה של ניו-יורק כי נראה שמטוס נוסף נחטף.
8:55: נשמעת כריזה במערכת הבניין הדרומי של מרכז הסחר, זה שעוד עומד ניצב, הקובעת כי הבניין בטוח וקוראת לעובדים לשוב למשרדיהם. יש הנשמעים להוראה שנתקבלה, אחרים עוזבים את הבניין.
8:55: בשלב זה, הבנת הסיטואציה עוד מעורפלת. הנשיא בוש מגיע לבית-הספר היסודי "אמה איי בוקר" בסרסוטה, פלורידה כחלק מתוכנית לקידום החינוך, הוא עוד לא מודע להשתלטות הטרור האלימה שמתרחשת ברגעים אלה בשמי ארצות-הברית. בדרכו לבית-הספר קיבל בוש הודעה מהיועצת לביטחון לאומי באותה תקופה, קונדוליסה רייס. הנשיא עודכן על התנגשות המטוס הראשון במרכז הסחר אך הסיק מהדיווח שהתקבל כי מדובר בתאונה שנגרמה כתוצאה מטעות אנוש של טייס.
8:56: משדר הטיסה 77 כבה. הטיסה סוטה, בניגוד למתוכנן, לכיוון מזרח, אל עבר וושינגטון. מגדל הפיקוח מאבד את הקשר עם הטיסה השלישית באותו היום.
8:58: טיסה 175 פונה לכיוון ניו-יורק, בדרך למגדל התאומים הדרומי.
9:00: אביו של פיטר הנסון מקבל שיחה נוספת מבנו הנמצא על המטוס. "דיילת נדקרה", הוא מספר לאביו, הפעם תוך חשש כבד ביותר לחייו, "נראה שיש להם סכינים ותרסיסים. הם אומרים שיש להם פצצה. הנוסעים מקיאים… אני חושב שהחוטפים מתכוונים לנסוע לשיקאגו או למקום אחר ולהתנגש בבניין כלשהו".
9:01: מנהל מטעם מנהל התעופה של ניו-יורק מבין שמשהו אחר מתרחש, מתקפה שארצות-הברית עוד לא הכירה. הוא מעדכן את מגדל הפיקוח בוריג'יניה: "יש לנו כמה מקרים כאן. המצב מתדרדר בצורה חמורה. אנחנו צריכים לערב את הצבא בזה… אנו מעורבים במשהו אחר, ישנם מטוסים נוספים שאולי נמצאים באותו המצב". בנוסף, יוצר מנהל התעופה של ניו-יורק קשר עם מגדל הפיקוח בניו-יורק ומבקש עזרה באיתור את טיסה 175 החטופה.
9:02: סופסוף, ניתנת הוראה על-ידי שירותי הכבאות של ניו-יורק לפנות את מגדלי התאומים, אך ההוראה ניתנת מעט מאוחר מדי.
9:03: טיסה 175 של יונייטד ארליינס מתנגשת בצידו הדרומי של בניין התאומים השני במהירות של 950 ק"מ לשעה ותוך פיצוץ אדיר.
מנהל התעופה מעדכן את פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה לגבי חטיפת טיסה 175. הפעם, ההתנגשות מסוקרת ומצולמת על-ידי עשרות רשתות טלוויזיה שהספיקו לשלוח ניידות שידור למקום.
9:03: מנהל התעופה של בוסטון מורה על עצירת כל ההמראות מתחום סמכותה.
9:05: הנשיא בוש מקבל את הבשורה על מתקפת הטרור בעת שהוא מקריא ספר לילדים בבית-הספר בסרסוטה. ראש מטה הבית הלבן, אנדרו קארד, לוחש באזנו: "מטוס נוסף התנגש במגדל התאומים השני. ארצות-הברית נמצאת תחת מתקפה".
9:14: הנשיא חוזר אל הבית הלבן, אל עבר חדר מצב שהוקם בבניין, המנוהל על-ידי השירותים החשאיים של ארצות הברית. שם מתעדכן בוש בפרטי המתקפה ומתכונן לקראת נאום בפני האומה ובפני העולם כולו.
9:17: מנהל התעופה הפדרלי סוגר את נמלי התעופה ברחבי העיר ניו-יורק.
9:21: רשות הנמלים של ניו-יורק מורה על סגירתם של גשרים ומנהרות.
9:23: טיסה 93 מניו-ג'רזי מקבלת הודעת הזהרה מחברת יונייטד ארליינס "היזהרו מחדירה לתא הטייס. שני מטוסים פגעו במרכז הסחר העולמי".
9:25: מטוסי F-15 של חיל האוויר האמריקאי מסיירים בשמי מנהטן.
9:25: הנשיא מכנס ועידת וידאו מחדר המצב בבית הלבן. בוועידה לוקחים חלק ראשי ה-FBI, ה-CIA, מחלקת המדינה, מחלקת המשפטים ומחלקת ההגנה.
9:30: הנשיא בוש נואם בפני רשתות הטלוויזיה: "חווינו טרגדיה לאומית"
הוא אומר כחלק מנאום היסטורי, שני מטוסים התנגשו במרכז הסחר העולמי במה שנראה כמתקפת טרור על מדינתנו".
9:32: טיסה 77 מאותר כאשר היא מתקרבת לכיוון הבית הלבן. סוכני השירות החשאי של ארצות-הברית נכנסים ללשכתו של סגן הנשיא, דיק צ'ייני. הם מורים לו להתפנות מיידית אל בונקר תת קרקעי.
