משרד התחבורה באמצעות רכבת ישראל מקדם בימים אלה תכנית רחבת היקף להארכת הקו המהיר לירושלים כך שיגיע עד מרכז העיר. הקו יכלול שתי תחנות רכבת חדשות, בהמשך לתוואי התת-קרקעי, מתחנת יצחק נבון. בעתיד מתוכנן הקו להגיע עד מלחה. הפרויקט נמצא בשלבי תכנון ואישור מתקדמים, והעבודות צפויות להתחיל בקרוב.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב בירכה על המיזם: "לירושלים, כבירת ישראל, מרכז מוסדות הממשלה ומוקד תיירותי עולמי, מגיעה מערכת תחבורה מתקדמת ויעילה. הארכת הקו המהיר, כך שיגיע ממש אל מרכז העיר וסמוך לעיר העתיקה, היא צעד משמעותי לקידום חזון משרד התחבורה – לאפשר לכל תושב להגיע מכל מקום לכל מקום בתחבורה ציבורית זמינה, אמינה ומשתלמת. הצבנו את הבירה במוקד העשייה התחבורתית שלנו, ועד סוף העשור תהיה ירושלים העיר הראשונה בישראל שתיהנה מרשת מלאה של רכבות קלות ומחיבור מסילתי מהיר לכל רחבי הארץ, תוך קישוריות וחיבוריות מיטביות לכלל אמצעי התחבורה בעיר ומחוצה לה."
הקו כולו יפעל במנהרה תת-קרקעית שלא תפריע לתנועה בעיר, ויכלול בניית שתי מגה-תחנות חדשות: ירושלים-מרכז וירושלים החאן. עם סיום הפרויקט, תתאפשר הפעלה של 13 רכבות בכל שעה לכל כיוון, שיסיעו כ-20 אלף נוסעים מידי שעה.
התחנה הראשונה שתיפתח היא תחנת ירושלים-מרכז, בסמוך לצומת הרחובות המלך ג'ורג ויפו. התחנות יתממשקו לקווי התחבורה הציבורית במרכז העיר ולשני קווי הרכבת הקלה, הקו האדום הקיים, והקו הכחול המתוכנן לפעול עוד לפני סוף העשור.
תחנת ירושלים-מרכז תאפשר לנוסעים המגיעים מחוץ לעיר ברכבת להמשיך ישירות למרכז העיר ירושלים, ללא צורך ביציאה מתחנת יצחק נבון ומעבר לרכבת הקלה או לאוטובוס, ולהגיע תוך דקות ספורות למרכזי העסקים ואזורי הבילוי של שוק מחנה יהודה ורחוב יפו, ולשכונת מאה שערים, כיכר הדווידקה ולעיר העתיקה והכותל המערבי.
התחנה הבאה שתוקם היא תחנת החאן, הסמוכה למוקדי תיירות כמו גן הפעמון, מתחם התחנה הישנה ותיאטרון הקרון המחודש. התחנה תקושר בשבילי הליכה קצרים ונוחים אל העיר העתיקה, עם קישוריות מיטבית לכלל אמצעי התחבורה. רחבת הכניסה למבנה התחנה תשמש כשער כניסה מרכזי לצירי התיירות והתרבות באזור, ותאפשר שהייה ותצפית למרחב החדש שייבנה וגישה למבנה התחנה ההיסטורי.
יצוין כי מאז החל לפעול הקו המהיר לירושלים בשנת 2018, בוצעו בו 15 מיליון נסיעות. הקו המהיר לירושלים פועל בימים ראשון עד חמישי 24 שעות ביממה מה (למעט בלילה שבין ימי שלישי ורביעי בו מתבצעות עבודות חיוניות במנהרות) בתדירות של שתי רכבות בשעה עד חצות ולאחר חצות בתדירות של רכבת אחת בכל שעה. בימי שישי ומוצאי שבת פועל הקו בהתאם לזמני כניסת השבת.
פרויקט תחנות ירושלים מצטרף לפרויקטים חשובים נוספים של משרד התחבורה ורכבת ישראל המקודמים כיום, שנועדו לקלוט את הגידול המואץ הצפוי במספר הנסיעות, מכ-70 מיליון נסיעות בשנת 2019, עד מעל 100 מיליון נסיעות בשנת 2025, ועד 300 מיליון נסיעות הצפויות בשנת 2040. בין הפרויקטים המקודמים בימים אלה: המסילה הרביעית באיילון, המסילה המזרחית ומסילת 431. פרויקטים אלה יאפשרו לרכבת ישראל להגדיל את תדירות הנסיעות ולהרחיב את רשת המסילות לאזורים חדשים.
הדמיות: פלג אדריכלים
מנהרה תת קרקעית
הצצה לקו המהיר לירושלים שיכיל 20 אלף איש בשעה
הקו כולו יפעל במנהרה תת-קרקעית שלא תפריע לתנועה בעיר, ויכלול בניית שתי מגה-תחנות חדשות: ירושלים-מרכז וירושלים החאן • עם סיום הפרויקט, תתאפשר הפעלה של 13 רכבות בכל שעה לכל כיוון, שיסיעו כ-20 אלף נוסעים מידי שעה
- מושי הרמן
- 15/05/2023
- 18:00
- 3 תגובות
הנצפים ביותר
אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
למה לא עד מלחה
ויהיה אפשר לעשות את כל המשחקים בטדי ובארנה
רק חרדים נוסעים ברכבת
מתי תבינו שארץ ישראל זה מהנהר עד הים.
צריך דחוף דחוף כביש רחב ומתקדם "בבקעה"
שישפר את התחבורה במדינה לאין ערוך.