שלום וברכה מורי ורבותי!
שעת חינוך ההורים שבינינו, שבזכותה נזכה לילדים מדהימים ונפלאים!
ושימו לב טוב!
מספר לא מבוטל של פעמים דברנו על ילדים שנולדו רבנים, נולדו מפקדים, נולדו בוסים.
הם אלו שצריכים להחליט, ואף אחד לא יחליט בשבילם.
והסברנו, שזהו אסון לשבור את הטבע המדהים הזה.
אל תגרום לבן שלך להיות תלמיד במקום רב, או חייל במקום מפקד.
תשאיר אותו גדול וחזק, תשאיר אותו ההוא שמקבל את ההחלטות, ותעצים אותו, תסייע לו לקבל את ההחלטות הנבונות.
ותמיד שאלתם איך ניתן לעשות זאת?
הלא לא בכל דבר ניתן לגרום לילד לקבל החלטות.
בואו נלמד יחד נושאים מסוימים, ומהם נקיש לכל נושא אחר.
אנו אמורים לקום בבוקר, צריכים לקבל החלטה של קימה בשעה מוקדמת, אם אנו מגיעים לילד ואומרים לו: "ממחר קמים בשעה שבע וחצי, כי בשמונה כבר צריכים להיות במקום הלימודים", הרי שהמפקד אומר "אני אחליט מתי אני רוצה לקום, ולא אתם תקבעו לי".
מה עושה אבא חכם?
ניגש לבנו עם לוח או עם שעון ואומר לו: "יקירי! הבה נבחר יחדיו את השעה בה אתה רוצה לקום מחר בבוקר. שש? שבע? שבע וחצי? או אולי שש וחצי?".
אנו נותנים לו טווח של שעות לבחירה, שכולן נמצאות בתוך המגרש הנכון והאמתי, לא מעיזים להציע לו את השעה שמונה או שמונה וחצי, אבל השעות הנכונות ישארו תחת הבחירה שלו.
ואז המפקד הקטן שלנו יקבל החלטה נחושה, ויחליט שהוא רוצה לקום בשעה שבע, או שבע וחצי.
באותה מידה, אם אנו צריכים לאסוף את הצעצועים מהחדר, ואנו מבינים שזה אמור להיות לפני השינה, לא ננחית על הילד ונאמר: "בוא ותאסוף את הצעצועים מיד, כי אם לא אבא יעשה לך כך וכך" חלילה.
במקום זה ניגש לרב הקטן ונאמר לו: "מה אתה פוסק? האם אנו הולכים יחדיו לפקח על ביצוע פעילות אסיפת המשחקים בשעה זו? בעוד רבע שעה? או בעוד חצי שעה?", כאשר אנו יודעים שהולכים לישון בעוד שעה, או בעוד שלשת רבעי שעה, וגם השעה האחרונה שבה הענקנו לו את הזכות לאסוף את המשחקים היא בטווח השעות המותר.
לקחת על פי דרכו של הילד את כל אותם האופנים והאפשרויות שמתאימים ונכונים גם לנו, וגם "לכבוד הרב הצעיר", ויחד לזכות ולחנך אותו לבחור את הבחירות הנכונות.
והנה לנו פירוש נוסף לפסוק "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (משלי כב, ו). תן, "בדרכו", את כל האפשרויות, שיבחר הוא מתוכם את הדבר המתאים לו ביותר.
בהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!