אתמול (ג'), הוגשו 4 הצעות למכרז להקמה ותפעול של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. את המכרז מנהלת ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה, עיריית ירושלים ובשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, בראשות סגן החשב הכללי, יובל רז.
הקבוצות הרב לאומיות שהגישו את הצעותיהן, מורכבות הן מהחברות הבינ"ל המובילות בתחום ייצור, אחזקה, והפעלת מערכות רכבות והן מחברות התשתית והבנייה המובילות בישראל.
הקבוצות שהגישו את הצעותיהן במכרז הן:
- שיכון ובינוי ואגד
- דן, דניה סיבוס ו COMSA
- ALSTOM, אלקטרה, אלייד ומינרב
- CAF ושפיר
הפרויקט בשיטת ה- PPP, יהיה מהפרויקטים הגדולים ביותר בישראל שנעשה בשיתוף המגזר הפרטי עד היום.
הפרויקט כולל, בין היתר, הקמת תשתית רכבת קלה חדשה באורך של כ-20 ק"מ בעלת מקטע עילי מצומת רוזמרין בדרום העיר, לאורך דרך חברון, קרן היסוד ורחוב קינג ג'ורג' במרכז העיר, מקטע תת קרקעי באורך של כ-2 ק"מ במרכז העיר אשר כולל 3 תחנות תת קרקעיות, והמשך מקטע עילי דרך הר חוצבים ושכונת רמות בקצה הצפוני של העיר.
כמו כן, שלוחה ממתחם "התחנה" דרך עמק רפאים ושכונת תלפיות לכיוון מרכז התחזוקה (דפו) במלחה, בנוסף במסגרת המכרז צפויה לקום שלוחת הקו הסגול מהדסה עין כרם במערב, דרך קריית יובל ועד שכונת מלחה תלפיות.
במסגרת ההסכם הזכיין יפעיל כ- 66 רכבות קלות ויהיה אחראי על תחזוקה והפעלה של תשתיות הפרויקט ובכלל זה המסילות, מתחמי הדפו הקרונות והמערכות.
הפעלת החלק הראשון של הקו מתוכננת ל-2028 והפעלה מלאה ב-2030.