מיוחד לקוראי 'המחדש' השו"ת המלא עם מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין במשאו לתקופה קשה זו, משא מיוחד לתקופה זו ושאלות ותשובות בענייני החינוך והזמן, הדבר נדיר שבעתיים בתקופה זו שאין קבלת קהל אצל מרן ראש הישיבה והוא אינו יוצא מביתו כלל בגלל נגיף קורונה
מרן ראש הישיבה פתח את משאו "זיכוי הרבים זה דבר גדול מאוד מי שמזכה את הציבור במעשים טובים זה כאילו שהוא מקיים אותם, זה דבר ידוע מי זה מזכה הרבים, ראש ישיבה מזכה הרבים כל הישיבה הוא מזכה מגיד שיעור מזכה הרבים מישיב משגיח כל אחד כל אדם שבהנהגה שלו משפיע על אחרים רואים הנהגה יפה זה משפיע.
איזה השפעה? השפעה של אהבת תורה התמדה הבנה בתורה מידות טובות השפעה באה על ידי התנהגות עצמית דוגמא אישית וגם על ידי הרבה דיבורים שמדברים על זה זה משפיע אהבה תורה התמדה יראת שמיים מידות טובות כך זה משפיע"
מרן הסביר "ידוע שיש טבע של יראת הרוממות מי שיש לו איזה שררה משהו לא משנה כל אחד ראש ישיבה משגיח מגיד שיעור מישיב שיש לו איזה שררה אז יש יראת הרוממות הציבור אלו המושפעים רואים עליו יראת הרוממות מחשיבים אותו מאוד מחשיבים אותו ראש ישיבה משגיח מגיד שיעור מישיב ובזה הוא משפיע מכיוון שמחשיבים אותו אז הוא משפיע אבל זה תלוי בהנהגה גם כן אם הוא מתנהג בהנהגה ראויה הנהגה רצינית הנהגה יפה הנהגה שמתאימה לבעל מדרגה.
אבל יש עוד דבר אם הוא יהיה חבר של המושפעים כבר אין השפעה אם הוא עושה את עצמו לחבר, הוא יכול להיות ידיד, ידיד שאני דואג לך ורוצה טובתך, אבל כמו חבר זה כבר אין השפעה אם הוא נהיה חבר, ויש עוד כלל בהשפעה השפעה זה רק בדרכי נועם ובידידות, בכפייה השפעה בכפייה, זה לא השפעה חינוכית"
מרן ראש הישיבה קבע נחרצות "זה לא חינוך בזמן שיש כפייה אז הוא מוכרח אז מתנהג כמו שקופים אותו אבל אחר כך כשאין כפיה אז הוא הולך לפי הטבע שלו, הוא לא מחונך אז זה לא משפיע ויש גם גמרא שגם נשים יש להם זכות זיכוי הרבים במשפחה לילדים לבעל שנותנים להם את האפשרות ללמוד ולעשות מעשים טובים אז הם גם כן מזכי הרבים אז זה הכל מתי שהיה קשר אישי עם כל אחד ואחד אבל עכשיו הקשר הוא רק בטלפון מקווים שיהיה בקרוב איזה פיתרון אבל גם בטלפון אפשר.
אפשר גם להשפיע הראש ישיבה וכל השפעה אפשר גם בטלפון גם יראת שמיים גם מידות טובות גם משגיחים ומשיבים הכל גם החברים גם כן כל השפעה יכולה להיות גם בטלפון אז אנחנו מקווים שההשפעה תוכל להתחדש כמו שהיה פעם בעזרת השם"
הרב אליאב מילר (יו"ר 'לב שומע'): הרמ"ים שואלים מה שהראש ישיבה אומר שצריכים לדבר בלימוד עם הבחורים גם בטלפון האם זה צריך להיות גם על חשבון הלימוד של הרב עצמו?
תשובה: זה זיכוי הרבים בוודאי איזה שאלה זה זיכוי הרבים מה השאלה זה זיכוי הרבים הוא ילמד בזמן אחר אבל זה זיכוי הרבים זה נקרא שהוא לומד נקרא שהוא לומד מה שהוא מלמד זה יותר ברור אצלו ממה שהוא לומד לעצמו מה שהוא לומד לבד זה לא כל כך ברור אבל כשהוא מסביר לאחרים זה יותר ברור בשביל המלמד זה יותר ברור.
"גם זה כדאי לדבר שיחות אישיות עם כל אחד לדעת מה מעיק עליו מה קשה לו מה מפריע לו בוודאי זה חשוב מאוד לתת הדרכה להדריך להרגיע זה חשוב מאוד"
הרב אליאב מילר: הראש ישיבה הזכיר שגם אצל הבנות ובלב שומע בנות הם שואלות האם גם המורות יש להם את הדבר הזה שהם צריכות להתקשר לתלמידות.
תשובה: למה לא, למה לא, זה מוסיף מוסיף הרבה בוודאי לתלמידות גם בלימוד בלימוד קודש נגיד או גם במה שצריכים מה שתלמידות צריכות וגם בשיחות אישיות שיחות עידוד שיחות הרגעה.
