שלום וברכה מורי ורבותי!
מלמדת אותנו הגמרא במסכת ברכות (ו' ע"א), שאם עשרה יושבים יחד ולומדים תורה, הרי שעליהם אמר הכתוב (תהלים פב, א) "אֱלֹקים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט", והם זוכים, והשכינה יורדת ומצטרפת אליהם.
משום כך "כל בי עשרה – שכינה שריא", כלומר, השכינה שורה רק כאשר נמצאים עשרה מישראל, רק אז יכולים להתפלל יחד, לומר קדיש, קדושה וברכו.
אך אף אחד מהדברים הללו לא ניתן לומר כאשר אתה נמצא עם פחות מעשרה, אפילו לא תשעה מגדולי ישראל ומזקני הדור – עשרה בלבד!
מה קורה אם פחות אנשים מכך יושבים ולומדים תורה?
אומרת הגמרא הקדושה (שם) שכל מספר של אנשים שיושבים ולומדים תורה, הקדוש ברוך הוא יושב ומצטרף אליהם בלימוד התורה הקדושה, ואפילו אם אדם אחד יושב ולומד תורה, "בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ" (שמות כ, כ), אומר הקדוש ברוך הוא: "גם אם אתה לומד לבד, אני מגיע ויושב מולך, ושומע את לימוד התורה הקדושה שלך".
היה ראש ישיבה דגול שראה את תלמידו מתבטל, ואמר לו: "מדוע אתה מפריע לקדוש ברוך הוא ללמוד תורה?", שאל הבחור: "חלילה! מי אני שאפריע לקדוש ברוך הוא? מילא אני הוא זה שלא לומד, אבל הקדוש ברוך הוא בוודאי ממשיך ולומד כהרגלו".
אמר לו ראש הישיבה: "ממש לא! אם אתה יושב ולומד תורה, השכינה יושבת מולך, והקדוש ברוך הוא יושב ולומד איתך יחד תורה.
גם אם יש עוד מיליוני בני אדם שלומדים תורה, יש לימוד מיוחד של הקדוש ברוך הוא יחד איתך, לימוד פרטי, לימוד אישי, זה יכול להיות אפילו בסלון בבית.
אם אתה מפסיק ללמוד, באותו רגע אותו חלק מפסיק ללמוד איתך, וכביכול, הקדוש ברוך הוא לומד פחות בגללך".
מורי ורבותי!
כל אחד מאתנו לוקח זאת בעקבות חג השבועות, חג מתן תורה.
גם אם יש לך "רק" חמש דקות, גם אם אין לך סבלנות למשהו עמוק, ואתה מוכן לקרוא "רק" איזה ספר מוסר, או ספר סיפורים שנותן לך איזו שהיא תחושה של קרבה לקדוש ברוך הוא, משהו שמחנך ומלמד אותך יותר, שב ותפתח. גם אם אלו חמש דקות, אלו חמש דקות של חברותא אישית עם רבונו של כולם, אשריך שזכית לכך!
בהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!