לפני כחמש שנים, ועד הישוב מעלה עמוס פנה לראשי חסידות ביאלא, בבקשה להקים בישוב קהילה איכותית.
כחוליה נוספת בשרשרת הקהילות של חסידי ביאלא בארץ הקודש, נחתם הסכם בין הנהלת חסידות ביאלא לבין הנהלת הישוב, לפיו ועד הישוב יסייע בהקמת בית מדרש ומוסדות חינוך לבני הקהילה, והכל היה נראה למישרין.
בחורף האחרון, לאחר עיכובים אין ספור, איכלסו חסידי ביאלא את דירותיהם. ההתנכלות כללה, מניעת הקמת מוסדות, ניתוק אספקת מים ממס' בתי החסידים, השמצות בעיתון המקומי ועוד.
לפני כשבועיים הגדילו לעשות עם ניתוק החשמל לבית המדרש. הדבר התרחש לאחר ויכוח בין הועד המקומי לבין גבאי בית המדרש, האחרונים ביקשו לקבל מידע המגיע להם עפ"י חוק, לפיו גם שאר בתי הכנסת בישוב משלמים עבור אספקת החשמל.
הועד המקומי לא היה מוכן להתחייב על כך, גם ללא הוכחות – דבר שהדליק נורות אדומות אצל גבאי בית המדרש.
בדיון שנערך ביום רביעי האחרון בבית הדין מיסודו של רבי ניסים קרליץ זצ"ל, נפסק, כי חסידי ביאלא יפקידו את מלא החוב בקופת בית הדין, עד לאחר בירור העובדות, ובינתיים לא ינתק ועד הישוב את החשמל. חסידי ביאלא הפקידו את הסכום מיידית ובמזומן.
א. בית הכנסת יפקיד בבית הדין את סכום יתרת החוב הרשום. ב.עם המצאת אישור ההפקדה האגודה לא תנתק את החשמל. ג. לאחמ"כ הצדדים יתדיינו על הסכום המופקד. (סוף ציטוט פסק הדין)
ביום ראשון האחרון, לפנה"צ, במהלך שעות לפנה"צ הגיעו שליחי ועד הישוב, בגיבוי משטרתי, וניתקו את החשמל לבית המדרש, בזמן פעילות כולל המונה עשרות אברכים, חסידי ביאלא פנו מיידית לבית הדין מיסודו של ניסים קרליץ זצ"ל, בצעד חריג התיר להם בית הדין לפנות לבית המשפט.
ביום שני נערך דיון בבית משפט השלום בבית שמש בפני השופט אופיר יחזקאל, בית המשפט קיבל את הצעת חסידי ביאלא במלואה, לפיה החסידים יעבירו את הכספים שהופקדו בבית הדין לקופת בית המשפט, עד לבירור הדברים. וחייב את ועד הישוב להשיב את אספקת החשמל לאלתר.
עו"ד ניסים נחום בא כח ועד הישוב, ביקש מבית המשפט להעביר 50% מהכספים לקופת הישוב, ולחייב את חסידי ביאלא להתדיין בפני רב הישוב אך השופט דחה את הבקשות על הסף.
בעקבות הכרעת בית המשפט , חידש אמש, (בשעה 11:30) ועד הישוב את אספקת החשמל לבית הכנסת.
תגובת ועד היישוב: "מישהו כאן התבלבל לגמרי עם העובדות ואנחנו פה כדי להסביר אותן, אחת לאחת:
על פי ההסכם עליו חתום בית הכנסת החסידי, כמו כל מוסד אחר ביישוב, הוא צורך חשמל באמצעות ועד היישוב ומשלם על כך. כמה מתוך החסידים ביישוב, לאחר שנכשלו בניסיונם לבחור את נציגיהם לועד, החלו במסע של התעללות בתושבי היישוב ופגיעה בכבודו של המרא דאתרא. כחלק ממסע זה הם הפסיקו לשלם את עלות החשמל לבית הכנסת באלפי שקלים. המשמעות הפשוטה היא שכלל תושבי היישוב משלמים מכיסם את העלות בינתיים.
מאחר ומדובר בבית כנסת, ומתוך התחשבות ורגישות נעשו כמה וכמה נסיונות הידברות, ניתנו הזדמנות שניה ושלישית ונשלחו התראות פעם אחרי פעם. בנוסף בחר ועד היישוב להמתין לאחר החג ולא לבצע את הניתוק קודם לכן. מיותר לציין שהניתוק עצמו נעשה לאחר התייעצות חוקית והלכתית כאחת, כפי שהכתב נוכח בחומרים המשפטיים שהועברו לעיונו בהרחבה.
העובדות הן כדלקמן: ניתוק ראשון התרחש לפני כשבועיים. מיד לאחריו החסידים הללו פנו לבית הדין וביקשו צו מניעה. בשיחת טלפון בין נציג בית הדין למזכיר ועד היישוב הוסבר לו הנושא ובזה הסתיים הדיון.
