לפני כמה שבועות יצא לי לבקר ברובע היהודי בירושלים, כשפתאום תפס את אוזני צליל ענוג, עשרות בחורי ישיבה יושבים בפינת רחוב, גיטרות לרוב ושרים בדבקות, התקרבתי אט אט והאמת מעט הופתעתי, לא, הם לא היו עם בעקיצ'עס פרחוניים או שטריימלעך עם שוואנצעס', הם התבלטו בעיקר בפרצופם המגולח למשעי ובחליפות הקצרות שלהם… נווווו, מה כל כך הפתיע אותך שאל אותי החבר שלצידי. תקשיב למילים אמרתי לו, עצמנו שנינו את העיניים ואט אט הרגשנו מרחפים היישר אל מחוזות ברוקלין, וויליאמסבורג בואכה מונורו. סגנון השירה היה חסידי לגמרי, הם שיננו כבלאחר יד שירי נשמה חסידיים, עם טקסט אידישאי מובהק. "אוייי טאטע איך וויל זאן…. "ביזען קרעטשמע….. ועוד ועוד.
אני פוקח את העיניים ונוחת בחזרה אל המציאות, ושואל את עצמי: מה קרה פה, ניסיתי לחכוך במוחי ולהיזכר מה היו הלהיטים לפני 7-8 שנים ונזכרתי בעיקר בשירו למלך, לולא תורתך, שירים ליטאים עם ניגון ישיבתי, אז מה פתאום קרה והתהפכה לה הקערה.
בעקבות הפריחה המדהימה והמבורכת שעברה המוזיקה החסידית האותנטית בשנים האחרונות, קמו להם אט אט אמנים חסידיים אותנטיים ועברו מתחום החתונות עם הקלידנים, לסצנת ההופעות והשואו, הפותחים שבהם הם ליפא שמלצער ולאחריו בערי וובר, אך הפריצה הגדולה קרתה בשנים האחרונות, עת צצו להם בזה אחר זה אמנים בעלי שם שאמנם עד אז היית פוגש אותם במקרה הרע בקאווע שטיבל, ובמקרה הנוצץ על במה בהיכלי מלכות יחד עם קלידן מהז'אנר הנ"ל, אך פתאום הם התגלו כפרפורמרים, חיות במה ואולפנים שקורעים את העולם עם הופעות ולהיטי ענק.
אם הייתם שואלים אותי מה עיקר ההצלחה שלהם, התשובה היא ברורה!
אובר הפרגון שרץ בין האמנים, כשאמן חסידי מוציא סינגל, באותו הערב כל עמיתיו למקצוע יבצעו את השיר, זה אמנם הופך את חיי המדף של השירים לקצרים יותר, אך הפרסום והקידום שמקבלים אמנים חדשים נהפך לבלתי נמנע.
הפרגון הזה היה חסר במוזיקה, עד העידן החסידי, אמנים חדשים היו נקרעים כדי להצליח, מקבלים בעיטות וזלזול מהאמן שרק יומיים לפני הופיע בשבע ברכות ראשון בחיים, התחושה הייתה שכדי להצליח אתה חייב להיות בלעדי, לא לפרגן ולא לקדם אחרים כי אולי זה יבוא על חשבונך.
ומכאן הפניה לאמנים בז'אנרים האחרים, תהיו אתם, תשירו, תופיעו ותצליחו, אבל לעזור לאמן חדש זה לא פחות חסד מלהופיע אצל חולים, בסוף….. אתם רק תרוויחו מזה.
צילום: יעקב נחומי – פלאש 90
חד וחלק אין פירגון אצל הזמרים מהמגזר הליטאי
שילמדו מהחסידים ודחוף
מצטער לעדכן אותך שאין זמרים כמעט בציבור הליטאי. ומי שכן .כותב המאמר יכללו עם החסידי
ברור לכולנו על מי ומה מדובר, חסידי עם כל הפאות והלבוש, ליטאי עם חליפה קצרה וד"ל, והאמת מזדהה עם כל מילה שנאמרה פה!
וזה שהבחורים הליטאים מפרגנים לזמרים החסידים לא מספק אותך ?
למה טור שכל כולו מסביר למה כדאי לפרגן,
הופך אצליך בהינף יד להשמצה על מגזר שלם ???
יפה מאוד,
רעיון נפלא,
עמ"י במיטבו,
מגלה, שמלפרגן, רק מרויחים,
זה נותן לו את הסיע"ד,
זה ההבדל בין חסידים ללטאים בכל תחום
הפרגון והמידות הטובות
ולמה נקרא שמה חסידה, לפי שעושה חסד עם 'חברותיה'…..
רש"' עה"ת
"וזה עיקר החסידות 'ובתורה אתה עמל'…" (מסילת ישרים).
חסיד שמתחסד עם קונו
ההבדל שונה קצת: בעוד שהחסידים מדברים הרבה על פרגון, על צניעות, על תפילה, וכו' וכו', הליטאים עושים זאת בפועל. כמובן לא כל הליטאים, אבל זאת השיטה, אצל החסידים סומכים על הרבי! (אני מדבר מתוך ידיעה), כמובן, שיש הרבה "עובדים", וחסידים נאמנים ערלעכע, שמקיימים בגופם ונפשם, אבל חלק גדול הם מלומדה וסיסמאותצ…
אני אומר לכם גלנט קיבל 60 מליון שח מראשי המחאה בושה
וגם נשאר שר ביטחון
זה טור מבורך ומעלה נקודה חשובה לציבור הכללי על עניין הפרגון, בעלי מקצוע יכולים לפרגן אחד לשני ולהרוויח, ולא להפסיד