"אנשים צריכים שתהיה להם האפשרות לבחור את חינוך ילדיהם. זה לכתחילה וכך מצווה ההלכה": את הדברים החריגים הללו, השמיע בסוף השבוע הרב דוד לייבל, נשיא קהילות 'אחוות תורה', בערב גיבוש למאות בני הקהילות בבית שמש שנערך בהיכל התרבות העיר בשיתוף העירייה.
בעיצומו של הערב נשא דברים הרב דוד לייבל ויצא בקריאה בעד ההשתלבות בשוק התעסוקה והעבודה, על כך הוא אמר שזה "לכתחילה". "אנחנו לא מקיימים את המצוות רק בגלל שמירת הזהות, אלא גם בגלל ההבנה שמי שמקיים אותן בהבנת התוכן שלהן, לא כרובוטים, הוא מיישר אורחותיו. הוא נהיה אדם הגון ומאוזן, מכבד את הבריות, ישר", הסביר הרב לייבל.
הרב סייג את דבריו והסביר כי למרות היציאה לשוק העבודה, ערך לימוד התורה ולומדי התורה בשקידה, הוא ערך עליון. "אני ואחוות תורה מייקרים תלמידי חכמים. אלו שממיתים עצמם באוהלה של תורה, אלו שמשקיעים את עצמם מעל 10 שעות ביום בלימוד, אלו ששקועים בלימודם כשהם הולכים ברחוב, כשהם הולכים לישון – עליהם נאמר "אשריך וטוב לך". אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא".
"אני בעצמי", הוא סיפר, "יושב כל היום בבית המדרש ולומד עם אנשים שרוצים להבין את התורה לעומקה, ללמד אותה, להשפיע אותה לנחלת הכלל. אף אחד לא מנסה להוציא מבית המדרש אברך ששקוע בלימודו ואני עצמי מייקר תלמידי חכמים ומחזיק את רשת כוללי "רבי עקיבא אייגר", רשת כוללים לאנשים שיושבים ולומדים כל היום כבר למעלה מ-30 שנה".
הרב לייבל נגע גם בנקודות רגישות במהלך הנאום ואמר: "לצד זאת, מי שמרגיש שאין זה ייעודו. הוא לא רואה את עצמו יושב ולומד 10 שעות ביום, או שאין לו היתכנות כלכלית, או שרוצה להגשים את עצמו בעולם המעשה – מותר לו לבחור לעצמו צורת חיים אחרת בעולם המעשה. ולא רק שמותר לו אלא כך הוא מגשים את ההתנהגות האולטימטיבית כפי שכותב השו"ע – כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עמה עוון. ואף אחד לא יכול להעז ולומר שאין זו התנהלות לכתחילה".
גם לסוגיית חינוך הילדים הוא התייחס: "צריך שאנשים יוכלו לבחור את צורת החינוך של ילדיהם. חיידר רק עם תורה, חיידר עם מתמטיקה ואנגלית, לצד פתרונות אחרים". ואם בתלמודי התורה, כך גם בישיבות: "לכל הורה יש אחריות על ילדיו לראות איזה כלים יש לילד ולפי זה לשלוח אותו למוסד שמתאים לו. הקהילות צריכות להיות מעורבות ואברכים ועובדים צריכים לחיות יחד בהערכה הדדית בדיוק כמו בארה"ב, בצרפת, באנגליה ובבלגיה. המצב בארץ הוא מצב עגום ובלתי טבעי שמצריך את אחוות תורה. אחוות תורה מובילה לגיטימציה של מי שיוצא לעבוד. אחוות תורה מובילה את ההקפדה על השו"ע בקהילותיה".
רשת "אחוות תורה" הוקמה במטרה לקדם ולעודד התמודדות נכונה של חרדים בעולם התורה והעבודה. הרשת מאגדת תחת קורת גג אחת עשרות קהילות לחרדים עובדים. בכל קהילה מתקיימות פעילויות לגברים, נשים וילדים הזוכים לחיי קהילה תוססים עם אורח חיים המשלב ערכים תורניים לצד תעסוקה ופיתוח קריירה.
בשנים האחרונות עם הגדילה העצומה של המגזר החרדי, התפתחה תופעה בה בעלי משפחות צעירות מקרב המגזר החרדי אשר פונים לעולם המעשה ללימודים מקצועיים ויציאה לשוק העבודה מרגישים לא רצויים ולא שייכים למסגרות הקהילתיות הקיימות ובעקבות כך מתנתקים מהם וחווים בדידות וחוסר שייכות.
כדי להביא פתרון לענין, הוקמה רשת "אחוות תורה", במטרה להקים ולהפעיל קהילות מקומיות מלוות ותומכות לציבור החרדים העובדים.
קהילות אלו נותנות מענה מקיף לצרכי החרדי העובד ובמרכזן בית מדרש קהילתי פתוח מכבד ומחבר עבור ציבור זה. בנוסף מתקיימות בכל קהילה פעילויות חברתיות מגבשות אשר מקדמות התמודדות נכונה בעולם המעשה. קהילות אחוות תורה פרוסות בכל הריכוזים החרדיים ברחבי הארץ ומאפשרות לציבור זה לחזור ולהשתייך לקהילות איכותיות ותומכות.
כל הכבוד שהרים את הכפפה!
שבכול דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילינו מידם
סוף סוף. רק שהציבור הספרדי הלך שבי אחרי הלטאים. כשמצבם הקלקלי קשה לאין ערוך מהלטאים. עבדים שנשטפו בשטיפת מוח .למרות הגזענות בשם הדת כלפיהם בכול תחום כולל מוסדות ציבור שנהפכים למוסדות על פי גזע.ושהם עצמם משלמים בארנונה על זכויות בסיסיות של אזרח מהשורה לקבל חינוך לילדיו.
מצבם הכלכלי
אין שום דבר רע בלצאת לעבוד חלילה , אבל מי שרוצה לזכות בכתר תורה חייב ללמוד.
אין 2 שולחנות ….
חנוכה, אתה מוציא לעז כל הצדיקים בכל הדורות שעסקו גם עסקו במלאכה
אה שכחתי, אתה שייך לדור של סטיגמות.
בשנים שהתחלנו לשלוח ילדים לחינוך (קרוב לחמישים שנה), אמר לו יהודי ת"ח חשוב, כפי שבכל צרכי החיים, רמת החיים עולה, וכל אחד רוצה את היוקרתי והמותג בשבילו, גם בחינוך הוא צריך את המותג המוביל. לכן לא מספיק ת"ת אחד לכל הקהילות וכל החוגים החרדים, כפי שאנחנו גדלנו בבני ברק שלפני 70 שנה, אלא הוא צריך משהו יוקרתי יותר! (מקבלים רק אברכים… וכן הלאה).