הרגש האנושי הבסיסי ביותר הוא רגש החמלה, הוא זה שמבדיל בין אדם ליצורים חיים אחרים, וככל שהאדם מלא בחמלה רבה יותר, כך הוא מוגדר בפי כל מכריו כ'אנושי' יותר.
אבל גם אנשים מלאי חמלה לא יכולים לעזור לכולם. בכל מקום אליו אנו מביטים אנחנו רואים יתמות, עוני, כאב שכול. הלב נאלץ לייצר לעצמו מגנונים של הגנה, לשמור על עצמו שלא יתפלץ מכאב ומחמלה יתירה.
אבל יש מקרים שפורצים את כל המחיצות, וחודרים אל הלבבות. חושפים את הרגש האנושי הבסיסי, וגורמים לאדם לקום ולעשות מעשה של עזרה וסיוע, מתוך רחמים, חמלה, מתוך מחויבות למצווה שציוותה אותנו התורה הקדושה לשמח את היתום והאלמנה, להעניק לעני ולגר, לתת לחלשים ולמדוכאים יד תומכת שתוכל לסייע להם להתאושש ולהתנער ממצבם הקשה.
בימים האחרונים גיבשו מרנן ורבנן גדולי התורה שלשה מקרי טרגדיה קשים במיוחד, מקרים כאלו שביחד יש בכוחם לשבור את כל המחיצות. חמישה מקרים שהותירו אחריהם לא פחות מ-19 יתומים שאינם נשואים, 19 יתומים צעירים, בהם תינוקות רכים, נערות מתבגרות, ילדי החיידרים ותלמידי ישיבות.
לתרומה ל-19 היתומים הקליקו כאן
הרב נריה איסחקוב זצ"ל, בן 53 מבני ברק, נפטר והותיר אחריו שמונה יתומים! בהם תינוקת בת שלושה חודשים….
הרב דוד משה בוקסבוים זצ"ל נכנס לניתוח פשוט ונפטר לאחר סיבוך לא צפוי, בן 47 היה בפטירתו, והותירו אחריו תשעה יתומים בהם חמישה שאינם נשואים. אלמנתו ויתומיו נותרו ללא קורת גג, את השבעה הם יושבים בבית הוריו!
האשה הצדקת מרת מירב רצון ע"ה, היתה רק בת 44 בפטירתה. סבלה ממחלה קשה במיוחד שהתקדמה באגרסיביות רבה וקיפדה את פתיל חייהם בתוך חודשים ספורים. בעלה הצדיק הרב ארז יבלחט"א, יושב ולומד ואין לו בעולמו אלא ד' אמות של הלכה. שישה יתומים צעירים היא הותירה, בהם אחד שבימים אלו משלים את ההכנות לקראת חגיגת בר המצווה שלו שתתקיים בחודש הבא.
19 יתומים, מביטים אלינו בעיניים מתחננות. הם זועקים אלינו בתחינה "חמול!!! חמול!!! לא תוכלם להתעלם!!!".
התחינה שלהם פורצת את כל המחיצות. אף לב אנושי אינו יכול להישאר אטום בפניה! במיוחד לא בתענית ציבור, זמן שחז"ל הגדירו כמיוחד ומסוגל באופן ספציפי למצוות הצדקה לעניים.
גדולי התורה מבקשים לתרום סכום של עשרים שקלים לכל אחד מהיתומים, בסך הכל 380 שקלים, באופן חד פעמי, כדי להציל אותם מחרפת הרעב. לכל הפחות עשרה שקלים ליתום, 190 שקלים בסה"כ, זה המינימום ההכרחי, כי הלב לא יכול לעמוד מנגד.