"בשישי שעבר ניסו החסידים בניגוד לחוק לחבר את בית הכנסת לחשמל, המשטרה הגיעה למקום ועצרה את התהליך. במוצ"ש ניסו שוב והפעם, עד להגעת המשטרה החשמלאי הספיק לחבר את החשמל ולהימלט. נגד החשמלאי נפתח תיק במשטרה, ומן הראוי לציין כי החשמלאי עצמו ניסה בעבר להתקבל ליישוב ולא הצליח…
"במקביל, במהלך אירועי מוצ"ש התפרעו כמה מהחסידים ותקפו את נציגי ועד היישוב באלימות, אחד מהם אף עוכב לחקירה.
"ביום ראשון פנו שוב החסידים לבית הדין בבקשה שיוציא צו מניעה, ובית הדין מציין את העובדה הזו וביקש להימנע מפעולה עד לדיון שקבע ביום שני בערב. ביום שני בערב בית הדין פנה לעו"ד מורגנשטרן המייצג את הקהילה וביקש הוכחות שגם בתי כנסת אחרים משלמים וקיבל את ההוכחות לעיונו בלבד, לפי הבטחתו שהחומר לא יעבור לידי החסידים.
"בשלב זה החסידים שינו את טעמם והציעו להפקיד את הכסף בידי בית הדין בינתיים והיישוב יבדוק שהחיבור תקני. ועד היישוב הסכים ובתנאי שבתוך 14 יום יבואו החסידים לדיון בפני המרא דאתרא של היישוב, תנאי זה הושמט משום מה במכתב בית הדין שמציין את "הסכמת הצדדים". ועד היישוב הוציא מיידית הודעה שמבהירה את העניין במלואו לכלל התושבים. במקביל, עורך דינם של החסידים הגיב ופער את פיו בתגובתו נגד המרא דאתרא בצורה שאין הדעת סובלתה.
"עד לתחילת השבוע הנוכחי לא הייתה התפתחות נוספת ושום התייחסות לועד היישוב. ביום ראשון ביצע ועד היישוב ניתוק חוזר של החיבור הבלתי חוקי והמסוכן, בליווי כוחות משטרה כדי למנוע אלימות. באותו לילה כתב בית הדין בעקבות האירועים שאם זה אכן כך הוא מאשר לחסידים לפנות לבית משפט. לועד היישוב כאמור אין שום בעיה בעניין, אף שהוא מצר על בחירתם של החסידים שלא לדון בדין תורה אצל המרא דאתרא, כפי שמתחייב כל תושב המגיע ליישוב".
חשוב לציין, שבמהלך היממה האחרונה בעקבות פניית נציגי בית הכנסת ביאלא לבית המשפט הורה בית המשפט להחזיר את החיבור וכך אכן קרה. במקביל, הורה להם להצטרף להליך גישור תוך הפקדת הכסף בפיקדון – וכפי שרצו חסידי ביאלא.
צריך לציין רק שהמריבה התחילה כשחסידי ביאלה התחייבו לקנות כמות ענקית של דירות ורק כשהם ראו את כל ההתנהלות בפועל בישוב והם הבינו שלא תהיה להם שום שליטה וכח בישוב מכיוון שהרב חרל”פ שולט שם ביד רמה וכן הועד חזק מהם.
הם פרשו מההסכם קנייה של כל הדירות ורק חלק יחסית קטן הגיעו לגור בישוב.
ומאז יש שם מריבות בין החסידים שהם קבוצה מגובשת בפני עצמם לבין חלק מהתושבים הוותיקים בראשות הוועד.
עד כאן בתמצית תחילת הוויכוח / מריבה
המציין שגה בדיווחו!!!
רק לאחר שהקהילה החסידית החלה להגבש במקום ורצתה מבנים לקהילה ומוסדות עבורם וכמובן ייצוג במועצה, היות והם חלק נכבד מתושבי היישוב, החלו אנשי המועצה להרגיש שהחסידים "רוצים להשתלט על היישוב כולו" ולכן החליטו להעיף אותם מכל המדרגות ולא לאשר להם לפתוח אפילו גנים לילדיהם הקטנים!!! והקהילה החסידית זוכה ליחס דוחה ומבזה בכל פרט ופרט, כל זאת לאחר הבטחות מפורשות שקבלו בזמנו שיקבלו הקצאות ומבנים בשביל הקהילה החסידית שתגיע, אלא שהשליטה בוועד המושב נמצא אצל הליטאים שמתנכלים אליהם שוב ושוב, והאווירה במושב הצעיר נעכרת מיום ליום!!! ועל זה נאמר שביהמ"ק השני נחרב בגלל…