משרד הרווחה והביטחון החברתי העביר שירותים קהילתיים מהערים שפונו בדרום ובצפון אל המלונות שבהם שוהים המפונים. מדובר בשירותים פרטניים וקהילתיים לאנשים עם מוגבלות, לאזרחים ותיקים ולילדים ובני נוער, שניתנים בשגרה על ידי אגפי הרווחה ברשויות המקומיות ובמסגרות של משרד הרווחה.
ההחלטה על פיתוח שירותים אלו, נובעת מהתובנה כי מצב זה יכול להימשך עוד זמן רב וישנה חשיבות גדולה בשמירה על שגרה, על קשרים חברתיים וטיפולים שונים גם כשנמצאים רחוק מהבית. מדובר בשירותים כגון, מרכזי יום לאזרחים הוותיקים, תעסוקה ופנאי לאנשים עם מוגבלות ופעילויות פנאי, מרחבים חופשיים ופעולות איתור וסיוע לבני נוער במצוקה.
זאת בנוסף לסיוע שנותנים העובדים הסוציאליים לכלל מפונים במלונות, כגון מענים רגשיים וחומריים, סיוע במיצוי זכויות ובפישוט הליכים בירוקרטיים ואספקת צרכים פיזיים חיוניים כגון תרופות, ביגוד, מזון וכד'.
אנשים עם מוגבלויות – בעקבות המצב, הקים המשרד ארבעה מרכזי פנאי ותעסוקה רב נכותיים ורב גילאיים לרווחתם של אנשים עם מוגבלויות במרכזי המלונות הגדולים- אילת, ים המלח, ירושלים ותל אביב. במקביל למרכזים אלו, ייערכו פעילויות פנאי והפוגה לילדים ובוגרים עם מוגבלויות ביותר מ-20 מלונות בשיתוף קרן שלם השייכת לשלטון המקומי. מענים אלו מיועדים הן לפעוטות עם מוגבלות (עד גיל 3), שירותי פנאי לילדים ונוער בגילאי 3-21 ושירותי פנאי ותעסוקה לבוגרים עם מוגבלות בגילאי 21 ומעלה. המענים יינתנו הן במסגרות של מינהל מוגבלויות הקיימות ברשות הקולטת והן כמענים זמניים במתחם המלונות.
שירותי המרכזים למשפחות אשר מעניקים בשגרה מענה קהילתי, תמיכה והפגה לבני המשפחה של אדם עם מוגבלות, ייכנסו למלונות על מנת לבנות מעטפת תמיכה קהילתית ופעילויות הפגה לכלל בני המשפחה.
אזרחים ותיקים – משרד הרווחה פעל לפתיחה מיידית של כ-20 מוקדי פעולה במלונות המפונים להפעלה חברתית וקהילתית לאזרחים ותיקים בערי המלונות המרכזיים כגון ירושלים, אילת, נתניה, ת"א, ים המלח וטבריה. זאת במקביל לשילוב תומכים קהילתיים במוקדים אלו לצד הקמה של מועדונים חברתיים עבור יצירת מסגרת פעילות פנאי ותעסוקה מאורגנת ומובנית לאזרח הוותיק. אלו יופעלו בסדר יום ובשעות קבועות, תוך יצירת קבוצות השתייכות לאזרחים ותיקים השוהים במלון או במספר מלונות סמוכים.
כמו כן, מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה יצר במלונות, מסגרות לאיתור צרכים פרטניים הדורשים מענה סוציאלי וכן יצירת גישה קהילתית לחיזוק החוסן הקהילתי של אזרחים ותיקים.
בנוסף, המשרד בשיתוף 'ג'וינט אשל' ומשרדים שותפים הוציא מכרז מהיר לפעילות הפגתית על ידי אנשי מקצוע והדרכה בתחומים רחבים כגון : פעילות גופנית, מוזיקה, אומנויות, ריקוד, דרמה ותיאטרון עבור פעילות ייעודית לאזרחים ותיקים שפונו מבתיהם ולהרחבת סל המענים.
בני נוער – פנאי ליווי ומניעה משרד הרווחה הקים מערך של עובדים סוציאליים הפועלים במלונות המפונים במטרה לספק טיפול וסיוע מיידי לבני הנוער שרבים מהם נחשפו לאירועים טראומתיים ונעקרו מבתיהם, מסביבתם הטבעית וממעגלי התמיכה שלהם. האיתור נעשה באמצעות נוכחות אקטיבית של עו"סים ומדריכי נוער בזירות בהן שוהים בני הנוער, בבתי המלון ובסביבתם וכולל הקמת מרחב פעילות, יצירת קשר ראשוני, מעבר מקשר מזדמן לקשר משמעותי יותר עם בני הנוער בכדי להבין את צרכיהם והאתגרים איתם הם מתמודדים תוך ליווי להשתלבות בטיפול המשכי בהתאם לצורך.
במקביל הקים המשרד מוקד טלפוני ייעודי לבני נוער במוקד 118 של משרד הרווחה, אשר פעיל בכל יום מהשעה 12 בצהריים ועד חצות, ומאויש על ידי עובדים סוציאליים המומחים בתחום הנוער. המוקד מציע שיחות עם מומחים לבני נוער ואפשרות להמשך טיפול, ניתן לפנות גם באופן אנונימי לקבלת מידע.
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "משרד הרווחה משקיע את מירב המשאבים והאמצעים לסייע לאוכלוסייה שנפגעה. במקביל לסיוע שאנו מעניקים למפונים במלונות מפרוץ המלחמה, נערכנו כבר בימים הראשונים לכך שמצב זה יכול להימשך זמן רב. יחד עם השלטון המקומי פעלנו להעברת השירותים החברתיים הקהילתיים והפרטניים שניתנים בשגרה ע"י אגפי הרווחה ברשויות ובמסגרות הרווחה של המשרד, אל מלונות המפונים. כדי לייצר עבורם שגרה ככל האפשר. נמשיך להשקיע את מירב המשאבים והאמצעים כדי לסייע לאזרחי ישראל לצלוח את התקופה הזאת. נעבור את זה יחד".
מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "מיד עם התחלת פינוי האזרחים מבתיהם אל המלונות ברחבי הארץ, מנהלות המשרד יצרו ובנו מודל קיום שירותים קהילתיים במלונות עצמם. כפי שידענו לטפל באוכלוסיות הרווחה בעת שגרה, אנו יודעים לטפל בהם גם בעת חירום. אנו עושים מאמצים ביחד עם חברנו מהמחלקות לשירותים חברתיים שכל שירות חברתי ופעילות קהילתית אליהם המפונים היו מורגלים במקום מגוריהם, יתקיימו גם במקום המגורים הזמני מתוך תקווה שיחזרו לבתיהם בקרוב".