עולם היצירה // פיתוח קול חלק 1


כמידי יום בימי הספירה אנו מביאים לכם עצות וטיפים מרתקים ליצירת מוזיקה בצורה הנכונה, והיום... פיתוח קול.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

מבוא

כל אדם המבקש לשיר אם כסולן ואם במסגרת מקהלתית מוסיקה קלאסית מערבית אירופאית, חייב בפיתוח קול.

נושא פיתוח הקול מקנה תחושות לתלמיד על איך וכיצד יש לשיר.. שירה זו כוללת: העמדה נכונה, נשימה ונשיפה נכונות, שימוש נכון בסרעפת ושימוש נכון במיתרי הקול.. על התלמיד לבצע בדיקה אחת לחצי שנה על אופן תפקוד הריאות חללי הפה ומיתרי הקול במרפאה אליה הוא משתייך.. נושא פיתוח הקול אינו בא לטפל במחלות כלשהן אלא באפשרות לביטוי קולי לשירה אומנותית בלבד.

המנעד הקולי
נושא המנעד הקולי הנו מהחשובים בנושא פיתוח קול, המטרה הראשונית בפיתוח קול הינה לזהות את המנעד המוזיקלי של התלמיד.

כאמור ישנם 7 קטגוריות מנעדים שאליהם ניתן להתאים את התלמיד/ה (סופרן, מצו-סופרן, אלט, קונטרה טנור, טנור, בריטון, בס) ורק על פי מנעד זה באוקטבות המתאימות בפסנתר יבוצעו בהמשך כל תרגילי פיתוח הקול והשמיעה.
מנעד זה יקבע לכל תלמיד רק ע"י גורם מוסמך אשר יודע לשייך את קולו של התלמיד למנעד הנכון.

יש לציין כי בסוגייה זו הקביעה אינה של התלמיד אלא כאמור של הגורם המוסמך (מנצח, או מורה לפיתוח קול) אחרת עלול כל הנושא של פיתוח הקול להיפגם ולפגוע בתלמיד.

שמירה על הקול
לפני שעוסקים בפיתוח של משהו ובמקרה זה פיתוח קול, חייבים קודם לשמור על מה שהיה על מה שקיים ועל מה שנרכש.

על מנת לשמור על הקול לצורך שירה עלינו ליישם מידיי יום את הפעולות הבאות:

1. אסור בשום פנים ואופן לצעוק, הצעקה גורמת לחיכוך לא נכון של סחוסי הקול (מיתרי הקול) עד כדי הגעה לצרידות, כנ"ל לגבי לחישות.

לא לחכך בגרון.

לא לדבר בקול רם במיוחד כאשר אתם נמצאים באירוע כל שהוא שבו קיים רעש כגון: מסיבה, חתונה, אירוע המוני וכדומה.

2. יש להרבות בשתייה ולשתות במשך היום לפחות 4 ליטר מים.

אין לשתות מים רותחים לחלוטין ולא מים קפואים לחלוטין (המים הרותחים מרחיבים את המיתרים ונוטים לשיר נמוך יותר, המים הקרים מכווצים את המיתרים ונוטים בשל כך לשיר גבוה יותר). כאמור יש לשתות מים פושרים בלבד.

3. אדם המבקש להיות זמר חייב לקחת בחשבון שהוא אמור לוותר על שתיית אלכוהול ועל עישון בכלל.

לוותר על לבישת בגדים לחוצים הן בחלק התחתון והן בחלק העליון.

להקפיד שלא לדבר כלל בחצי השעה הראשונה מאז ההשכמה בבוקר.

לא לדבר כאשר הראש מוטה ימינה או שמאלה ולא כאשר הראש כפוף לשפופרת הפלאפון או הטלפון.

4. יש להתאמן מידיי יום לפחות 10 דקות שבם אנו מתרגלים את הנשימה לכיוון הבטן (שוכבים על הגב כמו תינוק)
יש לשאוף את האוויר דרך האף בלבד לכיוון בית החזה להרחיב את בית החזה כך שהאוויר אמור להגיע לסרעפת ולמלא את חלל הבטן.

לנשוף את האוויר דרך הפה החוצה וחוזר חלילה כאמור עשר דקות.

באם מרגישים סחרחורת כל-שהיא יש להפסיק מיד את התרגיל לנוח מספר דקות ולחזור לתרגיל זה מאוחר יותר.

אלה אשר ניסו תרגיל זה ובכל פעם מקבלים סחרחורת הרי שהם פטורים מלבצע תרגיל זה בשכיבה ולעבור לביצוע תרגיל זה בעמידה.

5. יש להתאמן מידי יום מספר דקות על נושא היציבה הנכונה.

צריך להתייחס לגוף כמו לכלי מוזיקלי, וכפי שמטפחים את הכלי המוזיקלי כך צריך לטפח את הגוף האנושי.
היציבה הנכונה הינה קריטית בשירה.

(קשה לשיר כאשר כואב הראש, הגב, או כואבות הרגליים) יש לטפל ולשמר את הגוף בהתאם.

קחו בחשבון כי הגוף משמש לנו כתהודה קולית ואילו המיתרים את תדרי הצלילים והחשיבות המכרעת היא בתקינות של שני אלמנטים אלו.

