חברת החשמל תחל בימים הקרובים בביצוע פרוייקט לפינוי צנרת תת ימית אשר שימשה בעבר להובלת מזוט לתחנת הכח רדינג.
מדובר בפרוייקט מורכב הדורש פירוק של 3 צינורות (מקשרים) דלק שהונחו בקרקעית הים וסיפקו מזוט לתחנת הכוח. הפרוייקט מבוצע על ידי עובדי תחנת הכוח רדינג וצוללים ממחלקת ים של החברה.
מסוף שנות ה- 50' עד שנת 2006, היו שלושת מקשרי הדלק הימיים (צינורות תת-ימיים) של רדינג פעילים והם הזינו את התחנה במזוט. בשנת 2006, בהתאם להחלטת ממשלה להפסקת יחידות היצור באתר רדינג במזוט, היחידות הוסבו לעבודה בגז טבעי.
בשנת 2012 עקב שיבושים באספקת הגז הטבעי ממצרים , נערכה חברת החשמל להפעלת יחידות הייצור ברדינג באמצעות מזוט. בהתאם לכך בוצעה בדיקת כשירות באמצעות לחיצה הידרוסטטית לקו הדלק לאחר שנשטף במי ים לכיוון מיכל בחוף.
מאז השטיפה והלחיצה ההידרוסטטית לא הוזרם דלק כלשהו בקו. במהלך אוקטובר 2018 בוצעה שטיפה נוספת לקו הדלק ולצינור החימום הפנימי. באין צורך במקשרים, הוחלט להוציא אותם מקרקעית הים, כל זאת באישור ובפיקוח המשרד להגנת הסביבה.
טרם חיתוך כל מקטע, נבדקת תכולתו ,שאיבת החלק העליון שבו עלול להימצא דלק, אם יימצא, אל דוברה לצורך בדיקה ויזואלית לנוכחות שמן/דלק.
כיום, עקב תהליכי בלייה בהשפעת זרמי הים ושחיקה מתמדת ע"י גרגירי החול, הצינור בסמוך לחוף נשחק ומחורר כמעט לחלוטין, ומי הים חדרו לתוכו מבחוץ ושטפו אותו שטיפה מתמשכת.
תהליך הפירוק מורכב והוא מבוצע ע"י חיתוך הקו למקטעים והוצאת המקטעים מן המים אל דוברה, החל בקצה המערבי מזרחה.
הקטע שנחתך מועלה על גבי דוברה ויועבר אל היבשה להמשך טיפול ופינוי. על פי הצורך, מים המכילים שמן/דלק ישאבו למיכל על גבי הדוברה ויפונו לאתר לטיפול יבשתי מורשה.
עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל הסביר: "מדובר בשלב משמעותי בהיסטוריה של משק ייצור החשמל בישראל. מעבר בעשור מסל דלקים מזהמים לדלקים נקיים יותר ובראשם גז טבעי כחול לבן במקום סולר ומזוט. ניקוי הים במבצע הנדסי מורכב הוא תוצר של המהלך שכל כולו סביבתי ולמען הדורות הבאים".