9:40: מנהל התעופה מורה לעצור את כל הטיסות בשמי ארצות-הברית בעת כש-4,546 מטוסים באוויר. הוראה שכזו ניתנת לראשונה בהיסטורית המדינה.
9:43: טיסה 77 של אמריקן ארליינס מתנגשת בבניין הפנטגון. חלקו של צד הבניין מתמוטט ועולה באש. כלל הנוסעים במטוס מוצאים את מותם בהתנגשות, ואיתם 120 אנשים נוספים ששהו במשרד ההגנה האמריקאי באותה שעה.
9:45: הבית הלבן ובניין הקפיטול מפונים.
9:58: מוקד החירום של פנסילבניה מקבל שיחת חירום מהנוסעים בטיסה 93 מניו-ג'רזי של יונייטד ארליינס. הנוסעים מדווחים על חטיפת המטוס הרביעי באותו היום.
10:05: המגדל הדרומי של מרכז הסחר מתרסק. המגדל הצפוני עדיין עומד בוער.
10:10: טיסה 93 מתרסקת לתוך שדה פתוח במחוז סומרסט, פנסילבניה.
10:20: המגדל הצפוני של מרכז הסחר מתמוטט גם הוא.
10:24: כל הטיסות המיועדות לנחות בתחום ארצות-הברית מוסטות לקנדה לפי הוראת מנהל התעופה הפדרלי.
10:28: המגדל הצפוני של מרכז הסחר מתרסק גם הוא. אנשים ברחובות רצים בניסיון להמלט מענן העשן הענק וממפולת חלקי הבניין.
10:48: מתקבל אישור פורמלי שהמטוס בפנסילבניה התרסק.
11:02: רודולף (רודי) ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק, מורה לפנות את כל החלק הדרומי בעיר ומורה לאזרחי העיר להישאר בביתם.
11:18: חברת התעופה אמריקן ארליינס מדווחת על טיסה 11 וטיסה 77 הנעדרות.
11:26: יונייטד ארליינס מאשרת כי המטוס שהתרסק בפנסילבניה היה טיסה 93 ומביעה דאגה לגבי טיסה 175, זאת שהתנגשה באותה עת במגדל הדרומי.
11:59: חברת התעופה מאשר כי טיסה 175 היא שהתרסקה במרכז הסחר העולמי עם 65 נוסעים על המטוס. נציגים מטעמה מתקשרים למשפחות הנוסעים.
12:04: נמל התעופה של לוס אנג'לס, נמל היעד של טיסות שלוש מתוך ארבעת הטיסות החטופות נסגר.
12:15: נמל התעופה של סן-פרנסיסקו, יעדה של טיסה 93, נסגר גם הוא.
13:04: הנשיא בוש מכריז בבסיס חיל האוויר בלוזיאנה, ארסידייל כי תגובתה של ארצות-הברית לא תאחר לבוא: "אל תטעו", אמר, "ארצות-הברית תמצא ותעניש את האחראים למעשים פחדניים אלה".
13:27: ראש עיריית וושינגטון, אנתוני וויליאמס, מכריז על מצב חירום בעיר.
13:48: בוש עוזב את לואיזיאנה ויוצא לעבר בסיס חיל האוויר אופט בנברסקה. בשלב הראשון יעדו אינו נחשף לתקשורת.
13:30: מנהל התעופה האמריקאי מכריז על השהיית כל תנועה אווירית של טיסות מסחריות בארצות-הברית עד לצהרי היום למחרת.
15:55: רודי ג'וליאני, שהתבלט במיוחד בזמן המתקפה, מודיע על 200 דיווחים של פציעות קשות ו-2,100 פגיעות בסך הכל בניו-יורק.
16:10: "בניין 7", בניין בן 47 קומות במרכז הסחר העולמי, הצמוד למגדלי התאומים שנפגע מקריסתם, עולה באש. בבניין נמצא מרכז החירום של העיר ניו-יורק.
16:20: הנשיא בוש עולה על המטוס הנשיאותי "אייר פורס 1" בדרכו לוושינגטון.
17:20: "בניין 7" מתרסק לאחר שכל הנוכחים בו פונו.
18:40: שר ההגנה, דונלד רמפספלד, מכנס מסיבת עיתונאים בפנטגון, ומודיע שבניין מטה משרד ההגנה האמריקאי יפתח ביום למחר.
19:45: משטרת ניו-יורק מדווחת על 78 שוטרים נעדרים.
20:30: הנשיא בוש פונה לאזרחי ארצות הברית באמצעות ערוצי החדשות, באחד מנאומיו הראשונים שהחלו את מלחמת "הטובים ברעים" שהנהיג: "חייהם של אלפים נלקחו בפתאומיות על ידי כוחות הרשע…", קרא, "מעשים אלה יכולים לנפץ פלדה, אך אינם יכולים לנפץ את פלדת הנחישות האמריקאית". בפנייה רמז בוש על מתקפת נגד עתידית באומרו כי ארצות הברית לא תבחין בין טרוריסטים ובין חוסיהם.
23:30: בסוף היום המתיש חוזר בוש לחיק משפחתו בבית הלבן. הוא פותח את יומנו וכותב: "פרל הארבור של המאה ה-21 התרחש היום. אנחנו חושבים שהאחראי הוא אוסמה בן-לאדן".
(השתלשלות האירועים הובאו בחדשות ערוץ 2 בשנת 2011)
ד' ירחם!
זה נראה מתוך סרט
עצוב מאד??😢😢😪
כתבה מטורפתתת תקפיצו אותה שוב לקראת 11/09