כאשר שרים היציבה הנכונה הינה בפיסוק ברוחב האגן, הגב זקוף הראש אינו נעול אחורה קדימה או לצדדים (מדמיינים שכביכול יש לנו ילקוט קצת כבד על הגב דבר אשר מפעיל אף את הסרעפת)…

פיתוח קול

המטרה הראשונית בשיעור פיתוח קול היא להביא את התלמיד למצב נינוח.

פיתוח הקול הינו אימון פנימי וכן חיצוני המצריך מצד אחד שימוש ביכולות פיזיות-קואורדינטיביות ומצד שני יכולת התמסרות אמוציונאלית. חשוב, על כן, שהתלמיד יהיה מרוכז ורגוע ככל האפשר.

נתחיל את השיעור במספר תרגילים לשחרור הנשימה, לשחרור השרירים ולהורדת רמת האנרגיה הכללית בגוף למקום נינוח.

בשלב הבא, נעבור לתרגילי שליטה בנשימה, תרגילים אלו מפעילים את שלושת שסתומי הנשימה באופן משולב וכך מסייעים לפיתוח היכולות הקואורדינטיביות של המערכת אוויר-קול.

השלב השלישי הוא שלב ה"אוני-סון" UNISONE – אוניסון פירושו איחוד. בהשאלה לעולם המוסיקלי המילה מתייחסת להפקת "צליל מאוחד", כזה שעולה בקנה אחד בווליום ובאינרציה עם הגל הקולי של התו שמשמיע הפסנתר.

מטרות התרגיל הן:

א. שיפור השמיעה המוסיקלית הפנימית-תהודתית.

ב. דיוק צלילי.

ג. שיפור יכולת הארכת צליל והחזקתו.

ד. שיפור יכולות לב-ריאה ופיזור הצלילים בגוף. ה. פיתוח יכולות הפקה וואקומינאליות.

נתקדם בשלב זה ונעבור לתרגילי לגאטו (צלילים ארוכים, מתמשכים) בשינוי תו.

בדומה לתרגיל הקודם נדרשת יכולת החזקת צליל, אלא שהפעם יידרש מהתלמיד גם לעבור מתו לתו בזמן הפקת הצליל ובשלב מתקדם יותר גם לשנות את תנועת השפתיים בהגייה נכונה של הווקאלים (U, O, A, E, I) ו/או להגביר ווליום.

תרגילים

1. תרגילי סטקאטו (צלילים קצרים, חתוכים) – בתחילה נתמקד בתרגילי סטקאטו במרווחי חמשה ובהמשך נתקדם לתרגילי סטקאטו במרווחי אוקטבה.

2. תרגילי העטיפה – תרגילים אלו דורשים דילוג בין אוקטבות, תכונה החשובה הן לצורך שיפור השמיעה המוזיקלית והן לצורך דיוק הפקתי בביצוע.

3. תרגילי מנעד – נגיעות קוליות רכות הלוך ושוב לאורך המנעד הקולי, המאפשרות הגמשה של הקול, ריכוך ההפקה והתרחקות מהמיתרים, הפחתת לחץ, שליטה במעברים בין קול חזה וקול ראש והגדלת הטווח הקולי.

הגברת הווליום

על מנת להגביר ווליום בצורה נכונה ומבלי להזיק למיתרי הקול, יש ללמוד בראש ובראשונה הפקה נכונה של צליל.

כאשר מתקבל צליל נקי ומאוזן, נתחיל בסדרת תרגילים בסטקאטו ובלגאטו שמטרתם לחזק את העוצמות הקוליות ע"י מיקוד האנרגיה הקולית מחד ופיזור של גלי הקול בגוף התהודה מאידך.

כל זאת באופן נכון ומבוקר ומבלי לפגוע בשום צורה במיתרי הקול.

התרגילים הבאים יהיו תרגילים משולבים – מגוון תרגילים המשלבים יכולות הפקה קולית על מגוון צבעיה: צלילים קצרים וארוכים, קול חזה וקול ראש, הגברת והפחתת ווליום, דיוק מוזיקלי, ויברציה וסלסול ונשימה נכונה.
לסיום השיעור נתמקד בהדמיית שירה ובהמשך בשירה עצמה ובביצוע.

ישנם תרגילים רבים המתפקדים כמעין נקודות ציון בדרך לביצוע מושלם.

בתחילה נתרכז בשליטה בשירה בתנועה אחת ובווליום נמוך, בהמשך בשינוי תנועה ובווליום מוגבר ולבסוף נשלב את המילים ונתרכז ברמת הביצוע.

שלב הביצוע הינו השלב הסופי והמשלים של כל תלמיד בדרך להגשמתו כזמר הן בפועל והן בתחושה ובביטחון הפנימי.

ביטחון פנימי זה הינו נרכש ולוקח זמן עד שמרגישים את הביטחון הבימתי הנאצל הזה.

נעבוד בין השאר על הבעת השיר, שפת הגוף, הבאת האמוציות לפני השטח, התכוונות למילים, התבוננות בעיניים ישירות אל הקהל, "הימצאות ברגע" ושבירת מחסומים פסיכולוגיים ומעצורים נפשיים למיניהם.

לארכיון עולם היצירה >>>לחץ כאן<<<

באדיבות אליה הלוי

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

4

0

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
2 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
אושר
2 שנים לפני

וואוו.
תודה.

שיר פשוט
2 שנים לפני

קשוח קצת לקרוא צריך לשמוע דוגמאות

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
2
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

Hide picture