שלום וברכה מורי ורבותי!
אנו נכנסים ל"שלושת ימי ההגבלה".
והיום יום חמישי, היום של "שלום הבית" שלנו, ומה יש לנו ללמוד לשלום הבית, משלושת ימי ההגבלה?
שימו לב טוב!
לאחר קבלת התורה, לאחר שמשה רבינו אמר לקדוש ברוך הוא עד כמה עם ישראל נהנה לקבל את התורה, עד כמה אמרו "נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" (שמות כד, ז) לאחר שהקדוש ברוך הוא העניק לעם ישראל את התורה.
אומר ה' למשה רבינו: "לך ותאמר לבני ישראל – שׁוּבוּ לָכֶם לְאָהֳלֵיכֶם" (דברים ה, כו), לכו ותחזרו בבקשה לאוהלים שלכם!
ריבונו של עולם מה קרה?
הלא בשלושת ימי ההגבלה יצאנו מהאוהל, נפרדנו מהאשה, פתחנו דף חדש, ואמרנו: "ריבונו של עולם! רוצים 'לבלוע' את התורה שלך. תן לנו ללמוד תורה כל הלילה, תן לנו להיות אלו שחוזרים לבית רק מידי שבת, תן לנו להיות האלו שנפרדים, כמו אבותינו האמוראים שהיו יוצאים לבבל מארץ ישראל ומארץ ישראל לבבל, ומקיימים את החתונה רק לאחר מספר שנים".
מה קרה כאן?
אומר הקדוש ברוך הוא למשה רבינו: "יקירי! חסידים וצדיקים למרגלות הר סיני אני לא צריך. אם אתה צדיק וחסיד כאשר אתה נמצא אצלי, ברשותי, בבית הכנסת, בבית המדרש, או למרגלות ההר במתן תורה, זו לא ראיה עד כמה באמת התורה קנתה בלבך שביתה ועד כמה אתה עבד נאמן לבוראך.
כי כאן כולם מרגישים בנוח, כאן כולם צדיקים, כאן כולם נחמדים, ולאף אחד לא מפריע שום דבר.
אני רוצה לראות אותך חוזר לאוהל שלך, יושב יחד עם רעייתך לארוחת ערב, 'שורף זמן', ועורך למהדרין 'ביטול תורה', אבל למען אשתך, ושתהיה רגוע יותר, ושלא יהיה דבר שמכעיס אותך.
ועכשיו, אם גם מישהי חושבת לא בדיוק לפי המחשבות שלך, אתה יודע להתנהל.
ועכשיו אם את, לאחר שיצאת מעזרת הנשים, מגיעה לבית ויושבת מול בעלך, והוא מתלונן על הטעם של האוכל, או על כמות המלח, את יודעת להבליג ואת יודעת לקום ולהעניק לו את מבוקשו.
כאן אתם מראים לי עד כמה התורה שלי קנתה שביתה בליבכם ועד כמה זה אמתי.
כי המבחן האמתי הוא לא ברחובות ולא אצל השכנים, ואפילו לא בבית הכנסת ובבית המדרש, המבחן האמתי הוא בבית!
בהצלחה רבה לכולנו במבחני החיים,
וברוכים תהיו!