חברת אל-על וחברת ארקיע חתמו היום (חמישי) על מזכר הבנות למיזוג ביניהן. המהלך הותנה באישור רשת התחרות והממשלה וכן בהסכמת עובדי החברות. אם יצא אל הפועל, תהפוך ארקיע במסגרת המיזוג לזרוע הלואו-קוסט של אל על.
בשני הצדדים מעריכים שהעסקה תייצר חברה אחת שתהיה חזקה באגפים רבים ותהיה חזקה הן בתחום שיווק חבילות הנפש, הן בשירותי הקרקע והן בצי המטוסים המשמעותי, שכן ארקיע תצטרף עוד שני מטוסים שבבעלותה לחברה הממוזגת.
שאלה משמעותית נוספת שתעלה במסגרת המיזוג היא הטיסות בשבת. אל-על אינה טסה בשבתות ובמועדי ישראל בעקבות דרישת בעליה. ארקיע טסה בשבת ועל הסוגיה הזו יצטרכו הצדדים להגיע לעמק השווה.
אם עסקה זו תתבצע, היא אמורה להתרחש בצורה של "החלפת מניות" – אל על תרכוש את מניות ארקיע בתמורה להקצאת ניירות ערך של אל על לבעלי מניות ארקיע. הסיבה לצורת עסקה זו היא שלאל על ההפסדית אין מזומנים לביצוע רכישה סטנדרטית של מניות ארקיע.
במסגרת השיחות בין הצדדים מסתמן המתווה שלפיו ארקיע תהיה הזרוע המוזלת של אל על, כלומר הלואו קוסט, וכן זרוע התיירות. כלומר, החברה שדרכה חברת התעופה הממוזגת תשווק חבילות נופש ותיירות. זאת משום שאל על נתפסת על ידי שני הצדדים כחברה שפעילות השיווק שלה היא החלשה יותר. לפי גורמים בשתי חברות התעופה, שירותי הקרקע של ארקיע מפותחים יותר והחוזקה היחסית שלה בעולמות התיירות היא פתח לרווחיות גבוהה יותר. כמו כן, מיזוג החברות יגדיל את צי המטוסים, שכן ארקיע מביאה איתה 2 מטוסי איירבאס, שיצטרפו ל־45 מטוסי הבואינג של אל על (27 מתוכם בבעלות), מה שיאפשר לחברה הממוזגת לפעול ביותר קווים וכן להשיג עמדת מיקוח טובה יותר מול יצרניות המטוסים בעסקאות עתידיות.
בנוסף, המיזוג יוכל לחסוך בעלויות משום שהוא יביא לאיחוד מטות. באתר "כלכליסט" פורסם כי במקרה של מיזוג רוב עובדי החברה יישארו והמפוטרים יהיו מקרב עובדי אל על, ולכן כל הסכמה למיזוג תהיה בהסכמת העובדים. עוד דווח ב"כלכליסט" נודע כי ההסתדרות מעורבת מאוד בהסכם המתגבש ולכן סביר להניח שהעובדים וההנהלה יגיעו להסכמה.
ב'כלכליסט' הועלתה גם סוגיית הטיסות בשבת, סוגיה שהתשובה לה אינה חד־משמעית היא נושא העבודה בשבת. אל על והחברה־הבת סאן דור אינן טסות בשבת, וזאת בהתאם לדרישה של משפחת רוזנברג. במקרה שהחברה תתמזג עם ארקיע, שטסה בשבת, והנקשים יהפכו לשותפים בחברה אך לא לבעלי שליטה, משפחת רוזנברג תידרש לעשות חושבים מחדש.