חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אני מאמין | השירים שליוו אותנו בזמנים הקשים


למוזיקה יש שפה, למוזיקה יש ביטוי, למוזיקה יש רגש ונשמה, וזו גם הסיבה שהמוזיקה תלווה אותנו תדיר ברגעים משמעותיים, החל מהשמחות, האירועים והחגים, וגם בזמנים הקשים, בימי האבל.

אז נכון, תשעת הימים אלו זמנים בהם אנו לא מאזינים למוזיקה, או מאזינים לה רק בגרסה הווקאלית, אבל ללא ספק ישנם שירים שעשו היסטוריה ברגעים קשים לעם ישראל, אותם נמנה בכתבה זו.

"על אלה אני בוכיה" השיר הזה אמנם הולחן אלפי שנים אחרי החורבן, אבל ללא ספק הפך לשיר שמבטא הכי טוב והכי מדוייק את תחושת החורבן, דמעות ובכי בלתי נשלט.

"ונתנה תוקף" האגדה מתארת כיצד דרש ההגמון של מגנצא מרבי אמנון, שהיה גדול הדור, להמיר את דתו. כדי שיפסיק להטרידו ובשביל לדחותו, אמר רבי אמנון שהוא צריך שלושה ימים כדי לשקול בדבר. אחר כך התחרט על שלא דחה את ההגמון לאלתר, ובכך רמז לו כביכול שהמרת הדת באה בכלל בחשבון מבחינתו. ביום השלישי, משלא הגיע לארמון, הביאוהו אל ההגמון בכוח. רבי אמנון הציע להגמון לכרות את לשונו, שכשלה כאשר לא דחתה את ההצעה מיד, על מנת לקדש את שם ה' ולהראות שהוא לא מוכן בשום פנים ואופן להתנצר. אך ההגמון חפץ להעניש דווקא את רגליו, שלא הביאו אותו לארמון. הוא עונה בייסורים איומים, ואנשי ההגמון כרתו את פרקי אצבעות ידיו ורגליו אחת אחת והמליחו את הפצעים במלח. היה זה בסמוך לראש השנה, ומשהחזירוהו לביתו והגיע החג, ביקש שיביאוהו לבית הכנסת. שם, לפני אמירת קדושה, פתח את פיו ואמר את פיוט "ונתנה תוקף"; משסיים אותו נפטר. ביום השלישי לפטירתו נגלה רבי אמנון בחלום לרבנו קלונימוס בן משולם, השלים את הפיוט וציווה אותו להפיצו בכל הקהילות, וכך נעשה.

"אני מאמין" השואה האיומה שפקדה את העם היהודי באירופה, הותירה אחריה מליוני יהודים שנהרגו על קידוש השם, הסיפורים האיומים מהמחנות מספרים כי בדרך לתאי הגזים ורגע לפני קבלת עול מלכות שמים, שרו כולם בדביקות את לחנו של הרב עזריאל דוד פסטג "אני מאמין" שיר שהלחין הרב פסטג בעודו דחוס וצפוף יחד עם בני משפחתו ברכבת בדרך אל המחנות, הוא התחיל לזמזם אותו לבד, כשלאט לאט הצטרף אליו כל הקרון, ולאחר מכן הרכבת כולה, שירה טהורה וזכה של נשמות בדרכם למות על קידוש השם. על הניגון הזה התבטא האדמור ממודז'יץ "עם הניגון הזה צעדו יהודים אל משרפות הגזים, ועם הניגון הזה יצעדו יהודים לקבל את פני משיח-צדקנו, כאשר ר' עזריאל דוד שר את ה'אני מאמין' בוודאי נעו אמות הסיפים בעולמות העליונים".

