כתוצאה ממהלכים דרסטיים של השחקנים הגדולים בשוק הבנקאות הישראלי, ניתן לזהות שינוי דרמטי בשוק המימון כאשר החברות החוץ בנקאיות מזנקות ונכנסות להזדמנויות חדשות שלא היו להם בעבר. על פי דיווח ב"כלכליסט", בחודשים האחרונים צמצמו הבנקים, ובראשם הפועלים ולאומי, באופן דרמטי את שיעור הצמיחה באשראי לנדל"ן וחברות האשראי החוץ־בנקאיות מוצאות את עצמן נהנות מזרם של שחקנים בענף הנדל”ן שמתדפקים על דלתותיהן בבקשה למימון פרויקטים.
בשנים האחרונות, מסבירים שם, חברות האשראי החוץ־בנקאי זינבו בבנקים ונאלצו להסתפק בשאריות שלהם, בעיקר במימון עסקאות קטנות ובינוניות. כעת נוצרה להן הזדמנות נדירה לצמוח באופן משמעותי ולהפוך משחקן שוליים עם נתח שוק של אחוזים בודדים לשחקן מהותי בשוק.
"המצב כרגע בשווקים מטורף. השנים האחרונות היו שנים של תחרות מאוד אגרסיבית מול הבנקים בכל הקשור באשראי לנדל"ן. האגרסיביות התבטאה בקצב מתן הלוואות, ביחסי מינוף גבוהים, ומנגד בריביות נמוכות", אמר ל"כלכליסט" עדי גזית, מנכ"ל ברקת, חברת אשראי־חוץ בנקאית ציבורית. "בבת אחת קרו שני דברים: מצד אחד, העלאת הריבית והאינפלציה בארה”ב, שמשפיעה על ישראל, ובמקביל, הגעה של הבנקים, ובראשם בנק הפועלים, למגבלות יחסי הלימות הון, אשר מקשה עליהם לתת אשראי חדש".
לדבריו, השינויים קרו כרעם ביום בהיר: "אנחנו עדים לעלייה של עשרות אחוזים בפניות לבקשת אשראי, כשהיום גם מגיעות לשוק החוץ־בנקאי עסקאות ברמת דירוג AAA, שהיו עד לאחרונה מתממנות רק דרך הבנקים. אם בעבר היינו יוזמים אקטיבית פניות ליזמים וחברות, והיו עונים לנו שיחזרו אלינו אם יצטרכו משהו, אז היום המגמה השתנתה, ובעיקר פונים אלינו. מדובר גם על חברות גדולות וציבוריות, שלאורך השנים התממנו כמעט אך ורק עם הבנקים".
המצב שנוצר פועל לטובת השוק החוץ־בנקאי בשני מובנים: ראשית, רמת התחרות ירדה, והגופים החוץ־בנקאיים במצב שבו הם רק צריכים לבחור את מי לממן; שנית, עלית הריבית והאינפלציה גוררת העלאת מחירים בהלוואות.
"מאחר שהיקף המקורות בשוק למתן הלוואות הצטמצם, אנחנו רואים עלייה בריביות ההלוואות. אם לפני שנה רמת המחירים עמדה בבנקים על ריבית פריים פלוס 1%-1.5%, היום היא כבר מגיעה לפריים פלוס 2.5% ויותר", אומר גזית.
מניתוח "כלכליסט" עולה כי ככל הנראה תמונת המצב בעוד שנה תהיה שונה: מהתמקדות בעסקאות קטנות ובינוניות יוכלו השחקניות החוץ־בנקאיות לעלות למגרש של הגדולים, וסביר כי נראה אותן יותר בעסקאות בינוניות ואולי אף גדולות.