הוועדה לביטחון לאומי קיימה היום (ה') דיון מיוחד בנושא פעילות המשטרה ואגף התנועה בפרט, במלחמה בתאונות הדרכים.
בנייר עמדה של עמותת אור ירוק לדיון נכתב כי בתקציב המשטרה, שעלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, כולל תוספת של מיליארד שקלים בתקציב 2023, לא ניתן התקציב התוספתי הנדרש לאגף התנועה. וזאת על אף חוסר של 200 ניידות ומאות שוטרים.
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל: ״המלחמה בתאונות הדרכים היא מלחמה על החיים והאויב, ההגה, נמצא אצלנו בידיים. הופתעתי לגלות שבכל שנה מפורסם המספר הכואב של הרוגי תאונות הדרכים. אך המספר שלא מפורסם הוא שיש 30000 איש שבכל שנה נפגעים בתאונות דרכים.
ח"כ בועז טופורובסקי: וועדת שיינין למלחמה בתאונות דרכים קבעה כבר בשנת 2005 שנדרשות 450 ניידות משטרה, אנחנו היום ב-2023 ויש רק 280 ניידות, ו-15 שוטרי תנועה בלבד בשעות הלילה, זה כאילו אין שוטרים בכלל. למגפה הזאת יש הרבה פתרונות, אבל הפתרון המידי הכי אפקטיבי הוא ניידת ברחובות. מתחילת השנה ועד היום עברנו את 200 ההרוגים, ונוספים לנתון הזה עוד אלפי פצועים בכל הדרגות.
אני יודע שקשה לגייס שוטרים, ובעיקר למחלקת תנועה, אך במכלול המלחמה בתאונות הדרכים, שכוללים את עניין החינוך ובתי משפט, מה שיכול להציל עכשיו חיים זאת ניידת בכביש, זה גורם לשינוי התנהגות מיידי. כלי רכב הוא יותר מאקדח, כשאדם נוהג ותוך כדי נהיגה מביט בסלולרי, הוא כמו אדם שנושא נשק אך לא מודע לכך.
רמ"ח מו"פ את"ן, משטרת ישראל, עמיר ג'יבלי: נכון להיום יש 19 הרוגים יותר בתאונות הדרכים המתרחשות בכבישים בינעירוניים לעומת השנה שעברה, ושם חסרים 110 תקנים. עלות תאונות הדרכים למשק היא 17 מיליארד שקלים בשנה. בקצב ההרוגים הנוכחי נעבור את 400 ההרוגים עד סוף השנה. מצבת הניידות של מחלקת התנועה עומד על 106 בלבד. לצערי גם בתקציב המיועד אין שום תכנון לתגבר ואפילו בשוטר אחד, וזה מעביר מסר בעייתי שאנחנו חיים עם זה שבכל שנה נהרגים כאן כ- 350 בני אדם.
מנכ"ל אור ירוק, יניב יעקב: לפני מספר שעות נהרגה ההרוגה ה-201 מתחילת השנה, עלייה של 9% בהשוואה לשנה שעברה. והפתרון לבעיה הזאת היא תוספת משאבים. יש חשיבות לנראות של המשטרה בדרכים שמשפיעה על ההתנהגות שלנו כנהגים, ועל תחושת הביטחון האישי. תנו לשוטרים לעבוד, תנו להם כוח אדם.
מנהל אגף זה"ב, משרד החינוך, מקס אבירם: פרויקט משמרות הזה"ב סייע בהיבט של אחריות ובעיקר בחינוך. המשטרה, ע"י יחידה מיוחדת שמנתה 40 תקנים, הכשירה את תלמידי כיתות ה' כדי שיפעילו את הפרויקט כשיגיעו לכיתה ו'. היחידה קוצצה ב-50% וזה יוצר פערי הדרכה ובתי ספר שלא יכולים להתחיל את הפרויקט בתחילת השנה. ניסינו למצוא פתרונות חלופיים אך זה לא מספיק. הפער הולך וגדל בכל המדינה. היחידה הזאת חשובה, והמפגש בין השוטרים לתלמידים הוא קריטי.
רכזת משפט ואכיפה באגף התקציבים, משרד האוצר, אורלי ליימן עיני: בשנת התקציב 2022 הקצנו 320 מיליון שקלים לשכר, 27 מיליון לנושאים כמו מודיעין, ועוד 7 מיליון שקלים לטכנולוגיה. מחקים מראים שהאכיפה הכי אפקטיבית היא כשאדם יודע שיש סיכוי שהוא יתפס, ולכן השימוש במצלמות הוא האפקטיבי ביותר.
יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, סיכם: "הכל לגיטימי במלחמה על חיי אדם. יש תרבות נהיגה שונה במגזרים שונים, ונדרש לימוד יסודי במקומות הנדרשים. נקיים דיון המשך בו אבקש לקבל תכניות מפורטות איך נלחמים במלחמה הזאת, בעיקר בנושא גיוס כח אדם, שילוב של שיטור עירוני וההצטיידות הטכנולוגית"
ידוע שהכל זה השם יתברך ובידינו ההשתדלות .הממשלה לא צריכה להדיד שמניעת התאונות היא כל ידי שליטה בהגה רק אסור שיהיה כביש דו סטרי ללא גדר הפרדה בנוי נקודדהההההה במקום להשקיע מיליונים ומיליארדים על פיתוחים לא אנושיים שישקיעו במההההה שצריך שיעשו חוק ומכאן הפניה לשרת התחבורה היקרה תפעילי חוק שתוך מס ימים כן ימים לא יהיה כביש בארץ שהוא דו סטרי ללא גדר הפרדה ברור!
יש מספיק אנשים שישמחו לעבוד זה במידה והחיים חשובים של התושבים ובסד רק בס"ד בעה הכל יהיה בברכה ושמחה
תמיד המשטרה היו חלשים, מה החידוש עכשיו שכולם נזכרו?
לא הבנתי, כמה ניידות יש? 106 או 280?
זה לא ממש משנה
בכל מקרה המצב בשטח גרוע ביותר
הביריונות חוגגת בלי הרתעה