הרב אליאב מילר: יש הורים שמתקשרים ללב שומע שמרגישים שהם מאוכזבים קצת מהבנים שבאו לפעמים הם חשבו שהילדים הבנים שלהם בישיבות כל הזמן לומדים אבל עכשיו הבחורים קצת במצב שקשה להם והאבא או האמא רואים שהבן לא כל כך כל הזמן שקוע בלימוד ומתפלל מה כדאי להגיד להורים האלה.
תשובה: רק בידידות בידידות בלי כפייה השפעה בלי כפייה בלי כפייה כל הערה זה מזיק עוד יותר גרוע יהיה הילד הזה עדיין לא הגיע לידיי אהבת תורה ולידי יראת שמים מספיק אבל כל הערה זה יותר גרוע יהיה, כבר הילד יודע את מה שההורים רוצים הוא יודע מזה רק קשה לו כל הערה זה דבר ידוע אלו שמעירים הערות לילדים זה מקלקל אותם עוד יותר.
הרב אליאב מילר: מה להגיד לבחורים שמתקשרים שהם מרגישים שההורים שלהם מאוכזבים מהם?תשובה: ההורים צודקים הם באמת מאוכזבים מה הם רוצים שלא יהיו מאוכזבים הם צריכים שילמדו מוסר כשילמדו מוסר אז ההורים יהיו מרוצים מהם גם כן שיתנהגו התנהגות כפי הדין כפי מה שהתורה דורשת ההורים צודקים שהם מאוכזבים אבל מה הבחור? איכפת לו? זה כואב לו, נכון, אבל הוא אשם. הרב אליאב מילר: יש בחורים שמפחדים מהמגיפה מפחדים למות מפחדים מהמצב מה צריך לומר להם?
תשובה: אם נזהרים יש כללי זהירות ואם נזהרים אין שום בעיה, שייזהרו, צריכים להיזהר באמת, ואם נזהרים אין שום בעיה יש כללי זהירות כללי זהירות שאז אין שום בעיה.
הרב אליאב מילר: בחור שמבקשים ממנו ללמוד עם אח שלו הקטן חומש וזה בא על חשבון לימוד בעיון הוא שואל האם זה ראוי?
תשובה: כן הרי הוא צריך ללמוד הילד זה חינוך הילד צריך ללמוד זה זיכוי הרבים.
הרב אליאב מילר: גם כשבחור לומד עם אח שלו הקטן יש בזה זיכוי הרבים.
תשובה: כן בוודאי זה מחנך אותו, זה לא רק הרגע הזה זה נותן לו חינוך גם על העתיד גם כן הוא מקבל אהבת תורה.
הרב אליאב מילר: יש בחור שהתקשר ללב שומע הוא בחור מאוד טוב והוא לומד מאוד טוב הוא אומר שיש לו שכן שהוא לומד איתו חברותא דרך המרפסת והוא צועק איתו במרפסת הוא שואל האם זה לא חילול השם אנשים חושבים שהם רבים צועקים אחד על השני?
תשובה: לא יחשבו לא יחשבו.
הרב אליאב מילר: אולי יש בזה הרגל של חוצפה שהוא צועק ככה חזק?
תשובה: לא לא אין מה לחשוש אין מה לחשוש.
הרב אליאב מילר: יש עכשיו רמ"ים שנותנים את השיעורים בטלפון הם שואלים האם לתת את השיעור כמו שהם לומדים תמיד בישיבה באותו אורך לפעמים זה שעה לפעמים זה שעתיים או לעשות יותר קצר שיהיה יותר קל לבחורים?
תשובה: זה תלוי, תלוי לפי הטבע של הבחורים לפי הכוחות של הבחורים אם זה קשה אז זה לא כדאי אם זה קשה אז זה לא נקלט צריך לברר אצל הבחורים לראות אם זה קשה להם או לא קשה להם.
הרב אליאב מילר: יש בחור שהוא בבית והוא רוצה לקום בשבע בבוקר כמו הזמנים של הסדרים בישיבה וללמוד לפי הסדרים שבישיבה אבל הוא נמצא בבית והמניין של השכנים זה רק בשמונה או שמונה וחצי בבוקר מה להעדיף האם תפילה ביחידות או שמירת הזמנים של הלימוד בישיבה?
תשובה: לא תפילה בציבור או ילמד בזמן אחר הוא ילמד בזמנים אחרים תפילה בציבור זה דבר גדול מאוד תפילה בציבור הוא ילמד בזמן אחר.
הרב אליאב מילר: יש בחורים שקשה להם ללמוד במצב הזה האם אפשר להגיד להם שזה זמן מסוגל יותר להצלחה האם רואים דברים כאלה בדורות הקודמים?תשובה: שילמדו דברים יותר קלים מה שיותר קלהרב אליאב מילר: כן, אבל לעודד אותם ללמוד יש בזמן הזה דווקא זמן יותר מסוגל?
תשובה: כן, אבל זה קשה, ללמוד דברים קלים מה שלא קשה דברים יותר קלים גמרא רש"י בלי תוספות או פחות תוספות, תוספות קלים מה שמבינים יותר מהר יותר קל מה שיותר מבינים זה גורם להתמדה לימוד פשוט זה מושך זה עושה התמדה לימוד משעמם זה בטלה ללמוד מה שמעניין מה שמושך לימוד שמושך.
הרב אליאב מילר: יישר כוח גדול שהראש ישיבה יתן ברכה!? תשובה: "בהצלחה בסיעתא דשמיא"
'אמן'