"הבט" שירם של מרדכי בן דוד וגדעון לוין הפך להמנון הפיגוע באם המושבות בפתח תקווה, בו נרצחו רותי פלד ונכדתה סיני קינן בת השנה, ונפצעו כחמישים בני אדם נוספים

"עד מתי" שירו של מרדכי בן דוד יצא בתקופת האינתפאדה השנייה, בה רצחו הערבים ללא רחם יהודים טהורים, שיאה של האינתפאדה נרשם בפיגוע המזעזע בקו 2 בו נרצחו בדם קר 23 יהודים, בהם 7 ילדים שלא טעמו טעם חטא, שירו של מרדכי בן דוד שיצא באותם ימים, נתן קצת פינת התפרקות והשראה לאנשים, עם קולו הנוגע והפלצטים המרגשים.

"תפילה לעני" שירו של מרדכי בן דוד שיצא אמנם תקופה לפני, הפך להמנון המגורשים מגוש קטיף והושר ללא הרף בעת שכוחות הביטחון עקרו אותם מביתם

"ואפילו בהסתרה" מבצע עופרת יצוקה התחיל בפתאומיות לאחר תקופה של טפטוף רקטות מהרצועה לישראל, באותם ימים הוציא יואלי קליין סינגל חדש "ואפילו בהסתרה" שהפך בין לילה ללהיט היסטורי ובוצע ע"י עשרות אמנים מכל המגזרים

מקודם

IMG-20240527-WA0001

חדרים אחרונים לחופשה במלון הכשר ג'נסיס שבטבליסי

מקודם

אני מאמין | השירים שליוו אותנו בזמנים הקשים

להיות בעל עסק דיגיטלי, בלי סחורה ושילוח

מקודם

IMG-20240503-WA0000

הקיץ שלכם מתחיל עכשיו: חופשה בלתי נשכחת במלון ג'נסיס טביליסי!

מקודם

אני מאמין | השירים שליוו אותנו בזמנים הקשים

55+: בדקו פיצוי גבוה יותר על נזקי עבודה

"פתח ליבך" לאחר 18 יום בו עקבה כל מדינת ישראל אחר החיפושים אחר שלושת הנערים אייל יפרח, יעקב נפתלי פרנקל וגיל-עד שער, התקבלה הבשורה הקשה על מציאתם של שלושת הנערים כשהם ללא רוח חיים, המדינה כולה התאחדה באבל על שלושת הנערים, ותקופה לאחר מכן הוציאו שורת זמרים מכל המגזרים סינגל יחד עם החברים של שלושת הנערים לזכרם.

"כרחם אב" זה היה האסון הכי גדול שפקד את מדינת ישראל, 45 יהודים טהורים ירדו בגשר המוות היישר אל מותם במיתה משונה, אחד מהם היה הזמר שרגי גשטטנר שהוציא שנים ספורות קודם את שירו "כרחם אב" שהפך לשיר שליווה את האסון הנורא. רגעים ספורים קודם האסון, שרו יחד אלפי המשתתפים ברחבה העליונה את שירו של הרב עזריאל דוד פסטג, אותו שיר ששרו בשואה ברכבות ובמשרפות.

יהי זכרם ברוך ושנזכה לגאולה השלמה במהרה.

סייעו בעריכת המדור: נגן הקלרינט דוד קליגר ויוסי אייזנטל
קרדיט נוסף: ויקיפדיה

מה דעתך על הכתבה, הייתה מעניינת?

140

6

הנצפים ביותר
הירשם
קבל הודעה
3 תגובות
ישן ביותר
חדש ביותר הצבעות
Inline Feedbacks
צפה בתגובות
ימין מלא.
11 חודשים לפני

חחחחחח….
כמה צרות. בורא עולם תגאל אותנו כבר,!, 😭 😭 😭

זֶרִי
11 חודשים לפני

אני רוצה להוסיף את השיר הבט נא של ילד הפלא נתנאל מנת שיצא זמן קצר לאחר התהפכות קו 304 ממודיעין עילית לירושלים

דוד
11 חודשים לפני

מה עם רחם של שוואקי

אולי יעניין אותך
מומלץ עבורך
3
0
מה דעתך על הכתבה?x

דיווח על כתבה

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

דיווח על וידאו

שימו לב! מערכת זו נועדה לדיווח על בעיות בלבד.
תגובות המיועדות לפרסום, ניתן להשאיר בתחתית העמוד.

Hide picture