למרות שבשיחתנו הקודמת שוחחנו על כך שאין מישהו שאתה אמור לקנא בו, או לבקש להחליף את חייך בחייו, כי הצרות של כולם הרבה יותר קשות מהצרות שלך, כי הן לא באמת מתאימות לך.
כל אחד קיבל מהקדוש ברוך הוא את הבעיות המתאימות לו בהתאמה אישית מלאה, שרק דרכן יוכל להגיע לטוב הצפון לצדיקים בדרך האישית שלו.
למרות זאת, ושימו לב טוב!
"קנאת סופרים תרבה חכמה" (ב"ב כ"א ע"א), בכל דבר טוב אתה יכול לקנא בכל מי שנמצא מימינך ומשמאלך.
ומדוע?
אין משהו טוב שאתה לא יכול להשתפר בו.
כלומר, גם אם באמת התנאים שלך שונים מהתנאים של האחר, וגם אם באמת את המעשים הטובים שלו אתה לא יכול לעשות, כי אין לך את התנאים הסביבתיים, הכלכליים והמשפחתיים שיש לו.
למרות זאת, משהו אתה יכול לשפר גם בתנאים שלך!
כלומר, קח את האדם הגדול הזה עם הגדלות התורנית, עם יראת השמים הגדולה, ועם המידות הנאצלות ותאמר לעצמך: "למרות שלקחת את הכל אני לא מסוגל, את המשהו שאני כן מסוגל, אני רוצה מאוד מאוד לקחת".
תנסה להחליף את חייך בחייו, באותם חלקים טובים שאתה יכול לחבר לחייך האישיים.
אל תחשוב בגדול מדאי, אל תחשוב להיות משה רבינו, כי משה רבינו קיבל כחות שלך אין.
תנסה להיות אותו אחד שבמושגים האישיים שלו מצליח לעשות את המקסימום כפי שמשה רבינו עשה במקסימום של היכולות והכחות שהוא קיבל מהקדוש ברוך הוא.
שם "כן" צריכים להסתכל ימינה, שם "כן" צריכים להסתכל שמאלה, או ליתר דיוק, "וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" (ישעיהו ל, כ) –
תסתכל על הרב שלך, תסתכל על גדולי ישראל, תשמע עליהם סיפורים, תבין איזו השקעה היתה שם, תבין איזו הצלחה היתה כאשר ההשקעה הגיע לידי מימוש. ותעשה הכל כדי שגם ההשקעה שלך וגם ההצלחה שלך, במימדים הבינוניים או אפילו הקטנים שלך, יהיו המקסימום שניתן לעשות בחייך האישיים.
"ריקנין שבישראל מלאים מצוות כרימון" (ברכות נ"ז ע"א),
מה זאת אומרת? אם הוא ריקן איך אתה קורא לו "מלא מצוות כרימון"?
התשובה היא, כאשר אותו ריקן שבישראל עושה כפי יכולתו, הוא בעצם רימון קטן מאוד, אבל הוא מלא מקצה לקצה בגרעינים.
גם אם מדובר בשניים או בשלושה גרעינים.
תעשה את המקסימום שלך, ותזכה להיות מלא מצוות כרימון.
בהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!